حراج تهران در دنیا صدا کرد / ٨ پیشکسوت تجسمى ˝حراج تهران˝ را بررسى و نقد کردند

حسین محجوبى، منوچهر نیازى، على اکبر صادقى، فرشید مثقالى، کامبیز درمبخش، جلیل رسولى، على فرامرزى و مرتضى گودرزى (دیباج) به سان سبک‌هاى متنوع آثارشان، کم‌ و‌ بیش دیدگاه‌هاى متنوعى به حراج تهران دارند…

از شما دعوت مى‌کند دیدگاه‌هاى پیشکسوتان حاضر در چهارمین حراج تهران را مطالعه کنید:

محجوبی: حراج‌ها سرمایه به هنر مى‌آورند

حسین محجوبی ٨٥ ساله از هنرمندان پیشکسوت عرصه نقاشی که امسال با اثر “خاطره درختی باشکوه…” در حراج تهران حضور داشت درباره این اثر گفت: این اثر از مجموعه درخت‌ها بود که آن را سال‌ها پیش فروخته بودم و نمی‌دانم که در حال حاضر صاحب اثر کیست، اما خوشحالم که در حراج تهران خوب فروخته شده است. محصول شهرها، دود و دم است و طبیعت و فضای خوب را انسان از بین برده است و هر روز نیز این طبیعت بیشتر درخطر است. ماشینیسم تمام سیستم طبیعی را از بین برده است و من تمام تلاشم این است که منظره‌ای که می‌سازم، نشانی از طبیعت را در خود داشته باشد. اصولاً به هر کجا که سفر می‌کنم خاطرات آن‌ها را نقاشی می‌کنم و نوع ارتباط معماری با طبیعت را سعی می‌کنم در آثارم نشان دهم.

 

محجوبی با بیان این‌که برگزاری حراج‌ها باعث می‌شود تا سرمایه بیشتری وارد عرصه هنر شود گفت: حراج تهران، احتیاج کشور ما است و امسال هم خیلی خوب برگزار شد، مسئولان امر نیز باید تلاش کنند تا پای خریداران از سایر کشورها به این حراج باز شود و علاوه بر ارزآوری، هنر ایران نیز بیشتر از پیش شناخته شود. در تمام دنیا راه همین است و هنرهای تجسمی در تمام دنیا با رقم‌های بالایی فروخته می‌شود. وقتی اثر سهراب با قیمت بالا فروخته می‌شود، این نشان می‌دهد که حرکت خوبی صورت گرفته است. ما باید با وجود هنرمندان و استعدادهای خوبی که داریم دنیا را از این هنر مطلع کنیم. امیدوارم تلاش شود تا بستر مناسبی فراهم شود و هنرمندان را بیشتر معرفی کنیم.

وی ادامه داد: این‌که سرمایه‌ای به هنرهای تجسمی وارد می‌شود، بسیار خوب است. ولی باید مراقب بود تا هنر از این رقم‌های گاه کاذب ضربه نخورد. آنچه به نظر حائز اهمیت است قیمت‌گذاری روی آثار است که باید کنترل‌شده باشد و جلوی قیمت‌گذاری‌های غیرعادی و غیرمعمول را گرفت.

نیازی: حراج تهران، تجسمی ایران را در سطح جهانی معرفی کرد

منوچهر نیازی، پیشکسوت ٧٩ ساله نقاشی کشورمان که بیش از ٣٠ جایزه از کشورهای مختلف دریافت کرده مى‌گوید: حراج تهران، کار فوق‌العاده است که هنر ایران را در عرصه جهانى دوباره مطرح کرده است.

نیازى که با یک تابلوی رنگ و روغن در حراج تهران شرکت داشت در مورد اثر خود گفت: “شیوه کار من امپرسیونیسم آزاد است و لکه‌های رنگ به‌صورت آزاد و با کاردک روی بوم قرار گرفته‌اند. کار من با الهام از طبیعت به وجود آمده اما طبیعت‌گرایی کامل در آن وجود ندارد.

 

نیازی در مورد حراج تهران گفت: برگزاری این حراج در تهران کار فوق‌العاده‌ای است و جهشی در هنر ایران و معرفی آن در عرصه‌های جهانی به وجود آورده است. از سوی دیگر هنرمندان معمولاً در زمان زندگی خود شرایط مالی مناسبی ندارند. اصولاً باب شده همه منتظر مرگ هنرمند باشند تا پس از مرگ، ارزش کار آن‌ها بالا رود، اما این حراجی به هنرمندان زنده توجه کرد و به یقین این رکوردها تأثیر مستقیم بر ارتقاى قیمت آثار هنرى در ایران خواهد داشت.

این نقاش پیشکسوت ادامه داد: سمیع‌آذر کار مهمی در تاریخ هنر ایران انجام داده است و گام بزرگی برداشته که هنر تجسمی ایران را در سطح جهانی معرفی کرده است. تاریخ هنر ایران از او نام خواهد برد و بسیاری از هنرمندان مدیون او هستند.

رویکرد انتقادى نیازى به حراج تهران هم جالب توجه است: دو اشکال دیدم اول اینکه بعضی مجموعه‌داران فقط به دنبال آثار خاصی مانند کار سهراب هستند، درحالی‌که اگر عمیق فکر کنند متوجه می‌شوند هنرمندان زیادی هستند که کارشان کم‌ارزش‌تر از سهراب نیست. دیگر اینکه قطعاً این کار در ابتدا سختی‌های زیادی دارد و باید پله‌پله جلو رود لذا همه باید صبورى کنند، البته معلوم است عده زیادی از روی احساس خرید می‌کنند و اثر هنری را مانند ارز، سکه و… جمع می‌کنند اما همین هم امیدوارکننده است و باید تلاش کند این مارکتی که به راه افتاده به‌خوبی ادامه پیدا کند.

صادقی: حراج تهران در دنیا صدا کرده است

علی‌اکبر صادقی نقاش پیشکسوت ٧٨ ساله با تابلویی به نام ” باغ عشق” در چهارمین حراج تهران حضور داشت. صادقی در مورد این اثر چهار لت‌های گفت: “این اثر با الهام از باغ ایرانی، به نمایش تمام آنچه در باغ ایرانی وجود دارد می‌پردازد. از انسان، پرنده، ماهى تا پس‌زمینه طلایی و نیز آسمان نقره‌اى و طلایى که در مینیاتورهای ایرانی بسیار دیده‌اید، سعی کردم حال و هوایی که الان بسیاری از ما شوقش را داریم نشان دهم. این کار شش ماه زمان برد و حدود یک میلیون هاشور با راپید در آن رسم شده است.

او با اشاره به اینکه اولین بار است در یک حراجی شرکت کرده افزود: تابه‌حال در هیچ حراج داخلی یا خارجی شرکت نکرده بودم و این بار به دلیل درخواست آقای سمیع آذر حاضر شدم در حراجی حضور داشته باشم.

صادقی افزود: درمجموع برنامه حراج بسیار خوب بود و بسیار خوشحالم که حراج تهران در دنیا صدا کرده است؛ خوشحالم که دنیا فهمیده در ایران چنین برنامه‌ای برگزار شده و تعداد زیادی اثر هنری خریداری شده است.

صادقی ادامه داد: چنین برنامه‌هایی عده زیادی را با هنر آشنا می‌کند و علاوه بر این‌که هنرمندان و آثار آن‌ها شناخته می‌شوند، افرادی که سرمایه زیادی دارند روی اثر هنری سرمایه‌گذارى می‌کنند که این یک ضرورت براى بین‌المللى شدن هنرمان است.

سویه انتقادى این پیشکسوت صاحب سبک متوجه دو نکته است: به نظر من، تعداد کار در حراج تهران خیلى زیاد بود و خریداران برای انتخاب کارها دچار مشکل می‌شدند و مى‌مانند کدام اثر را انتخاب کنند. دیگر اینکه چون نمایشگاه حراج در سالن غیرتخصصی برپا می‌شود، نورپردازی کارها با مشکل مواجه بود. اگر چنین نکاتی در سال‌های آینده در نظر گرفته شود حتماً برنامه کیفیت بهتری خواهد داشت؛ یک دل‌نگرانی هم دارم که نکند رکورد بالاى برخى آثار باعث شود که باقی هنرمندان این کارها را الگوی خود قرار دهند.

درمبخش: ورود ارز به کشور ارزشمند است

کامبیز درمبخش کاریکاتوریست ٧٤ ساله که با یک اثر دولته در چهارمین حراج تهران حضور داشت، درباره ویژگی‌های اثر خود گفت:سه یا چهار سال است که این شیوه طراحی را شروع کردم و بیشتر این آثار در خارج از کشور به نمایش درآمد و این برای اولین بار بود که نمونه‌ای از این آثار را در ایران به نمایش گذاشتم؛ ایده این آثار از روی آثار هنری قدیم به‌خصوص آثار دوره قاجاریه گرفته شده، که به زبان طنز روایت و تبدیل به تصاویر جدیدی شده که برای مخاطب جذاب است.

درمبخش گفت: از آنجایی که هنرمندان به اقتصاد هنر نیازمندند، برگزاری حراج آثار هنری بسیار برایشان خوب است؛ این حراج‌ها هر چه در داخل کشور برگزار شود بهتر است تا این‌که در خارج از کشور باشد. زیرا برگزاری حراج در داخل کشور سبب می‌شود تا ارز از کشور خارج نشود بلکه وارد نیز شود. ضمن این‌که برگزاری حراج باید تبدیل به یک سنت ارزنده شود. از سوی دیگر باید کشورهای همسایه را نیز زمان برگزاری حراج دعوت کنیم تا این حراج نیز جایگاه خود را یافته و به سطح بین‌المللی برسد.

 

وی اظهار کرد: خوشحالم که مردم از این حراج استقبال کردند، اما بهتر است این آثار یک هفته برای عموم به نمایش درآید تا مردم آثار را ببینند و خرید آثار هنری فقط به توان‌های خاص اجتماعی یا یکسری افراد خاص اختصاص نیابد.

درمبخش درباره عملکرد حراج تهران نیز گفت: قطعاً برگزاری حراج موفق و برای اقتصاد هنر و هنرمندان نیز مفید است. خوشبختانه تعداد زیادی از هنرمندان در این حراج حضور دارند، البته عده‌ای از قیمت‌های بسیار بالای آثار گلایه داشتند، اما کسی برای خرید مجبور نیست و خرید اثر هنری با هر قیمتی یک امر کاملاً خودخواسته است. کسی که اثر هنری را می‌خرد، ارزش آن را می‌داند و برای سرمایه‌گذاری آن را خریداری می‌کند و این باعث می‌شود هنرمند قیمت آثارش بالا برود و انرژى آن به همه بازار هنر برسد.

مثقالی: حراجی‌ها اثر هنری را حائز ارزش مالی پایدار کرده‌اند

فرشید مثقالی هنرمند صاحب سبک ٧٤ ساله که با یک مجسمه در چهارمین حراج تهران حاضر بود، درباره این اثر گفت: این کار حدود هفت سال پیش شکل گرفت و جزو یک مجموعه مجسمه بزرگ بود که مقیاس بزرگی داشتند، این مجسمه ترکیبی است از میله‌های فلزی که روی آن‌ها را با پارچه و گچ پوشانده‌ام.

او درباره حراج تهران گفت: تاریخ اقتصاد هنر می‌گوید حراجی‌ها با خود رونق خریدوفروش در هنر آورده‌اند، لذا اهمیت بالایی دارند. این در تمام دنیا نیز مرسوم است و برگزاری همین حراجی‌ها باعث شده تا اثر هنری حائز ارزش مالی پایدار شود و بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کرد. پیش از این‌چنین اهمیتی وجود نداشت، و شما به‌عنوان مخاطب اگر از اثری خوشتان می‌آمد آن را می‌خریدید، به‌نوعی مردم جنس آنتیک و ارزشمند منزلشان فرش و اشیاء عتیقه بود و یک اثر هنری به‌عنوان یک سرمایه مالی دیده نمی‌شد. اما برگزاری این حراجی‌ها باعث شد، تا اثر هنری تبدیل به یک سرمایه مالی و اقتصادی شود و استقبال خوبی هم از آن صورت بگیرد؛ خوشحالم که در کشور ما هم یک حراجى حرفه‌ای کارش را آغاز کرده است.

رسولی از کارکرد حراج در بین مردم گفت

جلیل رسولی خوشنویس پیشگام ٦٨ ساله که تابلوى ” بسم‌الله” او اولین اثرى بود که در چهارمین حراج تهران روى میز حراج رفت درباره برگزاری حراج هنری در ایران معتقد است: حراج فی‎نفسه اتفاق خوبی است زیرا به رونق بازار هنری کشور کمک می‌کند. به‌علاوه این رویداد جنب‌وجوشی در میان جامعه ایجاد می‏کند به کمک رسانه‌ها توجه عامه مردم را به هنر جلب می‌کند که همه این‌ها حرکت مثبتی است.

وی ادامه داد: این دومین دوره است که در حراج تهران حضور دارم، در دوره قبل یکی از کارهایم که قبلاً فروخته بودم از سوی مالک آن حضور داشت و درواقع دوره چهارم حراج تهران نخستین دوره است که من به شکل مستقیم در حراج تهران حاضر شده‌ام.

این خوشنویس معاصر با اشاره به اینکه نکته مهم حراج، رساندن آثار به قیمت واقعی خود است گفت: با پدیده‌ای مثل حراج مردم متوجه می‌شوند که سرمایه‎گذاری در هنر از بسیاری فعالیت‎های اقتصادی دیگر ارزش افزوده بیشتری دارد و این علاوه بر ارزش معنوی و آرامش بخشى ست که یک اثر هنرى با خود مى‌آورد.

رسولی درباره اثری که از او در این دوره از حراج حضور داشت نیز گفت: این اثر یک مرغ بسم‌الله است، البته هنرمندان بسیاری روی مرغ بسم‌الله کار کرده‎اند اما طراحی این اثر منحصربه‌فرد است. و من آن را چند سال قبل کار کرده بودم. این کار از دو بوم مربع و به شکل دو لته است که آن را از دیگر نمونه‎های این نوع خوشنویسی متمایز می‌کند. ریشه خطی که در این مرغ بسم‌الله استفاده شده است نیز خط ثلث است. نکته قابل‌توجه درباره این اثر آن است که این مرغ بسم‌الله حرکت اضافه ندارد و فضای نقاشی نیز در آن قوت گرفته است.

فرامرزی: به حراج آثار تجسمی عادت نکرده‎ایم

علی فرامرزی نقاش پیشکسوت ٦٥ ساله درباره برگزاری حراج‎ها معتقد است: این روزها در فضای مجازی و رسانه‎های بحث‎های بسیاری درباره بودن یا نبودن حراج و همین‌طور چگونگی آن وجود دارد. زمانی که پای اقتصاد و پول به میان می‎آید این ترس وجود دارد که این موضوع روی کیفیت آثار تأثیر گذاشته و هنر را از جنبه معنوی خود دور کند.

وی افزود: در هیچ دوره‎ای از تاریخ شما نمی‌بینید که هنر از حمایت مالی به دوره بوده باشد. درواقع هنر هیچ‌گاه بی‎نیاز از خریدار نیست زیرا هنرمند به بازخورد اقتصادی کارش نیاز دارد. اما به هر حال حساسیتی در مورد حراج وجود دارد که در مورد دیگر فعالیت‎های هنری دیده نمی‏شود. به‌عنوان مثال در سینما فیلم را سرمایه‏دار می‏سازد و پول هم درنهایت به جیب سرمایه‎دار می‏رود اما چنین اتفاقی در مورد هنرهای تجسمی سرشار از حرف‌وحدیث خواهد بود. در حقیقت شاید دلیل این سؤال که چرا چنین حساسیتی درباره هنرهای تجسمی وجود دارد این است که چنین برخوردی با هنرهای تجسمی عادی نشده است.

 

این هنرمند با بیان اینکه حراج نیز نوعی از فروش و عرضه آثار هنری است اظهار کرد: عرضه هنر شکل‏های مختلفی دارد مانند نمایش فیلم در سینما یا فروش کتاب در نمایشگاه کتاب تهران و حراج تهران را نیز می‌توان مقوله‎ای از همین نوع دانست.

فرامرزی ادامه داد: ممکن است بگویید که حراج تهران باید نقد شود، این موضوع درست است اما راه‌حل آن نفی حراج نیست. به نظر من باید تعداد حراج‎هایی که در کشور برگزار می‏شود به تدریج بالا رفته و فضا گسترش یابد در بهبود و اصلاح نیز پدید آید.

وی با اشاره به این نکته که این نخستین دوره است که در حراج تهران شرکت کرده است افزود: آنچه من در این دوره از حراج تهران دیدم به لحاظ کیفیت و اجرا از آنچه در کریستیز دیده بودم بالاتر بود زیرا استانداردها به شکل خوبی در این دوره رعایت شده بود.

این هنرمند نقاش درباره اثری که از او در این دوره از حراج تهران به فروش رسیده بود نیز گفت: این تابلو به دوره “کویری‎ها”ی من تعلق دارد و اثری دولته با ابعاد کلی ۲۴۰ در ۱۰۰ سانتی‎متر است. از آنجا که این نخستین بار بود که اثری از من در حراج حضور داشت قیمت پایه اثر بین ۵ تا ۷ میلیون تومان تعیین شده بود اما درنهایت این اثر به ۶ برابر قیمت پایه فروخته شد.

فرامرزی درباره مجموعه کویری‏ها نیز توضیح داد: این یکی از دوره‎های کاری طولانی من است که هنوز هم روی آن کار می‏‌کنم. در این دوره به اقلیم و طبیعت ایران پرداخته‎ام و به‌ویژه در آن موضوع کویر، گسترش بی‌رویه آن در کشور و همچنین موضوع آب مورد توجه قرار گرفته است.

دیباج: حراج تهران نهالى ست که بارور می‌شود

مرتضی گودرزی (دیباج) نقاش و پژوهشگر ٥٣ ساله هنر با اثری به نام “خلوت دل ” که در سال ٧٨ خلق شده است در حراج تهران حضور داشت. او که به‌عنوان یکی از نقاشان انقلاب و جنگ شناخته می‌شود در مورد این اثر گفت: این تابلو جزء آثار میانی دوره فعالیت من است و با کارهایی که در چند سال اخیر انجام داده‌ام بسیار متفاوت است. این اثر انتزاعی با رویکردی نسبتاً مدرن به یک مفهوم پرداخته و با ترکیب مواد روی بوم به وجود آمده است و فکر می‌کنم این اثر جزء کارهای خوش‌قلم و خوش‌تکنیک من است.

گودرزی در مورد حراج تهران گفت: حراج در جامعه امروزی و فرهنگ کشور ما یک پدیده جدید است و فکر می‌کنم این نو بودن با برخوردهای مختلف و متناقض روبه‌رو می‌شود. درنتیجه باید صبر کرد تا زمانی بگذرد و این نهال جوان بارور شود و حتی شاید در کنار آن نهال‌های دیگری هم سبز شود.

گودرزی ادامه داد: به نظر من حراج تهران اتفاق خیلی خوبی برای جامعه هنری است و باعث تغییر معادلات متفاوتی که قبلاً در جامعه بوده می‌شود. به‌عنوان نمونه حراج به جامعه شوکی وارد کرد و به جامعه غیرهنری و بخشی که صرفاً به اقتصاد می‌اندیشیدند تذکر داد که یک زمینه خوب برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که سودآوری خوبی هم دارد. این وجه سخت‌افزاری ماجرا است که شاید ظاهری دور از هنر داشته باشد.

او با بیان اینکه حراج تهران ارزیابی و خوانشی مجدد از شرایط هنری کشور است افزود: قطعاً هنرمندان و دست‌اندرکاران می‌دانند که حراج به معنی تمام بضاعت هنر کشور نیست، اما به‌عنوان درنگی بر اقتصاد هنر ما، ایستگاهی برای تأمل بر شرایط هنر و خوانشی دیگر از زاویه دیگری بر آثار هنری است.
گودرزی با اشاره به اینکه ابن اتفاق انرژی مثبتی به جامعه هنری می‌دهد گفت: این اتفاق باید از زوایای مختلف ارزیابی شود. با توجه به نو بودن این حرکت ممکن است کسانی که در حراج شرکت دارند شتاب‌زده اظهار رضایت کنند یا کسانی که شرکت نداشتند اظهار ناراحتی کنند. اما باید با تعمق بیشتری در مورد اصل حراج فکر کنیم. حتی جامعه هنری باید کمک کند تا اگر ضعفی در این کار هست رفع شود و مسیر خود را با شایستگی، امیدواری و قدرت بیشتر ادامه دهد تا بتواند طیف گسترده‌تری از هنرمندان و خریداران مختلف از طبقات گوناگون را جلب کند.

این نقاش پیشکسوت ادامه داد: مهم‌ترین کار برای حراج این است که گسترده‌تر شود و مؤلفه‌های هنری در آن افزایش پیدا کند. شکی نیست که در حراجی‌ها همیشه مؤلفه‌های هنری در خریدوفروش نقش ندارد و چیزهای دیگری دست‌به‌دست هم می‌دهند تا فروش یا قیمت بالای یک اثر شکل بگیرد، اما باید تبعات این موضوع ارزیابی شود تا حراج همیشه در مسیر واقعی خود را بماند.

گودرزی افزود: من مجموع این کار را بسیار مثبت می‌دانم به این دلیل که سال‌ها منتظر چنین فضایی بودیم که جامعه اقتصادی کشور با فضای هنری ما آشتی کند و احساس کند این قسمت از جامعه هم محلی جدی و مطمئن برای سرمایه‌گذارى است. با توجه به اینکه در کشورهای اطراف ما چنین امکانات و برنامه‌هایی کمتر وجود دارد، حراج تهران موقعیت مناسبی ایجاد می‌کند که باید به‌خوبی از آن استفاده کرد.

منبع خبر : هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.