جشنواره شعر ،نامزدهای راه‌یافته به بخش «درباره شعر»

شش نامزد مرحله نهایی داوری بخش درباره شعر نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مشخص شدند. داوران این بخش؛ «بهادر باقری»، «قربان ولیئی» و «مصطفی علیپور» هستند.

نامزدهای بخش درباره شعر نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مشخص شدند.

به گزارش ایلنا؛ هیئت داوران نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر کتاب‌های «یکصد منظومه عاشقانه فارسی»، اثر حسن ذوالفقاری از نشر چرخ، «فرهنگ شعر نو فارسی»، به قلم هیوا مسیح از نشر دوستان، «روایتی تازه بر لوح کهن»، تالیف فرزاد کریمی از نشر قطره، «شرح شوق» نوشته سعید حمیدیان از نشر قطره، «بر ستیغ‌های حماسه» نوشته قدمعلی سرامی از نشر ترفند و «روایت سر دلبران»، اثر قدرت‌الله طاهری از نشر علمی را به عنوان نامزدهای دریافت جایزه بخش درباره شعر در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر انتخاب و به دبیرخانه این جشنواره معرفی کرد.

برگزیدگان بخش‌های مختلف نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر که کار خود را از بهمن ماه سال جاری آغاز کرد، اواسط اسفند ماه مشخص می‌شوند.

اسامی هیات داوری بخش «درباره شعر»

با معرفی نامزدهای بخش «درباره شعر» برای حضور در مرحله نهایی داوری، داورهای این بخش نیز معرفی شدند. داورهای بخش درباره شعر، «بهادر باقری»، «قربان ولیئی» و «مصطفی علیپور» هستند.

بهادر باقری دانش آموخته رشته ادبیات فارسی در مقطع دکتری از دانشگاه تربیت مدرس است. او پژوهش‌هایی در شعر حافظ، ادبیات معاصر ایران، ادبیات جهان، ادبیات روسیه، ادبیات داستانی، بدیع و ادبیات عامیانه انجام داده است و همچنین سابقه تدریس و سخنرانی در خارج از کشور دارد.

این استاد ادبیات فارسی در کوالالامپور در مالزی، کیف در اوکراین، ایروان در ارمنستان و کالیفرنیا در آمریکا تدریس و سخنرانی داشته است. فرهنگ شرح‌های حافظ، افسانه های اوکراین، شهر بی‌شهرزاد بخشی از تالیفات اوست.

قربان ولیئی، دیگر داور بخش درباره شعر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر متولد ۱۳۴۶ در شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه است. او که دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تربیت مدرس گرفته، هم اکنون در دانشگاه زنجان با سمت استادیار به تدریس ادبیات مشغول است. از ولیئی چند عنوان مجموعه شعر منتشر شده است که از بین آنها میتوان به «درخت در خودش راه می‌رود»، «باید نوشت نام تو را با پرنده‌ها»،«ترنم داوودی سکوت» و «با دو چشم دچار یکتایی» اشاره کرد.

مصطفی علیپور نیز داور بخش درباره شعر در نهمین دوره جشنواره شعر فجر است. وی در سال ۱۳۴۰ در تنکابن متولد شد و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد ادبیات ادامه داد. همکاری با وزارت ارشاد، تدریس شعر و ادبیات در بنیاد شهید، تدریس شعر و نقد ادبی در مرکز دانش پژوهان شاهد، همکاری در امر کارشناسی کتاب در حوزه هنری و عضویت در کمیته کارشناسی بررسی کتاب در مرکز آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان بخشی از کارنامه فعالیتهای ادبی اوست. «از گلوی کوچک رود»، «از همدان تا صلیب» و «ساختار زبان شعر امروز» تنها بخشی از تالیفات این استاد زبان و ادبیات فارسی است.

با معرفی نامزدهای بخش «کودک و نوجوان»، داوران این بخش نیز معرفی شدند. داوران این بخش، افسانه شعبان‌نژاد، غلامرضا بکتاش و بیوک ملکی هستند.

افسانه شعبان‌نژاد، شاعر کودک و نوجوان است که مدرک کارشناسی اش را در رشته زبان و ادبیات فارسی اخذ کرده و تحصیلات تکمیلی را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی ادامه داده است. این نویسنده کودک و نوجوان که دارای دکتری هنر و نشان درجه یک هنری در ادبیات داستانی و شعر است، توانست در سال ۲۰۰۸ برگزیده دوم جایزه افق های تازه بولونیای ایتالیا برای کتاب «ارنگ ارنگ، بگو چه رنگ» شود. وی در سال ۲۰۱۰ نیز کاندیدای دریافت جایزه معتبر آسترید لیندگرن شده بود.

شعبان‌نژاد صاحب تالیفات بسیاری برای مخاطبان کودک و نوجوان است که برخی از آنها به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده‌اند.

غلامرضا بکتاش، متولد ملایر است. وی ازجمله نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان است که توانسته جوایز کتاب سال سلام بچه‌ها، کتاب فصل، جشنواره‌ی مطبوعات کودک و نوجوان و… را به خود اختصاص دهد.

وی سابقه داوری در جشنواره‌هایی هم چون جشنواره بین‌المللی شعر فجر را نیز درکار نامه کاری خود دارد. از این شاعر کودک و نوجوان تاکنون کتابهای «کلاغ میله میله»، «حال غنچه خوب است»، « با دو چشمم می‌چشم»، «درخت مثل دختر» و «مورچه زحمتکش است» منتشر شده است.

بیوک ملکی، داور دیگری است که در بخش کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی شعر فجر آثار را داوری می‌کند. ملکی ازجمله شاعرانی است که آثار او در مطبوعات کودک و نوجوان بارها به انتشار رسیده است. او کار خود را از جلسات شعر کیهان بچه‌ها شروع کرد و بعدتر، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز رادیو، حوزه هنری و انتشارات سروش نیز به همکاری پرداخت.

ملکی یکی از باسابقه‌ترین اعضای سردبیری «سروش نوجوان» است، وی بیش از دو دهه مجموعه شعرهایی را برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده؛ چنانکه «ستاره باران»، «بر بال رنگین کمان»، «پشت یک لبخند»، «کوچه دریچه‌ها»، «از هوای صبح»، «در پیاده‌رو بخشی از تالیفات وی در حوزه کودک و نوجوان است.

هیئت داوران بخش کودک و نوجوان در این دوره؛ کتابهای «کیف پول من گرسنه است»، تالیف فاضل ترکمن، «بوق بزن و راه برو»، نوشته ناصر کشاورز، «مورچه‌های لواشکی» به قلم یحیی علوی فرد، «هم روزنامه هم کلوچه» تالیف مریم هاشمپور، «می‌نویسم ابر باران می‌شود» نوشته جعفر ابراهیمی شاهد، «بابایی دوست دارم» تالیف فریبرز لرستانی و «غم‌های قلابی» به قلم شاهین رهنما را به عنوان نامزدهای راه مرحله نهایی داوری جشنواره شعر فجر انتخاب کردند.

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.