دومین روز از فستیوال موسیقی نواحی ( آینه‌دار) به اجرای موسیقی هرمزگان اختصاص داشت.

دومین روز از فستیوال موسیقی نواحی ( آینه‌دار) به اجرای موسیقی هرمزگان اختصاص داشت.

سئانس اول از دومین روز فستیوال آینه‌دار به اجرای موسیقی هرمزگان اختصاص داشت، اما استقبالی که شب گذشته از اجرای مراسم زار اروندکنار شد باعث شد برگزارکنندگان برنامه با ایجاد تغییراتی در برنامه روز دوم، بخشی از آن را به اجرای مجدد موسیقی خوزستان اختصاص دهند.

اولین بخش از برنامه به اجرای گروه خالو قنبر راستگو اختصاص داشت. خالو قنبر خواننده و نوازنده دونی را یک نوازنده بربط و سه نوازنده با سازهای کوبه‌ای به نام دهل، کسر و پیه همراهی می‌کردند. در این اجرای طولانی کوبه ای‌ها با ریتم‌های متغیر فضاهای متفاوتی برای آواز خواننده ایجاد می‌کردند.

پس از این بخش مراسم زار اروندکنار اجرا شد. ماما کاظمیه که در آبادان به ماما جواد معروف است مامازار بزرگ خوزستانی است که از فرزندان ملاعبد محسوب می‌شود. ماما کاظمیه به همراه گروه خود شامل 5 دایره نواز، یک دمام‌زن و 6 کف زن به صحنه آمد و این آیین ریشه‌دار و مفصل با ریختن گلاب بر سر اعضای گروه آغاز شد. ماما کلام خود را با بسم الله آغاز کرد و با حمد و ستایش خداوند ادامه داد. ذکرها و کلماتی که برای حاضران نا آشنا بودند پیوسته توسط ماما تکرار می‌شد و گروه نوازنده او را همراهی می‌کردند. پس از چند دقیقه با اشاره ماما گروه ساکت می‌شد و سپس ریتم جدیدی همراه با کلمات او آغاز می‌شد.

با پایان یافتن مراسم زار ماما کاظمیه آوازی به زبان عربی برای وطن خواند و در سخنانی کوتاه گفت: افتخار می‌کنم که شما را دیدم. این آواز برای وطن و همه شما بود و آن را تقدیم می‌کنم به همه عاشقانی که به فرهنگ، به سرود و به زار عقیده دارند.

بخش بعدی برنامه به مراسم زار بندر لنگه اختصاص داشت. بابا سگر، بابازار بندرلنگه به همراه گروه نوازندگان دمام و زنان و مردان کف زن به صحنه آمد تا مراسمی متفاوت از مراسم زار قبلی را اجرا کند. مقابل بابازار یک سینی قرار گرفته بود که داخل آن گلاب پاش، چند تخم مرغ و بخور کندر وجود داشت و برنامه با گلاب پاشیدن به اعضای گروه و بخور دادن آنها آغاز شد. بابازار کلماتی را به عربی یا زبان سواحیلی می‌خواند و سازهای کوبه‌ای و صدای کف‌ها او را همراهی می‌کردند.

موسیقی زار که مربوط به مردمان کناره خلیج فارس است در اصل از آفریقا به ایران آمده است. مردم این منطقه باور دارند که بعضی از انسان‌ها توسط نیروهای نامرئی که به عنوان باد شناخته می‌شوند تسخیر می‌شوند. این بادها شخصیت‌های گو ناگونی دارند و باعث بیماری و روان پریشی شخص می‌شوند. بنابراین آیین زار توسط اهل هوا برای درمان آن‌ها برپا می‌شود.

آخرین بخش از برنامه به اجرای گروه لوطی میناب اختصاص داشت. حیدر نوایی، نوازنده سرنا که یکی از بهترین لوطی‌های میناب است به همراه نوازندگان کوبه‌ای به صحنه آمد تا موسیقی مخصوص جشن و شادمانی را اجرا کند. لوطی‌ها دارای یک لباس مخصوص هستند که دامنی سیاه با حاشیه های رنگی است و آن را سیاشلوار می‌نامند. نکته جالب دیگر در پوشش لوطی یک حجم کاموایی به نام دم خروس است که به پشت آنها بسته می‌شود و زنگوله‌هایی دور کمر آنها وجود دارد. گروه لوطی میناب در اجرای خود بخشی از آنچه را که ساعت‌ها در مراسم عروسی اجرا می‌کنند نمایش دادند و لحظات شادی را برای تماشاگران ایجاد کردند.

در میان تماشاگران این برنامه چهره‌هایی مانند هنگامه مفید، ماکان اشگواری و مهدی ساکی(خواننده خوزستانی گروه پالت) حضور داشتند. فستیوال موسیقی آینه‌دار تا 19 خرداد ادامه دارد.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.