مجسمه انتزاعی چیست؟
گاهی اوقات هنر هیچ چیز را در دنیای واقعی تداعی نمی کند.تا به حال شده است در مقابل مجسمه ای ایستاده باشید و برایتان جالب باشد که هنرمند به چه چیزی اندیشیده است؟
در این مقاله ما در مورد مجسمه انتزاعی تحقیق و به آن می پردازیم.
تغییر معنی مجسمه سازی
- پیش از قرن 20 همه ی مجسمه ها فیگور و تندیس بودند.
- یعنی شکل و اندام اشخاص، حیوانات یا یک شی مجسم را نشان می دادند که در جهان حضور داشته اند.
- مجسمه ها برای تجلیل و یاد بود رویداد هایی نظیر جنگ و یا اشخاص معروف و یا دکوراسیون سازه ها ساخته می شدند.
- اکثر مجسمه ها از سنگ یا گل و خاک ساخته و سپس با برنز ریخته گری می شدند.
- هنرمندان پیش از ساختن مدل اصلی بسیاری مطالعات سخت و مدلسازی های طاقت فرسا انجام می دادند.
- در اوایل قرن بیستم هنرمندانی مانند پابلو پیکاسو و کنستانتین برانکوشی شروع به آزمایشاتی با استایل های مختلف هنر نمودند.
- آنها ایده هایی که بر مبنای آن هنر باید با برگرفتن از اشیا ایجاد می شد را رد نموده و روش جدیدی برای خلق هنر در عصر جدید می خواستند.
- آنها با انتزاع واقع گرایی را ترک نمودند لذا هنر ایشان دیگر به موضوعات طبیعی در دنیای واقعی مربوط نمی شد.
- بعضی از هنرمندان به طور ویژه در مورد استفاده مواد اولیه تحقیق می نمودند، در حالی که بعضی دیگر در مورد روش های انتقال افکار و احساساتشان تحقیق می نمودند.
انتزاع در مجسمه سازی
یک مثال از مجسمه ی انتزاعی ، شمایل پوگانی اثر برانکوشی در سال 1912 می باشد.
- طبق عنوان ، پیکر از مرمر و با معیار های سنتی ساخته شده است.
- به هر حال با توجه شکل هندسی و کاهش شباهت به انسان و شباهت بیشتر به نماد، بسیار از مجسمه های سنتی عصر خود دور می باشد.
- برانکوشی ایده فرم سازی ابتدایی پیش از خلق اثر اصلی را کنار گذاشته و بجای آن یک باره سراغ ساختن اثر رفته و به هنرش اجازه داده تا ناگهان و غیر اقتباسی ظاهر گردد.
ادامه:
- در سال 1917 هنرمند فرانسوی مارسل دوشان با ارایه یک مجسمه به جامعه هنرمندان آزاد باعث یک رسوایی شد.
- او از یک سنگ توالت سرویس های عمومی به عنوان شی که در تعداد بالا تولید می شده استفاده و با مفهومی ناخوشایند آنرا هنر عنوان نمود.
- او از روش پیش ساخته به عنوان توصیف هنر استفاده کرد.
- قطعه دوشان از نمایش رد شد و آشوبی به پا کرد اما مرز های هنر را گسترش داد.
- دوشان مفاهیم و توقعات سنتی هنر را کنار گذاشت و ساخته های وی تبدیل به یکی ار تاثیر گذارترین مجسمه های قرن بیستم گردید.
- و دیگر هنرمندان زمانه ماننده الکساندرکالدر از مواد اولیه رایج و سازه های قابل جابه جایی استفاده می نمود ، و مجسمه محرک را به وجود آورد.
- این سازه ها می توانستند به خودی خود بدون یک منبع مجزای نیرو حرکت کنند.
- کالدر جسم متحرک را ابداع کرد،و سازه های بزرگ هنری و متحرک وی در فرودگاه ها و مکان های عمومی در سراسر دنیا یافت می شود.