طراحان لباس در مورد جشنواره مد و لباس چه می گویند

طراحان لباس به عنوان یکی از ارکان شکل دهنده جشنواره مد و لباس فجر انتظارات زیادی از این جشنواره دارند.

جشنواره مد و لباس فجر از ابتدا یکی از اهداف خود را گردهم آیی طراحان لباس و معرفی آنها به جامعه و تولیدکنندگان پوشاک اعلام کرد. اگرچه هنوز عده زیادی از طراحان لباس وجود دارند که به دلایل مختلف علاقه‌ای به شرکت در این جشنواره ندارند، اما از دوره‌های ابتدایی جشنواره تعداد زیادی از طراحان لباس با ارائه آثار خود در جشنواره، که تنها محل رسمی و عمومی برای ارائه کارهای طراحان لباس است، سعی کردند به معرفی کار خود بپردازند. در این گزارش نظرات متفاوت تعدادی از طراحان برگزیده دوره‌های قبل جشنواره را می‌خوانید.

آزاده جغتایی در رشته نقاشی تحصیل کرده و 20 سال سابقه فعالیت در این زمینه دارد اما از 4 سال پیش آموختن طراحی لباس را در مجتمع فنی تهران آغاز کرده و به فعالیت پرداخته است. او که رتبه دوم بخش طراحی مانتوی مجلسی را در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر به دست آورده در مورد جشنواره مد و لباس فجر می‌گوید: به نظر می‌رسد در این جشنواره نگاه‌ها به پوشش اجتماع بسیار تغییر کرده و طراحان لباس امکان خلاقیت بیشتری دارند. تنوعی که در آثار جشنواره فجر دیدم برایم جالب بود. اما به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی جشنواره ضعیف است، به شکلی که عده زیادی هنوز از وجود آن بی‌خبر هستند و حتی کسانی که در مراکز آموزشی تحصیل می‌کنند شناختی از آن ندارند.

فاطمه منصوری هم در رشته مدیریت صنعتی تحصیل کرده اما دوره‌های طراحی لباس را در دانشگاه تهران گذرانده و از سال 84 در زمینه طراحی چادر، مانتو و لباس مجلسی فعالیت می‌کند. او که در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش طراحی چادر شایسته تقدیر شناخته شد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: به نظر من این جشنواره تا به حال موفق بوده است و مدیران آن در حال تلاش برای بهبود کیفیت آن هستند. همیشه با این مشکل مواجه بودیم که افراد دیگر از کار ما کپی کرده و با ایجاد یک تغییر کوچک نام دیگری روی چادر می‌گذاشتند، اما با راه‌اندازی سامانه مد و لباس امکان ثبت آثار فراهم شده است و طراح این امنیت را پیدا کرده که کارش را با خیال راحت ارائه دهد. باوجود این جایگاه طراح هنوز به شکلی که لازم است اثبات نشده و انتظار بیشتری از این مجموعه می‌رود.

فتحیه هاشمی گازار طراح دیگری است که در چند دوره از جشنواره مد و لباس فجر شرکت کرده و در چهارمین دوره جشنوراه هم رتبه اول بخش علمی دانشگاهی را به دست آورده است. او در مورد برگزاری این جشنواره گفت: همین که محلی به وجود آمده تا طراحان لباس بتوانند کار یا اسم خود را ثبت کنند خوب است اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد. رشته طراحی مد هم از نظر اقتصادی پردرآمد است و هم به اشتغال‌زایی کمک می‌کند بنابراین باید خیلی روی آن سرمایه‌گزاری شود تا هم نیروهای خوبی پرورش داده شوند و هم تولیدی‌ها را به مرحله‌ای برسانند که از این نیروی دانشگاهی استفاده کنند.

او در مورد میزان آشنایی دانشجویان طراحی لباس با جشنواره مد و لباس فجر گفت: تبلیغات بنیاد مد و لباس برای جشنواره خیلی کم است و هنوز بسیاری از دانشجویان از وجود آن بی‌خبر هستند. این موضوع به خاطر کمبود تبلیغات و معرفی نشدن آن در تلویزیون و رسانه‌ها است. باید تبلیغات جشنواره و معرفی آن در دانشگاه‌ها بیشتر شود تا دانشجوها با شرکت در جشنواره به رقابت باهم بپردازند.

سپیده پارساپور کارشناس ارشد معماری است و در زمینه طراحی لباس فعالیت می‌کند. او که در چهار دوره جشنواره مد و لباس فجر حضور داشته و کارهایش تقدیر شده‌اند، سال 93 توانست رتبه سوم بخش طراحی مانتو اجتماع را به دست آورد. او در مورد جشنواره مد و لباس فجر می‌گوید: مهم‌ترین حسن جشنواره مد و لباس فجر این است که طراحان لباس می‌توانند کار یکدیگر را ببینند و با هم آشنا شوند. همچنین می‌توانند سطح کار خود را متناسب با نیاز جامعه بالا ببرند. جامعه ما دیگر مانند چند سال قبل نیست که هر چه به آن ارائه شود بپذیرد، بلکه مردم لباس شیک و مطابق مد روز می‌خواهند.

او با بیان اینکه جشنواره می‌تواند به بالا رفتن سطح کار طراحان کمک کند افزود: آنچه در جشنواره ارائه می‌شود آثاری است که طراحان با عنوان لباس اسلامی و ایرانی طراحی کرده‌اند. مردم از طریق نمایشگاه با این کارها آشنا شده و متوجه می‌شوند کارهایی که برای حضور در جشنواره انتخاب شده‌اند چه ویژگی و ایده‌ای داشته‌اند. به این ترتیب بهتر می‌توانند آن طرح‌ها را بپذیرند و آن را به تن کنند و از این طریق بهتر می‌توان روی آنها تاثیر گذاشت.

پارساپور ادامه داد: به نظر من جشنواره مد و لباس باید یک بخش را به لباس‌های هنری اختصاص دهد تا جذابیت بیشتری در آن ایجاد شود. وقتی مردم کارها را از نزدیک ببینند با سطح توانایی طراحان لباس آشنا شده و به این ترتیب متوجه می‌شوند که علاوه بر آنچه به تولید انبوه می‌رسد و در فروشگاه‌ها وجود دارد لباس‌های دیگری هستند که حاصل خلاقیت طراحان هستند.

او در مورد کاستی‌های جشنواره مد و لباس گفت: مهم‌ترین کاستی جشنواره این است که وقتی تعدادی کار به عنوان منتخب در اختتامیه نمایش داده می‌شود باید توضیحاتی در کنار آن طرح‌ها ارائه شود تا مردم بفهمند طرحی که از نظر داوران و کارشناسان شایسته انتخاب بوده چه ویژگی‌هایی دارد. همین آگاهی باعث می‌شود جذابیت بیشتری برای شخصی که قرار است آن لباس را بپوشد یا تولیدکننده‌ای که می‌خواهد آن را برای تولید خریداری کند ایجاد شود.

رفیعه رازبانی در رشته مدیریت کارآفرینی تحصیل کرده و از 6 سال پیش در زمینه طراحی لباس فعالیت می‌کند. او که در چهار دوره گذشته جشنواره مد و لباس فجر حضور داشته و آثارش شایسته تقدیر شناخته شده است با بیان اینکه هدف ما احیای فرهنگ پوشش فراموش‌ شده ایرانی است گفت: در چند سال اخیر شاهد تغییر در پوشش مردم بودیم و در مغازه‌ها مدل‌های متنوعی عرضه می‌شود که شاید یک علت آن برگزاری جشنواره‌های مد و لباس باشد. شاید اگر این جشنواره‌ها برگزار نمی‌شد همان مد‌ل‌های قدیمی ادامه پیدا می‌کرد، اما حالا طراحان لباس می‌توانند ایده‌های خود را بروز دهند و آثارشان دیده می‌شود. مردم هم از دیدن کارهای جدید و متفاوت استقبال می‌کنند و به این ترتیب جشنواره فرصت مناسبی برای طراحان و تولیدکنندگان است تا ارتباط بهتری با مردم داشته باشند.

زهره ارشدی ابیانه که در سال‌های 92 و 93 در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کرده و به عنوان برگزیده معرفی شده است در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین، گفت: به نظر می‌رسد شرکت در جشنواره مد و لباس برای طراحان فایده‌ای به جز شناخته شدن ندارد، چون قرار بود که بنیاد ملی مد و لباس از طراحان لباس حمایت کند تا آنها بتوانند کارهای خود را تولید کنند اما این اتفاق نیفتاد. کار یک طراح لباس زمانی ارزش دارد که تولید شود و مردم بتوانند در اجتماع از آن استفاده کنند، بنابراین باید نهادهایی باشند که از ما حمایت کنند.

ژیلا شریعت‌مدار طراح لباسی است که در چهارمین دوره جشنواره مد و لباس فجر توانست رتبه اول طراحی لباس عموم برای دانشجو را کسب کند. او در مورد جشنواره مد و لباس گفت: با توجه به این که در دوره‌های گذشته جشنواره مد و لباس نیز حضور داشتم، فکر می‌کنم باید برگزاری این جشنواره توسعه پیدا کند تا در عرصه‌های دیگر پوشاک هم ورود داشته باشیم.

او که ساکن استان آذربایجان شرقی است افزود: برگزاری جشنواره‌هایی نظیر مد و لباس فجر برای طراحان لباسی که ساکن تهران نیستند یک اتفاق خوب محسوب می‌شود و شرکت در این نمایشگاه‌ها در روند کار و کسب درآمد مؤثر خواهد بود. درآمد این حرفه در شهرستان ناچیز است و متاسفانه در شهرستان‌ها طراحی لباس به خوبی برای اشخاص جامعه معرفی نشده است.

شریعت‌مدار ادامه داد: بنیاد ملی مد و لباس باید انگیزه‌ای به طراحان لباس بدهد تا دوره‌های آینده جشنواره‌های مد و لباس باشکوه‌تر برگزار شود. مسئولان باید از آثار خلق‌شده توسط طراحان لباس جوان بیشتر استقبال کنند، همچنین طراحان باسابقه را راضی نگه دارند و به آن‌ها دلگرمی بدهند تا بهتر به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه بدهند.

او با اشاره به ضرورت حمایت از طرح‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تولیدکنندگان طرح‌های ما را خریداری کنند. روابط بین طراحان لباس و تولیدکنندگان پوشاک باید بهبود پیدا کند تا اتفاق مثبتی در صنعت پوشاک ایران رخ دهد.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)