وقتی نور و موسیقی رهگذران را دعوت به ایستادن می‌کند / نگاهی به کنسرت ˝نور˝ در برج آزادی

کنسرت ˝نور˝ توسط هنرمند آلمانی فیلیپ گایست شب گذشته 13 مهرماه با حضور علی مرادخانی در برج آزادی اجرا شد.

نخستین کنسرت نور ایران دوشنبه شب 13 مهرماه با حضور علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی توسط فیلیپ گایست در برج آزادی برگزار شد.

آزادی غرق در نور و نقوش

اولین چیزی که در این برنامه توجه مخاطبان را جلب می‌کرد جشنواره رنگ و نقش‌های مختلف بر روی برج آزادی بود، نقوش مختلف با همراهی موسیقی، تلفیق زیبایی را  در برابر دیدگان حاظران قرار می‌داد.

اولین کنسرت نور

کنسرت نور یا همان نورپردازی و تلفیق موسیقی و نور برای اولین بار است که توسط فیلیپ گایست در ایران اجرا می‌شود اما در کشورهای مختلف چنین برنامه‌های به شکل‌های گوناگون هرساله برگزار می‌شود.

درباره فیلیپ گایست خالق برنامه

فیلیپ گایست، هنرمند اهل برلین، متولد ۱۹۷۶ پروژه‌ای به روش تابش نور بر روی سطح برج آزادی را با عنوان “دروازه واژه‌ها” اجرا کرد که در آن موضوعاتی از قبیل آزادی، صلح، فضا و زمان را به روش هنری به نمایش درآورد.

این هنرمند با به کارگیری تابش نور، به سبکی آزاد، هنری و شاعرانه؛ با کمک نور، واژه‌های رنگی به زبان‌های مختلف و اشکال انتزاعی، را که ترکیبات تصویری نقاشی گونه‌ای پدید می آورد را با موسیقی ارائه داد.

گایست به مناسبت سالروز اتحاد دو آلمان، برج آزادی را با واژه‌هایی از زبان‌های فارسی، آلمانی و انگلیسی نورپردازی کرد که موسیقی آنیکا هندرسون نیز به همراه آن نواخته شد.

این هنرمند آلمانی به دعوت سفیر آلمان در ایران و به مناسبت تاریخ اتحاد دو آلمان شرقی و غربی، نماد تهران را به شکل متفاوت نورپردازی کرد.

برج آزادی تهران نماد تهران امروزی

برج آزادی نماد تهران امروزی و مدرن است. معماری این برج، ترکیب و ارتباطی میان معماری امروزی و اسلامی و سبک معماری ساسانی را به نمایش می‌گذارد. گایست در این پروژه و برای این مکان تابش نور تصاویر ویدئویی بر روی سطح سه بعدی را به صورتی هنرمندانه طراحی کرده و نور را به طور مستقیم بر روی سطحی از برج می‌تاباند. بازدید کنندگان می‌توانند از دور و نزدیک این تصاویر را بر روی برج مشاهده کنند و میدان آزادی، رهگذران را به ایستادن و تماشا دعوت می‌کند.

در طی انجام این پروژه و در همان مکان اجرا، واژه‌ها و نقل قول‌ها در زمینه موضوعاتی مانند آزادی، صلح و زمان؛ جمع‌آوری شده و در برنامه نمایش استفاده می‌شوند و بازدیدکنندگان می‌توانند پیشاپیش ایده‌ها و برداشت‌های خود را تحویل دهند. هنرمند از این طریق گفتگو و ارتباطی میان محیط، بازدیدکنندگان و اثر هنری خویش برقرار می‌کند.

در این برنامه، برج آزادی، به یک حجم نوری سه بعدی تبدیل می‌شود که حاضران می‌توانند از میان آن عبور کنند. این گذر از میان حجم نوری، پیامی بسیار قوی دربر دارد: دروازه‌ها، محل تلاقی هستند، جایی که نو و کهنه به یکدیگر می‌رسند، جایی که بازگشت و نگاه به گذشته و همچنین چشم انداز به پیشرفت و تحول، امکان‌پذیر می‌گردد. فیلیپ گایست، این موضوع‌ها را به شیوه‌ای هنری به اجرا گذاشته است.

آنیکا هندرسون دیگر هنرمند آلمانی هم موسیقی الکترونیک برای این برنامه آهنگسازی کرده و در طی اجرای نورپردازی به صورت همزمان اجرا  زنده می‌کرد.

به کنسرت رایگان دعوتید

این پروژه در سه شب متوالی یعنی ۱۱ تا ۱۳ مهر در ضلع غربی میدان آزادی اجرا شد و حضور در آن برای همه آزاد و رایگان بود.

تلفیق نور و موسیقی

برنامه از ساعت 19 تا 23 به مدت 15 دقیقه در حال تکرار بود و در این مدت کوتاه نور پردازی برج شکوهمند آزادی توسط فیلیپ گایست، آغاز شد و همزمان موسیقی الکترونیک که توسط آنیکا هندرسون ساخته شده در محوطه برج آزادی پخش می شد.

از نکات بسیار بارز این پروژه توجه دقیق و استفاده بسیار ظریف از نشانه‌های فرهنگی و هنری ایران در نورپردازی و موسیقی ساخته شده بود.

مهمانان ویژه

علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی مهمانان ویژه شب گذشته این برنامه بودند و در انتهای برنامه، مدیر برج آزادی لوح مزین به نماد برج را تقدیم به علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کرد.

گایست: این پروژه درگاه واژه‌ها یا دروازه واژه هاست

فیلیپ گایست درباره این برنامه گفت: نام این پروژه درگاه واژه‌ها یا دروازه واژه‌هاست و در آن از واژه‌های انگلیسی، آلمانی و فارسی استفاده شده است.ضمن این که در هر روز تفاوت‌هایی در برنامه وجود داشت و سعی شد تا کمترین حد تکرار در آن باشد. این پروژه و نور پردازی کار بسیار حساسی بود به خصوص که در برج آزادی اجرا  شد؛ چرا که این برج محلی است برای تلاقی و گذر انواع هنرهاست.

گایست ادامه داد: 11 مهر همزمان با 3 اکتبر، سالروز اتحاد ملی آلمان بود و ما سعی کردیم تا از عناصر مختلفی برای نشان دادن واژه‌هایی که در آلمان و ایران مطرح هستند استفاده کنیم. در این پروژه‌های نوری، انتخاب و پخش موسیقی خیلی مهم است و من این شانس را داشتم که با خانم آنیکا هندرسون همکاری کردم.

وی در پایان هم گفت: از سفارت آلمان برای تدارک چنین برنامه‌ای متشکرم و باعث افتخارم است که این پروژه خاص را در تهران و با استفاده آگاهانه از واژه‌ها اجرا کردم.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)