حرف های وزیر ارشاد در مورد دوسالانه مجسمه سازی

دو سالانه مجسمه سازی

وزیر ارشاد در بازدید از دوسالانه مجسمه‌سازی: هنر نیاز به ریشه و دریچه دارد نه عتیقه‌نگری

 وزیر ارشاد در بازدید از هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی گفت: «هنر احتیاج به خلاقیت دارد که به ریشه نیاز دارد. هنرمندان ما در همه حوزه‌ها اعتدال‌شان به این است که هم ریشه داشته باشند و هم دریچه.»

  سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر پنج‌شنبه 13 مهرماه با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از نمایشگاه آثار هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران دیدن کرد.

صالحی پس از بازدید از آثار دوسالانه گفت: «فرصت خوبی فراهم شد که نمایشگاه دوسالانه مجسمه‌سازی را ببینم. استعداد و خلاقیت ایرانی از یک طرف ریشه در تاریخ ایران دارد و از طرفی آشنایی‌هایی که این هنر با هنر مدرن پیدا کرده، ترکیب‌سازی‌های جدیدی را به وجود آورده است.»

او افزود: «آنچه در این رویداد هنری می‌بینید باعث می‌شود صرفا احساس نکنیم آثار کپی هستند و از طرفی با توجه به فرصتی که از معاصریابی و معاصرسازی پیدا کردیم کاملا رای و خط آشنایی با هنر معاصر جهانی را احساس می‌کنیم.»

وزیر ارشاد ادامه داد: « ویژگی دوم این رویداد این است که فضای خلاقیت‌های ملی ما گسترده شده و دیگر منحصر به تهران نیست. بخش خوبی از آثار از استان‌های کشور در دوسالانه حضور داشت. این اتفاق خوب می‌تواند یک مزیت باشد. استعداد و خلاقیت‌های هنری ما اکنون به امتداد ۸۰ میلیون ایرانی، نه صرفا ۱۰ میلیون تهرانی است.»

صالحی با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت کشور بیان کرد: «وقتی استعداد و ظرفیتی ۸۰ میلیونی داشته باشیم قدرت ارتباط‌گیری‌مان با هنر جهانی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی ما از کل فضای ایران استفاده می‌کنیم. این خود کمک می‌کند وقتی هنر ایرانی با جهان بیرون ارتباط پیدا می‌کند، صرفا یک بخش از ایران انتقال پیدا نکند و بیننده احساس کند با بخش‌های مختلفی از ایران در تماس است.»

وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه موزه هنرهای معاصر باید برگزاری این رویدادها و نمایش این آثار را به نوعی ادامه دهد، گفت: «این کار یکی از مواردی است که می‌تواند به تبادل آثار پایدار موزه و آثاری که به آن نقل و انتقال پیدا می‌کنند، کمک کند. در واقع این موضوع یک خط ارتباطی ایجاد می‌کند که بخش‌های گنجینه‌ای موزه بهتر دیده شوند.»

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت ارشاد قصد دارد برای برگزاری مستمر دو سالانه‌های هنری بودجه‌ای را اختصاص دهد، بیان کرد: «اتفاقاتی از قبیل دو سالانه‌ها، اتفاق‌های خوبی برای هنر ایران هستند زیرا ما در یک زمان داشته‌هایمان را مرور می‌کنیم و این داشته‌ها نشان می‌دهد ما تا چه اندازه پیشرفت کرده‌ایم. این پیشرفت‌ها در کجا خوب بوده و در کجا به کندی دیده می‌شود.»

صالحی با تاکید بر اشاره به اینکه شهرداری‌ها بخشی از حوزه‌ای هستند که می‌توانند به مصرف فرهنگی کمک کنند، توضیح داد: «مصرف فرهنگی شهرنشینان ما با سختی زندگی که دارند صرفاً با توسعه پارک‌ها محقق نمی‌شود. توسعه پارک‌ها در کنار توسعه فرهنگسراها و موزه‌ها از قبیل کارهایی است که فضای تنفس اجتماعی را راحت‌تر و آرام‌تر می‌کند.»

وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اعتدال در هنر تجسمی بیان کرد: «مقوله اعتدال در بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی مطرح است. طبعا در حوزه هنر به طور عام و در حوزه هنرهای تجسمی به طور خاص نیز می‌تواند با متغیرهایی که مفهوم اعتدال دارند تعریف شود.»

او ادامه داد: «اعتدال در هنرهای تجسمی به این معناست که هنر ریشه در تاریخ ایران داشته باشد اما دریچه‌هایش را رو به هنر مدرن نبندد. در واقع نگاه هنرمند نه کپی‌برداری از آثار غربی و نیویورکی باشد و نه نگاهی که به طور صرف احساس کند با عتیقه نگری می‌توان هنر را حفاظت کرد.»

صالحی تاکید کرد: «هنر احتیاج به خلاقیت دارد که به ریشه احتیاج دارد. هنرمندان ما در همه حوزه‌ها اعتدال‌شان به این است که هم ریشه داشته باشند و هم دریچه.»

منبع

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)