کاوش در مرزهای جدید معماری / پانزدهمین دوسالانه معماری ونیز چه سمت و سویی دارد؟

دوسالانه ونیز به گفته رئیس این رویداد در نظر دارد تا بار دیگر به گسست میان معماری و جامعه شهری که در دهه‌های اخیر تنها از دید معماری بدان نگریسته شده واکنش نشان دهد.

هیئت برگزاری بی ینال (دوسالانه) ونیز، آلخاندرو آراونا معمار اهل شیلی و عضو داوری جایزه پریتزکر را در حالی به‌عنوان مدیریت پانزدهمین نمایشگاه دوسالانه معماری ونیز معرفی کرد که پانزدهمین دوره این دوسالانه در مرکز منطقه ونتوی ایتالیا، ونیز، از ۲۸ مه تا ۲۷ نوامبر ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد.

پائولو باراتا رئیس دوسالانه معماری ونیز معتقد است؛ پس از تجربه مهم گسترش دوسالانه توسط رم کولهاوس، تصمیم بر این است که دوسالانه ونیز را با جدیت دنبال کنیم؛ چراکه این رویداد فرصتی برای گردهمایی معماران است و به کاوش در مرزهای جدید معماری، همچنین بر سرزندگی معماری تأکید دارد و نشان می‌دهد معماران چگونه پاسخ‌های خاص برای نیازهای ویژه اتخاذ کرده‌اند.

باراتا همچنین عنوان می‌کند؛ این دوسالانه در نظر دارد تا بار دیگر به گسست میان معماری و جامعه شهری، که در دهه‌های اخیر تنها از دید معماری بدان نگریسته شده و هنوز هم برای نهادهای تصمیم‌گیرنده و افکار عمومی غیرضروری به شمار می‌آید، واکنش نشان دهد.

رئیس دوسالانه معماری ونیز در خصوص انتخاب آراونا نیز می‌گوید: “به نظر ما، در میان معماران نسل جدید، آلخاندرو آراوانا کسی است که بهترین توصیف از این واقعیت را داشته و نیروی حیات آن را نمایش داده است”.

گفتنی است؛ آراوانا یکی از بنیان‌گذاران گروه معماری ELEMENTAL در سانتیاگو است.

نمایش ۶۶ پروژه از ایران در پانزدهمین دوسالانه معماری ونیز

بر اساس پیشنهاد تهیه شده توسط جامعه مهندسان معمار ایران و موافقت وزارت راه و شهرسازی و موزه هنرهای معاصر تهران روند اجرایی حضور معماری ایران در بی‌ینال هنری ونیز در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ کلید خورد و بر اساس فراخوان ارائه شده، از روز ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۳ تا پایان روز شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ این موضوع مورد استقبال جامعه مهندسی معماری کشور قرار گرفت و ۲۲۵ پروژه از ۸۹ معمار، دفا‌تر معماری و شرکت‌های مهندسین مشاور در کاربری‌های مختلف مسکونی (ویلا، آپارتمان و شهرک)، مجموعه‌های چند منظوره تجاری، اداری و خدماتی، رستوران، هتل، تفریحی و ورزشی، آموزشی و حتی بیمارستان و کارخانه به همراه چند پروژه بازسازی با هدف تغییر کاربری به دبیرخانه بی‌ینال ارسال شد.

پروژه‌های ارسالی از تنوع جغرافیایی بالایی نیز برخوردار بوده و از شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد و حتی شهرهای کوچک بم، رفسنجان، ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، تکاب و…. و حتی پکن، فرانکفورت و بانکوک در خارج از ایران برای حضور در بی‌ینال ونیز کاندید شدند.

بر اساس این گزارش پروژه‌های ارسال شده شامل حوزه‌های مختلف طراحی معماری، طراحی شهری، طراحی داخلی، طراحی نما، محوطه سازی و بازسازی و مرمت بوده که البته بخش زیادی از آن در حدود ۸۰ درصد که در حوزه معماری بود برای مرحله گزینش ملاک عمل قرار گرفته است.

در جلساتی که با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی، دکتر حامد مظاهریان، معاون محترم مسکن و ساختمان و اعضاء هیئت دبیران جامعه مهندسان معمار ایران و همچنین مهندس سید محمد بهشتی، مهندس ایرج کلانتری، دکتر شهاب کاتوزیان، مهندس حمید ناصر نصیر، دکتر کاوه بذرافکن و مهندس پرشیا قره گوزلو و مهرداد زواره محمدی دبیر جامعه مهندسان معمار ایران، مدیر مسابقه و مدیر بخش معماری بی‌ینال ونیز تشکیل شد، با تصمیم به محدودیت ارائه حداکثر یک پروژه معماری توسط هر شرکت کننده و بررسی تطبیقی پروژه‌ها با شرایط فراخوان، بررسی شبهات مالکیت معنوی برخی از آثار و… تعداد ۶۶ پروژه شامل پروژه‌ها یا دفا‌تر منتخب زیر به منظور حضور در بخش معماری بی‌ینال هنری ونیز گزینش شده است.

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)