آغاز به‌کار جشنواره تجسمی جوانان در نیشابور

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با حضور 190 هنرمند در نیشابور آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومي دفتر هنرهاي تجسمي، رضوان صادق زاده، دبير بيست و دومين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي جوانان گفت: در سال های اخیر فروش و حراج های آثار هنری در مسیر و سمت و سوی آثار هنری جوانان موثر بوده است . زماني كه اقتصادهنر تمام حوزههاي هنر را قبضه مي كند علاوه بر تاثير مثبتي كه بدون شك مي تواند بر اين حوزه بگذارد، همزمان احتمال به بيراهه بردن آثار را نيز در پي دارد. صادق زاده با تاكيد بر ضرورت خلاقيت و نوآوري در هنر جوانان افزود: اقتصاد هنر و فروش آثار هنري اهميت دارد اما در مواردي كه متاسفانه امروز بيشتر ديده مي شود تمركز و توجه اصلي بر اقتصاد هنر خلاقيت و نوآوري را در آثار هنري جوانان كمرنگ و تهديد مي كند. بنابراين رويدادهايي مانند جشنواره ملي هنرهاي تجسمي جوانان كه رويكرد آموزشي و كارگاهي دارد مي تواند فرصتي براي نمايش نوآوري وخلاقيت جوانان باشد.
صادق زاده ادامه داد: در اين دوره جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان تعداد دانشجويان فعال هنر افزايش چشمگيري دارد كه مي تواند بيانگر اميد به قوت گرفتن بخش ساختاري و زيربنايي هنرباشد.

به گزارش تندیس به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز جشنواره تجسمی جوانان نوشته است: سرعت تحولات و گستردگی ارتباطات در دنیای امروز، عرصه هنر را نیز متاثر و هر روز با طرح ها و ایده های نو رو به رو كرده است. آثار جدید با گذر از مرزها در هر نقطه از جهان قابل رویت است.
در ادامه پیام مرادخانی آمده است: تکنولوژی نوین نیز نقش خود را در فرآیند تحوّلات فزاینده موصوف بازی می‌کند و بعضاً نگاه‌ها و ایده‌هایی در مقوله هنر طرح می‌شود که با اصول و قواعد مألوف گذشته متفاوت و گاه متناقض است. برخی تحولات جدید را تهدیدی برای فرهنگ و هنر بومی می‌دانند و در برابر آن موضع دارند و برخی نیز بدون توجه جدی به داشته‌های فرهنگی و هنری خویش، یکسره نوگرا گردیده اند. این دو رویکرد را می‌توان دو سوی رویکرد اعتدالی دانست که از یکسو به انزوای هنر بومی و ملی و از سوی دیگر به استحاله در جریان هنر جهان منتهی می‌شود. جوانانی که پای در مسیر هنر گذاشته‌اند می‌بایست با دانش و بینش عمیق و شناخت هنرایرانی – اسلامی و پیوند آن با هنر معاصر، خطر انزوا و استحاله را برطرف نمایند و پنجره‌ای از هنر بومی و ملی را به هنر جهانی و جهان هنر بگشایند و جلوه‌های هنر ملی را به ویژه در عرصه گسترده هنرهای تجسمی به نمایش گذارند. راهی که پیش از این نیز تجربه شده و هنرمندانی با شناخت هنر مدرن و بهره‌گیری از آن داشته‌های بومی و ملی خود را نیز به جهان معرفی نموده‌اند. آن جوانان برومند دیروز، امروز هنرمندان شاخص و ارزشمندی هستند که آثارشان با نشانه‌های بومی و ملی در عرصه بین‌المللی مخاطب فراوان دارد.
بیست و دومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در رشته های نقاشی، طراحی، نگارگری (نگارگری گل و مرغ، تذهیب)، ارتباط تصویری (پوستر)، عکاسی، کاریکاتور (کارتون ، چهره)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق) و حجم ( آهن، گچ، گل و سفال) برای جوانان 15 تا 24 سال از 16 شهريورماه در نيشابور با ۱۹۰ هنرمند و در ۹ کارگاه کار خود را آغاز کرده است و هنرمندان آن در سه روز آثار خود را خلق می‌‏کنند تا در ‌‌نهایت این آثار در آخرین روز جشنواره مورد داوری قرار گیرد.
این جشنواره عصر دیروز با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، ۱۹۰ نفر از هنرمندان جوان و جمعی از داوران و مدیران کارگاه‌‏های جشنواره افتتاح شد.

منبع خبر : تندیس مگ

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.