گالری تازهتاسیس “صا” در فضایی نسبتا بزرگ که با رنگ سفید و طراحی خاص برای ارائه آثار تجسمی مهیا شده ، هفت حجم و ۳۷ نقاشی را به انتخاب غلامرضا نامی به نمایش گذاشته است.
مریم صالحی مدیر گالری “صا” درباره این گالری گفت: برای من همیشه داشتن یک گالری آرزو بود. حدود ۲ سال قبل یعنی از خرداد ۹۱ کار بازسای فضا و دریافت مجوز آغاز شد. مهرماه ۹۳ مجوز رسمی گالری تایید شد و پس از اقدامات لازم اکنون که شاهد آغاز به کار این گالری هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه نخست گالری “صا” با هنر معاصر آغاز شده است اظهار کرد: امیدوارم درادامه کار گالری بتوانیم با هنرمند و سبکهای دیگر هنری همکاری داشته باشیم. هیچ اصراری روی نوع خاصی از هنر ندارم اما نقاشی، عکاسی و مجسمه مدیومهای اصلی کار ما هستند.
غلامرضا نامی، کیوریتور نخستین نمایشگاه گالری تازهتاسیس “صا” درباره مجموعهای که برای این نمایشگاه انتخاب کرده به هنرآنلاین گفت: همیشه این موضوع دغدغه ذهنی من بوده است که گالریها جایگاه بزرگی برای عرضه آثار هنری و همینطور جذب اطمینان خریدار هستند. گالریدار باید به جز مجوزهایی که میگیرد از فیلتری عبور کند که ملزم باشد کار هنری بفروشد یا به نمایش بگذارد. خوب چنین ایدهای محقق نشده و تعداد کمی از گالریها کار خوب و هنری به نمایش میگذارند.
وی با بیان اینکه به دلیل داشتن این دغدغه است که کار انتخاب آثار چند نمایشگاه افتتاحیه گالریها را در سال ۹۳ پذیرفته است افزود: در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان نسل سوم را انتخاب کردهام و به جرات میتوانم بگویم اثری در این نمایشگاه وجود ندارد که قابل دفاع نبوده و نتوان آن را اثر هنری دانست. خریداری هم که قصد داشته باشد ازمیان این آثار، اثری را انتخاب کند میتواند مطمئن باشد که اثر هنرمندی را خریده است که هم اعتبار کلکسیون او خواهد بود و هم ارزش افزوده اقتصادی خواهد داشت.
این متخصص آثار هنری با اشاره به اینکه؛ تلاش کردم آثاری که انتخاب میکنم هم اندازه آپارتمانی داشته باشد و هم اندازه موزهای اظهار کرد: این آثار مجموعهای از مجسمه و نقاشی است و امیدوارم این گالری مسیر حرکتش را به همین ترتیب ادامه دهد.
نامی درباره اینکه گالریهای تازهتاسیس چه روند و برنامهای را باید پیش بگیرند که آنچه آغاز کردهاند به سرانجام برسد نیز گفت: بعضی از گالریها دیوارشان را اجاره میدهند، بعضی کاردستی و هنر کاربردی میفروشند اما اگر صاحب گالری فردی هنردوست یا هنرشناس باشد مطمئنا نمیتواند به دور از خط فکریاش حرکت کند. اما یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بعضی فکر میکنند که گالریداری سودهای کلان دارد و آثار را میتوان با قیمتهای نجومی فروخت اما این شکل از برخورد درست نیست؛ زیرا اساسا کارهایی با چنین قیمتهایی در آکشنهای معتبر خرید و فروش میشود و جایی در گالری ندارد. این نگاه معمولا با شکست مواجه میشود و به همین دلیل گالریها در نهایت یا به فروش اشیای تزیینی روی میآورند یا کارشان را تعطیل میکنند.
وی ادامه داد: باز شدن گالریها نوید این موضوع است که هنر در جامعه مورد اهمیت قرار گرفته است. امیدورام که همه گالریهای تازهتاسیس موفق باشند و اگر خودشان تخصص هنری ندارند با یک کارشناس غیر دلال برای افتتاح گالری یا کارهایی از این دست مشورت کنند. ابتدا به کارهای فرهنگی اهمیت دهند و مطمئن باشند که در این صورت موفقیتهای مالی نیز شامل حال آنان خواهد شد.
از نیلوفر قادرینژاد، نقاش معاصر دو اثر در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. دو تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی متر که هر دو آنها در سال ۹۳ خلق شدهاند. این دو تابلوی نقاشی فضایی اساطیری دارند و جنبه حماسی آنها میتواند برای مخاطب جذاب باشد. او درباره افتتاح گالری “صا” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچه به فضاهای هنری کشور اضافه شود خوب است اما اینکه گالریها چگونه رفتار کنند بسیار مهم است. به نظر من خریداران نیز توان خرید خود را از دست دادهاند و شرایط قبلی باید احیا شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد هنر مهم است اما همه چیز اقتصاد نیست افزود: من الان چند سال است که نمایشگاه نداشتهام درحالیکه در این مدت مرتب کار کردهام. دلیل این موضوع آن است که هم شرایط را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمیبینم و هم میدانم که خریداران قبلی من به دلیل بالارفتن قیمتها دیگر نمیتوانند اثر هنری بخرند.
آریا شکوهی اقبال را بیشتر به عنوان مدیر گالری آریا میشناسند، او البته نقاش نیز هست و در افتتاحیه گالری “صا” از او یک تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر به نمایش درآمده که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم کار شده است. مضمون نقاشی شکوهی اقبال چندان قابل شناسایی نیست، نمیتوان این پرتره را زن یا مرد دانست و حتی نمیتوان حدس زد که او کجاست، اما ترکیب رنگهای سفید و سرخ تیره و نگاه غمزده شخصیت درون تابلو به راحتی بیننده را به خود جذب کرده و کنار تابلو نگه میدارد.
او درباره افتتاح این گالری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اضافه شدن هرفضایی به شهر بسیار مثبت است منتهی به این شرط که دوستان به درستی کار کنند و درباره کاری که در گالری خود انجام خواهند داد فکر کنند. به علاوه لازم است که زود ناامید نشده و جا خالی نکنند و در عین حال نمایشگاهها به شکل خوبی برگزار شود زیرا این نکته مهمترین کاری است که یک گالری باید انجام دهد.
رضا یحیایی یکی از چهار مجسمهسازی است که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. دو اثر حجمی او که از رنگ و فلز کروم ساخته شدهاند فرمی انتزاعی دارند اما عناصر، رنگ و فرم صیقلی و بازتابدهنده آنها میتواند مخاطب را درگیر کرده و او را ساعتها به خود مشغول دارد.
یحیایی با بیان اینکه جامعه ما به تعداد بسیار بیشتری گالری نیاز دارد به هنرآنلاین گفت: ما دچار فقر فرهنگی هستیم. اجتماع ما اصلا با روحیه معنوی آشنا نیست. گالریها واقعا این قابلیت را دارند که مردم را به خود جذب کنند تا دریچههای بیشتری به زندگی مردم باز شود. وجود یک گالری در فضای شهری موجب جلب نظر مردم میشود و در همین محله مردم کنجکاو شدهاند که بدانند در این فضا چه میگذرد و این نکته بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فضاهای هنری به همه مردم تعلق دارد و تنها ویژه فعالیت اقتصادی نیست اظهار کرد: مسئله مهم داشتن رابطه فرهنگی است رابطهای که هم موجب تغییر در تفکر مردم شده و هم باعث شده است که تهران به عنوان شهری با مراکز هنری متعدد جایگاه ویژهای پیدا کند.
این هنرمند مجسمهساز با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه گالری ایجاد یک پل ارتباطی بین اثر هنری و مردم است درباره گالری “صا” نیز گفت: خوشبختانه با انتخاب آقای نامی این گالری در شرایط بسیار خوب و با یک مجموعه قابل توجه کار خود را آغاز کرده است. امیدوارم این گالری در ادامه بتواند به خوبی کار کرده و با مردم ارتباط برقرار کند.
کتایون مقدم نیز با دو اثر از مجموعه “خطهای باستانی، گفتار نیک، پندار نیک، اندیشه نیک” در نخستین نمایشگاه گالری “صا” حضور دارد. آثار او در فضایی انتزاعی و با استفاده از کالیگرافی و همنشینی رنگها میکوشد موضوع و پیام خود را با مخاطب در میان بگذارد. تابلوهای مقدم با تکنیک میکسمدیا و در ابعاد ۱۲۰ در ۱۵۰ سانتی متر کار شدهاند و هر دو آنها در سال ۱۳۹۳ خلق شدهاند.
او درباره پیوستن گالری “صا” به جمع گالریهای تهران اظهار کرد: من به این فضا خیلی خوشبینم و از اینکه گالریها و فضاهای هنری بیشتر شود خوشحال هستم. وجود این فضاها در بخشیدن هویت به فضای شهر نیز بسیار مهم است و به خود شهر اعتبار میدهد. امیدوارم واقعا شرایطی ایجاد شود که روزی افراد به دلیل وجود گالریها به تهران سفر کنند.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه بیشتر شدن تعداد گالریها در انتها به رتبهبندی آنها خواهد انجامید، افزود: هم گالریها، هم مخاطبان و هم خریداران درجه بندی خواهند شد و هر کسی خوب کار کند مخاطب خود را خواهد یافت. به نظر من محیط باید برای فعالیت هر کسی باز باشد زیرا به مرور زمان مشخص خواهد شد که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد.
در نخستین نمایشگاه گالری “صا” آثاری از فرح ابوالقاسم، مهدی احمدی، رضا افسری، سیمین اکرامی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، بهرام دبیری، علی ذاکری، توران زندیه، گیزلا وارگا سینایی، آریا شکوهی اقبال، نیلوفر قادرینژاد، کوروش گلناری، کتایون مقدم، معصومه مظفری، شهره مهران، احمد نصراللهی و رضا یحیایی به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش و مجسمهساز تا ۲۴ اسفند ماه در گالری “صا” به نشانی خیابان پاسداران، خیابان بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴ برپاست. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.
گالری تازهتاسیس “صا” در فضایی نسبتا بزرگ که با رنگ سفید و طراحی خاص برای ارائه آثار تجسمی مهیا شده ، هفت حجم و ۳۷ نقاشی را به انتخاب غلامرضا نامی به نمایش گذاشته است.
مریم صالحی مدیر گالری “صا” درباره این گالری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: برای من همیشه داشتن یک گالری آرزو بود. حدود ۲ سال قبل یعنی از خرداد ۹۱ کار بازسای فضا و دریافت مجوز آغاز شد. مهرماه ۹۳ مجوز رسمی گالری تایید شد و پس از اقدامات لازم اکنون که شاهد آغاز به کار این گالری هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه نخست گالری “صا” با هنر معاصر آغاز شده است اظهار کرد: امیدوارم درادامه کار گالری بتوانیم با هنرمند و سبکهای دیگر هنری همکاری داشته باشیم. هیچ اصراری روی نوع خاصی از هنر ندارم اما نقاشی، عکاسی و مجسمه مدیومهای اصلی کار ما هستند.
غلامرضا نامی، کیوریتور نخستین نمایشگاه گالری تازهتاسیس “صا” درباره مجموعهای که برای این نمایشگاه انتخاب کرده به هنرآنلاین گفت: همیشه این موضوع دغدغه ذهنی من بوده است که گالریها جایگاه بزرگی برای عرضه آثار هنری و همینطور جذب اطمینان خریدار هستند. گالریدار باید به جز مجوزهایی که میگیرد از فیلتری عبور کند که ملزم باشد کار هنری بفروشد یا به نمایش بگذارد. خوب چنین ایدهای محقق نشده و تعداد کمی از گالریها کار خوب و هنری به نمایش میگذارند.
وی با بیان اینکه به دلیل داشتن این دغدغه است که کار انتخاب آثار چند نمایشگاه افتتاحیه گالریها را در سال ۹۳ پذیرفته است افزود: در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان نسل سوم را انتخاب کردهام و به جرات میتوانم بگویم اثری در این نمایشگاه وجود ندارد که قابل دفاع نبوده و نتوان آن را اثر هنری دانست. خریداری هم که قصد داشته باشد ازمیان این آثار، اثری را انتخاب کند میتواند مطمئن باشد که اثر هنرمندی را خریده است که هم اعتبار کلکسیون او خواهد بود و هم ارزش افزوده اقتصادی خواهد داشت.
این متخصص آثار هنری با اشاره به اینکه؛ تلاش کردم آثاری که انتخاب میکنم هم اندازه آپارتمانی داشته باشد و هم اندازه موزهای اظهار کرد: این آثار مجموعهای از مجسمه و نقاشی است و امیدوارم این گالری مسیر حرکتش را به همین ترتیب ادامه دهد.
نامی درباره اینکه گالریهای تازهتاسیس چه روند و برنامهای را باید پیش بگیرند که آنچه آغاز کردهاند به سرانجام برسد نیز گفت: بعضی از گالریها دیوارشان را اجاره میدهند، بعضی کاردستی و هنر کاربردی میفروشند اما اگر صاحب گالری فردی هنردوست یا هنرشناس باشد مطمئنا نمیتواند به دور از خط فکریاش حرکت کند. اما یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بعضی فکر میکنند که گالریداری سودهای کلان دارد و آثار را میتوان با قیمتهای نجومی فروخت اما این شکل از برخورد درست نیست؛ زیرا اساسا کارهایی با چنین قیمتهایی در آکشنهای معتبر خرید و فروش میشود و جایی در گالری ندارد. این نگاه معمولا با شکست مواجه میشود و به همین دلیل گالریها در نهایت یا به فروش اشیای تزیینی روی میآورند یا کارشان را تعطیل میکنند.
وی ادامه داد: باز شدن گالریها نوید این موضوع است که هنر در جامعه مورد اهمیت قرار گرفته است. امیدورام که همه گالریهای تازهتاسیس موفق باشند و اگر خودشان تخصص هنری ندارند با یک کارشناس غیر دلال برای افتتاح گالری یا کارهایی از این دست مشورت کنند. ابتدا به کارهای فرهنگی اهمیت دهند و مطمئن باشند که در این صورت موفقیتهای مالی نیز شامل حال آنان خواهد شد.
از نیلوفر قادرینژاد، نقاش معاصر دو اثر در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. دو تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی متر که هر دو آنها در سال ۹۳ خلق شدهاند. این دو تابلوی نقاشی فضایی اساطیری دارند و جنبه حماسی آنها میتواند برای مخاطب جذاب باشد. او درباره افتتاح گالری “صا” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچه به فضاهای هنری کشور اضافه شود خوب است اما اینکه گالریها چگونه رفتار کنند بسیار مهم است. به نظر من خریداران نیز توان خرید خود را از دست دادهاند و شرایط قبلی باید احیا شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد هنر مهم است اما همه چیز اقتصاد نیست افزود: من الان چند سال است که نمایشگاه نداشتهام درحالیکه در این مدت مرتب کار کردهام. دلیل این موضوع آن است که هم شرایط را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمیبینم و هم میدانم که خریداران قبلی من به دلیل بالارفتن قیمتها دیگر نمیتوانند اثر هنری بخرند.
آریا شکوهی اقبال را بیشتر به عنوان مدیر گالری آریا میشناسند، او البته نقاش نیز هست و در افتتاحیه گالری “صا” از او یک تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر به نمایش درآمده که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم کار شده است. مضمون نقاشی شکوهی اقبال چندان قابل شناسایی نیست، نمیتوان این پرتره را زن یا مرد دانست و حتی نمیتوان حدس زد که او کجاست، اما ترکیب رنگهای سفید و سرخ تیره و نگاه غمزده شخصیت درون تابلو به راحتی بیننده را به خود جذب کرده و کنار تابلو نگه میدارد.
او درباره افتتاح این گالری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اضافه شدن هرفضایی به شهر بسیار مثبت است منتهی به این شرط که دوستان به درستی کار کنند و درباره کاری که در گالری خود انجام خواهند داد فکر کنند. به علاوه لازم است که زود ناامید نشده و جا خالی نکنند و در عین حال نمایشگاهها به شکل خوبی برگزار شود زیرا این نکته مهمترین کاری است که یک گالری باید انجام دهد.
رضا یحیایی یکی از چهار مجسمهسازی است که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. دو اثر حجمی او که از رنگ و فلز کروم ساخته شدهاند فرمی انتزاعی دارند اما عناصر، رنگ و فرم صیقلی و بازتابدهنده آنها میتواند مخاطب را درگیر کرده و او را ساعتها به خود مشغول دارد.
یحیایی با بیان اینکه جامعه ما به تعداد بسیار بیشتری گالری نیاز دارد به هنرآنلاین گفت: ما دچار فقر فرهنگی هستیم. اجتماع ما اصلا با روحیه معنوی آشنا نیست. گالریها واقعا این قابلیت را دارند که مردم را به خود جذب کنند تا دریچههای بیشتری به زندگی مردم باز شود. وجود یک گالری در فضای شهری موجب جلب نظر مردم میشود و در همین محله مردم کنجکاو شدهاند که بدانند در این فضا چه میگذرد و این نکته بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فضاهای هنری به همه مردم تعلق دارد و تنها ویژه فعالیت اقتصادی نیست اظهار کرد: مسئله مهم داشتن رابطه فرهنگی است رابطهای که هم موجب تغییر در تفکر مردم شده و هم باعث شده است که تهران به عنوان شهری با مراکز هنری متعدد جایگاه ویژهای پیدا کند.
این هنرمند مجسمهساز با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه گالری ایجاد یک پل ارتباطی بین اثر هنری و مردم است درباره گالری “صا” نیز گفت: خوشبختانه با انتخاب آقای نامی این گالری در شرایط بسیار خوب و با یک مجموعه قابل توجه کار خود را آغاز کرده است. امیدوارم این گالری در ادامه بتواند به خوبی کار کرده و با مردم ارتباط برقرار کند.
کتایون مقدم نیز با دو اثر از مجموعه “خطهای باستانی، گفتار نیک، پندار نیک، اندیشه نیک” در نخستین نمایشگاه گالری “صا” حضور دارد. آثار او در فضایی انتزاعی و با استفاده از کالیگرافی و همنشینی رنگها میکوشد موضوع و پیام خود را با مخاطب در میان بگذارد. تابلوهای مقدم با تکنیک میکسمدیا و در ابعاد ۱۲۰ در ۱۵۰ سانتی متر کار شدهاند و هر دو آنها در سال ۱۳۹۳ خلق شدهاند.
او درباره پیوستن گالری “صا” به جمع گالریهای تهران اظهار کرد: من به این فضا خیلی خوشبینم و از اینکه گالریها و فضاهای هنری بیشتر شود خوشحال هستم. وجود این فضاها در بخشیدن هویت به فضای شهر نیز بسیار مهم است و به خود شهر اعتبار میدهد. امیدوارم واقعا شرایطی ایجاد شود که روزی افراد به دلیل وجود گالریها به تهران سفر کنند.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه بیشتر شدن تعداد گالریها در انتها به رتبهبندی آنها خواهد انجامید، افزود: هم گالریها، هم مخاطبان و هم خریداران درجه بندی خواهند شد و هر کسی خوب کار کند مخاطب خود را خواهد یافت. به نظر من محیط باید برای فعالیت هر کسی باز باشد زیرا به مرور زمان مشخص خواهد شد که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد.
در نخستین نمایشگاه گالری “صا” آثاری از فرح ابوالقاسم، مهدی احمدی، رضا افسری، سیمین اکرامی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، بهرام دبیری، علی ذاکری، توران زندیه، گیزلا وارگا سینایی، آریا شکوهی اقبال، نیلوفر قادرینژاد، کوروش گلناری، کتایون مقدم، معصومه مظفری، شهره مهران، احمد نصراللهی و رضا یحیایی به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش و مجسمهساز تا ۲۴ اسفند ماه در گالری “صا” به نشانی خیابان پاسداران، خیابان بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴ برپاست. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.
گالری تازهتاسیس “صا” در فضایی نسبتا بزرگ که با رنگ سفید و طراحی خاص برای ارائه آثار تجسمی مهیا شده ، هفت حجم و ۳۷ نقاشی را به انتخاب غلامرضا نامی به نمایش گذاشته است.
مریم صالحی مدیر گالری “صا” درباره این گالری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: برای من همیشه داشتن یک گالری آرزو بود. حدود ۲ سال قبل یعنی از خرداد ۹۱ کار بازسای فضا و دریافت مجوز آغاز شد. مهرماه ۹۳ مجوز رسمی گالری تایید شد و پس از اقدامات لازم اکنون که شاهد آغاز به کار این گالری هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه نخست گالری “صا” با هنر معاصر آغاز شده است اظهار کرد: امیدوارم درادامه کار گالری بتوانیم با هنرمند و سبکهای دیگر هنری همکاری داشته باشیم. هیچ اصراری روی نوع خاصی از هنر ندارم اما نقاشی، عکاسی و مجسمه مدیومهای اصلی کار ما هستند.
غلامرضا نامی، کیوریتور نخستین نمایشگاه گالری تازهتاسیس “صا” درباره مجموعهای که برای این نمایشگاه انتخاب کرده به هنرآنلاین گفت: همیشه این موضوع دغدغه ذهنی من بوده است که گالریها جایگاه بزرگی برای عرضه آثار هنری و همینطور جذب اطمینان خریدار هستند. گالریدار باید به جز مجوزهایی که میگیرد از فیلتری عبور کند که ملزم باشد کار هنری بفروشد یا به نمایش بگذارد. خوب چنین ایدهای محقق نشده و تعداد کمی از گالریها کار خوب و هنری به نمایش میگذارند.
وی با بیان اینکه به دلیل داشتن این دغدغه است که کار انتخاب آثار چند نمایشگاه افتتاحیه گالریها را در سال ۹۳ پذیرفته است افزود: در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان نسل سوم را انتخاب کردهام و به جرات میتوانم بگویم اثری در این نمایشگاه وجود ندارد که قابل دفاع نبوده و نتوان آن را اثر هنری دانست. خریداری هم که قصد داشته باشد ازمیان این آثار، اثری را انتخاب کند میتواند مطمئن باشد که اثر هنرمندی را خریده است که هم اعتبار کلکسیون او خواهد بود و هم ارزش افزوده اقتصادی خواهد داشت.
این متخصص آثار هنری با اشاره به اینکه؛ تلاش کردم آثاری که انتخاب میکنم هم اندازه آپارتمانی داشته باشد و هم اندازه موزهای اظهار کرد: این آثار مجموعهای از مجسمه و نقاشی است و امیدوارم این گالری مسیر حرکتش را به همین ترتیب ادامه دهد.
نامی درباره اینکه گالریهای تازهتاسیس چه روند و برنامهای را باید پیش بگیرند که آنچه آغاز کردهاند به سرانجام برسد نیز گفت: بعضی از گالریها دیوارشان را اجاره میدهند، بعضی کاردستی و هنر کاربردی میفروشند اما اگر صاحب گالری فردی هنردوست یا هنرشناس باشد مطمئنا نمیتواند به دور از خط فکریاش حرکت کند. اما یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بعضی فکر میکنند که گالریداری سودهای کلان دارد و آثار را میتوان با قیمتهای نجومی فروخت اما این شکل از برخورد درست نیست؛ زیرا اساسا کارهایی با چنین قیمتهایی در آکشنهای معتبر خرید و فروش میشود و جایی در گالری ندارد. این نگاه معمولا با شکست مواجه میشود و به همین دلیل گالریها در نهایت یا به فروش اشیای تزیینی روی میآورند یا کارشان را تعطیل میکنند.
وی ادامه داد: باز شدن گالریها نوید این موضوع است که هنر در جامعه مورد اهمیت قرار گرفته است. امیدورام که همه گالریهای تازهتاسیس موفق باشند و اگر خودشان تخصص هنری ندارند با یک کارشناس غیر دلال برای افتتاح گالری یا کارهایی از این دست مشورت کنند. ابتدا به کارهای فرهنگی اهمیت دهند و مطمئن باشند که در این صورت موفقیتهای مالی نیز شامل حال آنان خواهد شد.
از نیلوفر قادرینژاد، نقاش معاصر دو اثر در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. دو تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی متر که هر دو آنها در سال ۹۳ خلق شدهاند. این دو تابلوی نقاشی فضایی اساطیری دارند و جنبه حماسی آنها میتواند برای مخاطب جذاب باشد. او درباره افتتاح گالری “صا” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچه به فضاهای هنری کشور اضافه شود خوب است اما اینکه گالریها چگونه رفتار کنند بسیار مهم است. به نظر من خریداران نیز توان خرید خود را از دست دادهاند و شرایط قبلی باید احیا شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد هنر مهم است اما همه چیز اقتصاد نیست افزود: من الان چند سال است که نمایشگاه نداشتهام درحالیکه در این مدت مرتب کار کردهام. دلیل این موضوع آن است که هم شرایط را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمیبینم و هم میدانم که خریداران قبلی من به دلیل بالارفتن قیمتها دیگر نمیتوانند اثر هنری بخرند.
آریا شکوهی اقبال را بیشتر به عنوان مدیر گالری آریا میشناسند، او البته نقاش نیز هست و در افتتاحیه گالری “صا” از او یک تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر به نمایش درآمده که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم کار شده است. مضمون نقاشی شکوهی اقبال چندان قابل شناسایی نیست، نمیتوان این پرتره را زن یا مرد دانست و حتی نمیتوان حدس زد که او کجاست، اما ترکیب رنگهای سفید و سرخ تیره و نگاه غمزده شخصیت درون تابلو به راحتی بیننده را به خود جذب کرده و کنار تابلو نگه میدارد.
او درباره افتتاح این گالری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اضافه شدن هرفضایی به شهر بسیار مثبت است منتهی به این شرط که دوستان به درستی کار کنند و درباره کاری که در گالری خود انجام خواهند داد فکر کنند. به علاوه لازم است که زود ناامید نشده و جا خالی نکنند و در عین حال نمایشگاهها به شکل خوبی برگزار شود زیرا این نکته مهمترین کاری است که یک گالری باید انجام دهد.
رضا یحیایی یکی از چهار مجسمهسازی است که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. دو اثر حجمی او که از رنگ و فلز کروم ساخته شدهاند فرمی انتزاعی دارند اما عناصر، رنگ و فرم صیقلی و بازتابدهنده آنها میتواند مخاطب را درگیر کرده و او را ساعتها به خود مشغول دارد.
یحیایی با بیان اینکه جامعه ما به تعداد بسیار بیشتری گالری نیاز دارد به هنرآنلاین گفت: ما دچار فقر فرهنگی هستیم. اجتماع ما اصلا با روحیه معنوی آشنا نیست. گالریها واقعا این قابلیت را دارند که مردم را به خود جذب کنند تا دریچههای بیشتری به زندگی مردم باز شود. وجود یک گالری در فضای شهری موجب جلب نظر مردم میشود و در همین محله مردم کنجکاو شدهاند که بدانند در این فضا چه میگذرد و این نکته بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فضاهای هنری به همه مردم تعلق دارد و تنها ویژه فعالیت اقتصادی نیست اظهار کرد: مسئله مهم داشتن رابطه فرهنگی است رابطهای که هم موجب تغییر در تفکر مردم شده و هم باعث شده است که تهران به عنوان شهری با مراکز هنری متعدد جایگاه ویژهای پیدا کند.
این هنرمند مجسمهساز با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه گالری ایجاد یک پل ارتباطی بین اثر هنری و مردم است درباره گالری “صا” نیز گفت: خوشبختانه با انتخاب آقای نامی این گالری در شرایط بسیار خوب و با یک مجموعه قابل توجه کار خود را آغاز کرده است. امیدوارم این گالری در ادامه بتواند به خوبی کار کرده و با مردم ارتباط برقرار کند.
کتایون مقدم نیز با دو اثر از مجموعه “خطهای باستانی، گفتار نیک، پندار نیک، اندیشه نیک” در نخستین نمایشگاه گالری “صا” حضور دارد. آثار او در فضایی انتزاعی و با استفاده از کالیگرافی و همنشینی رنگها میکوشد موضوع و پیام خود را با مخاطب در میان بگذارد. تابلوهای مقدم با تکنیک میکسمدیا و در ابعاد ۱۲۰ در ۱۵۰ سانتی متر کار شدهاند و هر دو آنها در سال ۱۳۹۳ خلق شدهاند.
او درباره پیوستن گالری “صا” به جمع گالریهای تهران اظهار کرد: من به این فضا خیلی خوشبینم و از اینکه گالریها و فضاهای هنری بیشتر شود خوشحال هستم. وجود این فضاها در بخشیدن هویت به فضای شهر نیز بسیار مهم است و به خود شهر اعتبار میدهد. امیدوارم واقعا شرایطی ایجاد شود که روزی افراد به دلیل وجود گالریها به تهران سفر کنند.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه بیشتر شدن تعداد گالریها در انتها به رتبهبندی آنها خواهد انجامید، افزود: هم گالریها، هم مخاطبان و هم خریداران درجه بندی خواهند شد و هر کسی خوب کار کند مخاطب خود را خواهد یافت. به نظر من محیط باید برای فعالیت هر کسی باز باشد زیرا به مرور زمان مشخص خواهد شد که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد.
در نخستین نمایشگاه گالری “صا” آثاری از فرح ابوالقاسم، مهدی احمدی، رضا افسری، سیمین اکرامی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، بهرام دبیری، علی ذاکری، توران زندیه، گیزلا وارگا سینایی، آریا شکوهی اقبال، نیلوفر قادرینژاد، کوروش گلناری، کتایون مقدم، معصومه مظفری، شهره مهران، احمد نصراللهی و رضا یحیایی به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش و مجسمهساز تا ۲۴ اسفند ماه در گالری “صا” به نشانی خیابان پاسداران، خیابان بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴ برپاست. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.
گالری تازهتاسیس “صا” در فضایی نسبتا بزرگ که با رنگ سفید و طراحی خاص برای ارائه آثار تجسمی مهیا شده ، هفت حجم و ۳۷ نقاشی را به انتخاب غلامرضا نامی به نمایش گذاشته است.
مریم صالحی مدیر گالری “صا” درباره این گالری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: برای من همیشه داشتن یک گالری آرزو بود. حدود ۲ سال قبل یعنی از خرداد ۹۱ کار بازسای فضا و دریافت مجوز آغاز شد. مهرماه ۹۳ مجوز رسمی گالری تایید شد و پس از اقدامات لازم اکنون که شاهد آغاز به کار این گالری هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه نخست گالری “صا” با هنر معاصر آغاز شده است اظهار کرد: امیدوارم درادامه کار گالری بتوانیم با هنرمند و سبکهای دیگر هنری همکاری داشته باشیم. هیچ اصراری روی نوع خاصی از هنر ندارم اما نقاشی، عکاسی و مجسمه مدیومهای اصلی کار ما هستند.
غلامرضا نامی، کیوریتور نخستین نمایشگاه گالری تازهتاسیس “صا” درباره مجموعهای که برای این نمایشگاه انتخاب کرده به هنرآنلاین گفت: همیشه این موضوع دغدغه ذهنی من بوده است که گالریها جایگاه بزرگی برای عرضه آثار هنری و همینطور جذب اطمینان خریدار هستند. گالریدار باید به جز مجوزهایی که میگیرد از فیلتری عبور کند که ملزم باشد کار هنری بفروشد یا به نمایش بگذارد. خوب چنین ایدهای محقق نشده و تعداد کمی از گالریها کار خوب و هنری به نمایش میگذارند.
وی با بیان اینکه به دلیل داشتن این دغدغه است که کار انتخاب آثار چند نمایشگاه افتتاحیه گالریها را در سال ۹۳ پذیرفته است افزود: در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان نسل سوم را انتخاب کردهام و به جرات میتوانم بگویم اثری در این نمایشگاه وجود ندارد که قابل دفاع نبوده و نتوان آن را اثر هنری دانست. خریداری هم که قصد داشته باشد ازمیان این آثار، اثری را انتخاب کند میتواند مطمئن باشد که اثر هنرمندی را خریده است که هم اعتبار کلکسیون او خواهد بود و هم ارزش افزوده اقتصادی خواهد داشت.
این متخصص آثار هنری با اشاره به اینکه؛ تلاش کردم آثاری که انتخاب میکنم هم اندازه آپارتمانی داشته باشد و هم اندازه موزهای اظهار کرد: این آثار مجموعهای از مجسمه و نقاشی است و امیدوارم این گالری مسیر حرکتش را به همین ترتیب ادامه دهد.
نامی درباره اینکه گالریهای تازهتاسیس چه روند و برنامهای را باید پیش بگیرند که آنچه آغاز کردهاند به سرانجام برسد نیز گفت: بعضی از گالریها دیوارشان را اجاره میدهند، بعضی کاردستی و هنر کاربردی میفروشند اما اگر صاحب گالری فردی هنردوست یا هنرشناس باشد مطمئنا نمیتواند به دور از خط فکریاش حرکت کند. اما یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بعضی فکر میکنند که گالریداری سودهای کلان دارد و آثار را میتوان با قیمتهای نجومی فروخت اما این شکل از برخورد درست نیست؛ زیرا اساسا کارهایی با چنین قیمتهایی در آکشنهای معتبر خرید و فروش میشود و جایی در گالری ندارد. این نگاه معمولا با شکست مواجه میشود و به همین دلیل گالریها در نهایت یا به فروش اشیای تزیینی روی میآورند یا کارشان را تعطیل میکنند.
وی ادامه داد: باز شدن گالریها نوید این موضوع است که هنر در جامعه مورد اهمیت قرار گرفته است. امیدورام که همه گالریهای تازهتاسیس موفق باشند و اگر خودشان تخصص هنری ندارند با یک کارشناس غیر دلال برای افتتاح گالری یا کارهایی از این دست مشورت کنند. ابتدا به کارهای فرهنگی اهمیت دهند و مطمئن باشند که در این صورت موفقیتهای مالی نیز شامل حال آنان خواهد شد.
از نیلوفر قادرینژاد، نقاش معاصر دو اثر در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. دو تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی متر که هر دو آنها در سال ۹۳ خلق شدهاند. این دو تابلوی نقاشی فضایی اساطیری دارند و جنبه حماسی آنها میتواند برای مخاطب جذاب باشد. او درباره افتتاح گالری “صا” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچه به فضاهای هنری کشور اضافه شود خوب است اما اینکه گالریها چگونه رفتار کنند بسیار مهم است. به نظر من خریداران نیز توان خرید خود را از دست دادهاند و شرایط قبلی باید احیا شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد هنر مهم است اما همه چیز اقتصاد نیست افزود: من الان چند سال است که نمایشگاه نداشتهام درحالیکه در این مدت مرتب کار کردهام. دلیل این موضوع آن است که هم شرایط را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمیبینم و هم میدانم که خریداران قبلی من به دلیل بالارفتن قیمتها دیگر نمیتوانند اثر هنری بخرند.
آریا شکوهی اقبال را بیشتر به عنوان مدیر گالری آریا میشناسند، او البته نقاش نیز هست و در افتتاحیه گالری “صا” از او یک تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر به نمایش درآمده که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم کار شده است. مضمون نقاشی شکوهی اقبال چندان قابل شناسایی نیست، نمیتوان این پرتره را زن یا مرد دانست و حتی نمیتوان حدس زد که او کجاست، اما ترکیب رنگهای سفید و سرخ تیره و نگاه غمزده شخصیت درون تابلو به راحتی بیننده را به خود جذب کرده و کنار تابلو نگه میدارد.
او درباره افتتاح این گالری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اضافه شدن هرفضایی به شهر بسیار مثبت است منتهی به این شرط که دوستان به درستی کار کنند و درباره کاری که در گالری خود انجام خواهند داد فکر کنند. به علاوه لازم است که زود ناامید نشده و جا خالی نکنند و در عین حال نمایشگاهها به شکل خوبی برگزار شود زیرا این نکته مهمترین کاری است که یک گالری باید انجام دهد.
رضا یحیایی یکی از چهار مجسمهسازی است که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. دو اثر حجمی او که از رنگ و فلز کروم ساخته شدهاند فرمی انتزاعی دارند اما عناصر، رنگ و فرم صیقلی و بازتابدهنده آنها میتواند مخاطب را درگیر کرده و او را ساعتها به خود مشغول دارد.
یحیایی با بیان اینکه جامعه ما به تعداد بسیار بیشتری گالری نیاز دارد به هنرآنلاین گفت: ما دچار فقر فرهنگی هستیم. اجتماع ما اصلا با روحیه معنوی آشنا نیست. گالریها واقعا این قابلیت را دارند که مردم را به خود جذب کنند تا دریچههای بیشتری به زندگی مردم باز شود. وجود یک گالری در فضای شهری موجب جلب نظر مردم میشود و در همین محله مردم کنجکاو شدهاند که بدانند در این فضا چه میگذرد و این نکته بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فضاهای هنری به همه مردم تعلق دارد و تنها ویژه فعالیت اقتصادی نیست اظهار کرد: مسئله مهم داشتن رابطه فرهنگی است رابطهای که هم موجب تغییر در تفکر مردم شده و هم باعث شده است که تهران به عنوان شهری با مراکز هنری متعدد جایگاه ویژهای پیدا کند.
این هنرمند مجسمهساز با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه گالری ایجاد یک پل ارتباطی بین اثر هنری و مردم است درباره گالری “صا” نیز گفت: خوشبختانه با انتخاب آقای نامی این گالری در شرایط بسیار خوب و با یک مجموعه قابل توجه کار خود را آغاز کرده است. امیدوارم این گالری در ادامه بتواند به خوبی کار کرده و با مردم ارتباط برقرار کند.
کتایون مقدم نیز با دو اثر از مجموعه “خطهای باستانی، گفتار نیک، پندار نیک، اندیشه نیک” در نخستین نمایشگاه گالری “صا” حضور دارد. آثار او در فضایی انتزاعی و با استفاده از کالیگرافی و همنشینی رنگها میکوشد موضوع و پیام خود را با مخاطب در میان بگذارد. تابلوهای مقدم با تکنیک میکسمدیا و در ابعاد ۱۲۰ در ۱۵۰ سانتی متر کار شدهاند و هر دو آنها در سال ۱۳۹۳ خلق شدهاند.
او درباره پیوستن گالری “صا” به جمع گالریهای تهران اظهار کرد: من به این فضا خیلی خوشبینم و از اینکه گالریها و فضاهای هنری بیشتر شود خوشحال هستم. وجود این فضاها در بخشیدن هویت به فضای شهر نیز بسیار مهم است و به خود شهر اعتبار میدهد. امیدوارم واقعا شرایطی ایجاد شود که روزی افراد به دلیل وجود گالریها به تهران سفر کنند.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه بیشتر شدن تعداد گالریها در انتها به رتبهبندی آنها خواهد انجامید، افزود: هم گالریها، هم مخاطبان و هم خریداران درجه بندی خواهند شد و هر کسی خوب کار کند مخاطب خود را خواهد یافت. به نظر من محیط باید برای فعالیت هر کسی باز باشد زیرا به مرور زمان مشخص خواهد شد که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد.
در نخستین نمایشگاه گالری “صا” آثاری از فرح ابوالقاسم، مهدی احمدی، رضا افسری، سیمین اکرامی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، بهرام دبیری، علی ذاکری، توران زندیه، گیزلا وارگا سینایی، آریا شکوهی اقبال، نیلوفر قادرینژاد، کوروش گلناری، کتایون مقدم، معصومه مظفری، شهره مهران، احمد نصراللهی و رضا یحیایی به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش و مجسمهساز تا ۲۴ اسفند ماه در گالری “صا” به نشانی خیابان پاسداران، خیابان بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴ برپاست. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.
گالری تازهتاسیس “صا” در فضایی نسبتا بزرگ که با رنگ سفید و طراحی خاص برای ارائه آثار تجسمی مهیا شده ، هفت حجم و ۳۷ نقاشی را به انتخاب غلامرضا نامی به نمایش گذاشته است.
مریم صالحی مدیر گالری “صا” درباره این گالری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: برای من همیشه داشتن یک گالری آرزو بود. حدود ۲ سال قبل یعنی از خرداد ۹۱ کار بازسای فضا و دریافت مجوز آغاز شد. مهرماه ۹۳ مجوز رسمی گالری تایید شد و پس از اقدامات لازم اکنون که شاهد آغاز به کار این گالری هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه نخست گالری “صا” با هنر معاصر آغاز شده است اظهار کرد: امیدوارم درادامه کار گالری بتوانیم با هنرمند و سبکهای دیگر هنری همکاری داشته باشیم. هیچ اصراری روی نوع خاصی از هنر ندارم اما نقاشی، عکاسی و مجسمه مدیومهای اصلی کار ما هستند.
غلامرضا نامی، کیوریتور نخستین نمایشگاه گالری تازهتاسیس “صا” درباره مجموعهای که برای این نمایشگاه انتخاب کرده به هنرآنلاین گفت: همیشه این موضوع دغدغه ذهنی من بوده است که گالریها جایگاه بزرگی برای عرضه آثار هنری و همینطور جذب اطمینان خریدار هستند. گالریدار باید به جز مجوزهایی که میگیرد از فیلتری عبور کند که ملزم باشد کار هنری بفروشد یا به نمایش بگذارد. خوب چنین ایدهای محقق نشده و تعداد کمی از گالریها کار خوب و هنری به نمایش میگذارند.
وی با بیان اینکه به دلیل داشتن این دغدغه است که کار انتخاب آثار چند نمایشگاه افتتاحیه گالریها را در سال ۹۳ پذیرفته است افزود: در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان نسل سوم را انتخاب کردهام و به جرات میتوانم بگویم اثری در این نمایشگاه وجود ندارد که قابل دفاع نبوده و نتوان آن را اثر هنری دانست. خریداری هم که قصد داشته باشد ازمیان این آثار، اثری را انتخاب کند میتواند مطمئن باشد که اثر هنرمندی را خریده است که هم اعتبار کلکسیون او خواهد بود و هم ارزش افزوده اقتصادی خواهد داشت.
این متخصص آثار هنری با اشاره به اینکه؛ تلاش کردم آثاری که انتخاب میکنم هم اندازه آپارتمانی داشته باشد و هم اندازه موزهای اظهار کرد: این آثار مجموعهای از مجسمه و نقاشی است و امیدوارم این گالری مسیر حرکتش را به همین ترتیب ادامه دهد.
نامی درباره اینکه گالریهای تازهتاسیس چه روند و برنامهای را باید پیش بگیرند که آنچه آغاز کردهاند به سرانجام برسد نیز گفت: بعضی از گالریها دیوارشان را اجاره میدهند، بعضی کاردستی و هنر کاربردی میفروشند اما اگر صاحب گالری فردی هنردوست یا هنرشناس باشد مطمئنا نمیتواند به دور از خط فکریاش حرکت کند. اما یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بعضی فکر میکنند که گالریداری سودهای کلان دارد و آثار را میتوان با قیمتهای نجومی فروخت اما این شکل از برخورد درست نیست؛ زیرا اساسا کارهایی با چنین قیمتهایی در آکشنهای معتبر خرید و فروش میشود و جایی در گالری ندارد. این نگاه معمولا با شکست مواجه میشود و به همین دلیل گالریها در نهایت یا به فروش اشیای تزیینی روی میآورند یا کارشان را تعطیل میکنند.
وی ادامه داد: باز شدن گالریها نوید این موضوع است که هنر در جامعه مورد اهمیت قرار گرفته است. امیدورام که همه گالریهای تازهتاسیس موفق باشند و اگر خودشان تخصص هنری ندارند با یک کارشناس غیر دلال برای افتتاح گالری یا کارهایی از این دست مشورت کنند. ابتدا به کارهای فرهنگی اهمیت دهند و مطمئن باشند که در این صورت موفقیتهای مالی نیز شامل حال آنان خواهد شد.
از نیلوفر قادرینژاد، نقاش معاصر دو اثر در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. دو تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی متر که هر دو آنها در سال ۹۳ خلق شدهاند. این دو تابلوی نقاشی فضایی اساطیری دارند و جنبه حماسی آنها میتواند برای مخاطب جذاب باشد. او درباره افتتاح گالری “صا” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچه به فضاهای هنری کشور اضافه شود خوب است اما اینکه گالریها چگونه رفتار کنند بسیار مهم است. به نظر من خریداران نیز توان خرید خود را از دست دادهاند و شرایط قبلی باید احیا شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد هنر مهم است اما همه چیز اقتصاد نیست افزود: من الان چند سال است که نمایشگاه نداشتهام درحالیکه در این مدت مرتب کار کردهام. دلیل این موضوع آن است که هم شرایط را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمیبینم و هم میدانم که خریداران قبلی من به دلیل بالارفتن قیمتها دیگر نمیتوانند اثر هنری بخرند.
آریا شکوهی اقبال را بیشتر به عنوان مدیر گالری آریا میشناسند، او البته نقاش نیز هست و در افتتاحیه گالری “صا” از او یک تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر به نمایش درآمده که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم کار شده است. مضمون نقاشی شکوهی اقبال چندان قابل شناسایی نیست، نمیتوان این پرتره را زن یا مرد دانست و حتی نمیتوان حدس زد که او کجاست، اما ترکیب رنگهای سفید و سرخ تیره و نگاه غمزده شخصیت درون تابلو به راحتی بیننده را به خود جذب کرده و کنار تابلو نگه میدارد.
او درباره افتتاح این گالری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اضافه شدن هرفضایی به شهر بسیار مثبت است منتهی به این شرط که دوستان به درستی کار کنند و درباره کاری که در گالری خود انجام خواهند داد فکر کنند. به علاوه لازم است که زود ناامید نشده و جا خالی نکنند و در عین حال نمایشگاهها به شکل خوبی برگزار شود زیرا این نکته مهمترین کاری است که یک گالری باید انجام دهد.
رضا یحیایی یکی از چهار مجسمهسازی است که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. دو اثر حجمی او که از رنگ و فلز کروم ساخته شدهاند فرمی انتزاعی دارند اما عناصر، رنگ و فرم صیقلی و بازتابدهنده آنها میتواند مخاطب را درگیر کرده و او را ساعتها به خود مشغول دارد.
یحیایی با بیان اینکه جامعه ما به تعداد بسیار بیشتری گالری نیاز دارد به هنرآنلاین گفت: ما دچار فقر فرهنگی هستیم. اجتماع ما اصلا با روحیه معنوی آشنا نیست. گالریها واقعا این قابلیت را دارند که مردم را به خود جذب کنند تا دریچههای بیشتری به زندگی مردم باز شود. وجود یک گالری در فضای شهری موجب جلب نظر مردم میشود و در همین محله مردم کنجکاو شدهاند که بدانند در این فضا چه میگذرد و این نکته بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فضاهای هنری به همه مردم تعلق دارد و تنها ویژه فعالیت اقتصادی نیست اظهار کرد: مسئله مهم داشتن رابطه فرهنگی است رابطهای که هم موجب تغییر در تفکر مردم شده و هم باعث شده است که تهران به عنوان شهری با مراکز هنری متعدد جایگاه ویژهای پیدا کند.
این هنرمند مجسمهساز با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه گالری ایجاد یک پل ارتباطی بین اثر هنری و مردم است درباره گالری “صا” نیز گفت: خوشبختانه با انتخاب آقای نامی این گالری در شرایط بسیار خوب و با یک مجموعه قابل توجه کار خود را آغاز کرده است. امیدوارم این گالری در ادامه بتواند به خوبی کار کرده و با مردم ارتباط برقرار کند.
کتایون مقدم نیز با دو اثر از مجموعه “خطهای باستانی، گفتار نیک، پندار نیک، اندیشه نیک” در نخستین نمایشگاه گالری “صا” حضور دارد. آثار او در فضایی انتزاعی و با استفاده از کالیگرافی و همنشینی رنگها میکوشد موضوع و پیام خود را با مخاطب در میان بگذارد. تابلوهای مقدم با تکنیک میکسمدیا و در ابعاد ۱۲۰ در ۱۵۰ سانتی متر کار شدهاند و هر دو آنها در سال ۱۳۹۳ خلق شدهاند.
او درباره پیوستن گالری “صا” به جمع گالریهای تهران اظهار کرد: من به این فضا خیلی خوشبینم و از اینکه گالریها و فضاهای هنری بیشتر شود خوشحال هستم. وجود این فضاها در بخشیدن هویت به فضای شهر نیز بسیار مهم است و به خود شهر اعتبار میدهد. امیدوارم واقعا شرایطی ایجاد شود که روزی افراد به دلیل وجود گالریها به تهران سفر کنند.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه بیشتر شدن تعداد گالریها در انتها به رتبهبندی آنها خواهد انجامید، افزود: هم گالریها، هم مخاطبان و هم خریداران درجه بندی خواهند شد و هر کسی خوب کار کند مخاطب خود را خواهد یافت. به نظر من محیط باید برای فعالیت هر کسی باز باشد زیرا به مرور زمان مشخص خواهد شد که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد.
در نخستین نمایشگاه گالری “صا” آثاری از فرح ابوالقاسم، مهدی احمدی، رضا افسری، سیمین اکرامی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، بهرام دبیری، علی ذاکری، توران زندیه، گیزلا وارگا سینایی، آریا شکوهی اقبال، نیلوفر قادرینژاد، کوروش گلناری، کتایون مقدم، معصومه مظفری، شهره مهران، احمد نصراللهی و رضا یحیایی به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش و مجسمهساز تا ۲۴ اسفند ماه در گالری “صا” به نشانی خیابان پاسداران، خیابان بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴ برپاست. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.
گالری تازهتاسیس “صا” در فضایی نسبتا بزرگ که با رنگ سفید و طراحی خاص برای ارائه آثار تجسمی مهیا شده ، هفت حجم و ۳۷ نقاشی را به انتخاب غلامرضا نامی به نمایش گذاشته است.
مریم صالحی مدیر گالری “صا” درباره این گالری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: برای من همیشه داشتن یک گالری آرزو بود. حدود ۲ سال قبل یعنی از خرداد ۹۱ کار بازسای فضا و دریافت مجوز آغاز شد. مهرماه ۹۳ مجوز رسمی گالری تایید شد و پس از اقدامات لازم اکنون که شاهد آغاز به کار این گالری هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه نخست گالری “صا” با هنر معاصر آغاز شده است اظهار کرد: امیدوارم درادامه کار گالری بتوانیم با هنرمند و سبکهای دیگر هنری همکاری داشته باشیم. هیچ اصراری روی نوع خاصی از هنر ندارم اما نقاشی، عکاسی و مجسمه مدیومهای اصلی کار ما هستند.
غلامرضا نامی، کیوریتور نخستین نمایشگاه گالری تازهتاسیس “صا” درباره مجموعهای که برای این نمایشگاه انتخاب کرده به هنرآنلاین گفت: همیشه این موضوع دغدغه ذهنی من بوده است که گالریها جایگاه بزرگی برای عرضه آثار هنری و همینطور جذب اطمینان خریدار هستند. گالریدار باید به جز مجوزهایی که میگیرد از فیلتری عبور کند که ملزم باشد کار هنری بفروشد یا به نمایش بگذارد. خوب چنین ایدهای محقق نشده و تعداد کمی از گالریها کار خوب و هنری به نمایش میگذارند.
وی با بیان اینکه به دلیل داشتن این دغدغه است که کار انتخاب آثار چند نمایشگاه افتتاحیه گالریها را در سال ۹۳ پذیرفته است افزود: در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان نسل سوم را انتخاب کردهام و به جرات میتوانم بگویم اثری در این نمایشگاه وجود ندارد که قابل دفاع نبوده و نتوان آن را اثر هنری دانست. خریداری هم که قصد داشته باشد ازمیان این آثار، اثری را انتخاب کند میتواند مطمئن باشد که اثر هنرمندی را خریده است که هم اعتبار کلکسیون او خواهد بود و هم ارزش افزوده اقتصادی خواهد داشت.
این متخصص آثار هنری با اشاره به اینکه؛ تلاش کردم آثاری که انتخاب میکنم هم اندازه آپارتمانی داشته باشد و هم اندازه موزهای اظهار کرد: این آثار مجموعهای از مجسمه و نقاشی است و امیدوارم این گالری مسیر حرکتش را به همین ترتیب ادامه دهد.
نامی درباره اینکه گالریهای تازهتاسیس چه روند و برنامهای را باید پیش بگیرند که آنچه آغاز کردهاند به سرانجام برسد نیز گفت: بعضی از گالریها دیوارشان را اجاره میدهند، بعضی کاردستی و هنر کاربردی میفروشند اما اگر صاحب گالری فردی هنردوست یا هنرشناس باشد مطمئنا نمیتواند به دور از خط فکریاش حرکت کند. اما یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بعضی فکر میکنند که گالریداری سودهای کلان دارد و آثار را میتوان با قیمتهای نجومی فروخت اما این شکل از برخورد درست نیست؛ زیرا اساسا کارهایی با چنین قیمتهایی در آکشنهای معتبر خرید و فروش میشود و جایی در گالری ندارد. این نگاه معمولا با شکست مواجه میشود و به همین دلیل گالریها در نهایت یا به فروش اشیای تزیینی روی میآورند یا کارشان را تعطیل میکنند.
وی ادامه داد: باز شدن گالریها نوید این موضوع است که هنر در جامعه مورد اهمیت قرار گرفته است. امیدورام که همه گالریهای تازهتاسیس موفق باشند و اگر خودشان تخصص هنری ندارند با یک کارشناس غیر دلال برای افتتاح گالری یا کارهایی از این دست مشورت کنند. ابتدا به کارهای فرهنگی اهمیت دهند و مطمئن باشند که در این صورت موفقیتهای مالی نیز شامل حال آنان خواهد شد.
از نیلوفر قادرینژاد، نقاش معاصر دو اثر در این نمایشگاه روی دیوار رفته است. دو تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی متر که هر دو آنها در سال ۹۳ خلق شدهاند. این دو تابلوی نقاشی فضایی اساطیری دارند و جنبه حماسی آنها میتواند برای مخاطب جذاب باشد. او درباره افتتاح گالری “صا” به خبرنگار هنرآنلاین گفت: هرچه به فضاهای هنری کشور اضافه شود خوب است اما اینکه گالریها چگونه رفتار کنند بسیار مهم است. به نظر من خریداران نیز توان خرید خود را از دست دادهاند و شرایط قبلی باید احیا شود.
وی با بیان اینکه اقتصاد هنر مهم است اما همه چیز اقتصاد نیست افزود: من الان چند سال است که نمایشگاه نداشتهام درحالیکه در این مدت مرتب کار کردهام. دلیل این موضوع آن است که هم شرایط را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمیبینم و هم میدانم که خریداران قبلی من به دلیل بالارفتن قیمتها دیگر نمیتوانند اثر هنری بخرند.
آریا شکوهی اقبال را بیشتر به عنوان مدیر گالری آریا میشناسند، او البته نقاش نیز هست و در افتتاحیه گالری “صا” از او یک تابلوی نقاشی در ابعاد ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتیمتر به نمایش درآمده که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم کار شده است. مضمون نقاشی شکوهی اقبال چندان قابل شناسایی نیست، نمیتوان این پرتره را زن یا مرد دانست و حتی نمیتوان حدس زد که او کجاست، اما ترکیب رنگهای سفید و سرخ تیره و نگاه غمزده شخصیت درون تابلو به راحتی بیننده را به خود جذب کرده و کنار تابلو نگه میدارد.
او درباره افتتاح این گالری به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اضافه شدن هرفضایی به شهر بسیار مثبت است منتهی به این شرط که دوستان به درستی کار کنند و درباره کاری که در گالری خود انجام خواهند داد فکر کنند. به علاوه لازم است که زود ناامید نشده و جا خالی نکنند و در عین حال نمایشگاهها به شکل خوبی برگزار شود زیرا این نکته مهمترین کاری است که یک گالری باید انجام دهد.
رضا یحیایی یکی از چهار مجسمهسازی است که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. دو اثر حجمی او که از رنگ و فلز کروم ساخته شدهاند فرمی انتزاعی دارند اما عناصر، رنگ و فرم صیقلی و بازتابدهنده آنها میتواند مخاطب را درگیر کرده و او را ساعتها به خود مشغول دارد.
یحیایی با بیان اینکه جامعه ما به تعداد بسیار بیشتری گالری نیاز دارد به هنرآنلاین گفت: ما دچار فقر فرهنگی هستیم. اجتماع ما اصلا با روحیه معنوی آشنا نیست. گالریها واقعا این قابلیت را دارند که مردم را به خود جذب کنند تا دریچههای بیشتری به زندگی مردم باز شود. وجود یک گالری در فضای شهری موجب جلب نظر مردم میشود و در همین محله مردم کنجکاو شدهاند که بدانند در این فضا چه میگذرد و این نکته بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه فضاهای هنری به همه مردم تعلق دارد و تنها ویژه فعالیت اقتصادی نیست اظهار کرد: مسئله مهم داشتن رابطه فرهنگی است رابطهای که هم موجب تغییر در تفکر مردم شده و هم باعث شده است که تهران به عنوان شهری با مراکز هنری متعدد جایگاه ویژهای پیدا کند.
این هنرمند مجسمهساز با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه گالری ایجاد یک پل ارتباطی بین اثر هنری و مردم است درباره گالری “صا” نیز گفت: خوشبختانه با انتخاب آقای نامی این گالری در شرایط بسیار خوب و با یک مجموعه قابل توجه کار خود را آغاز کرده است. امیدوارم این گالری در ادامه بتواند به خوبی کار کرده و با مردم ارتباط برقرار کند.
کتایون مقدم نیز با دو اثر از مجموعه “خطهای باستانی، گفتار نیک، پندار نیک، اندیشه نیک” در نخستین نمایشگاه گالری “صا” حضور دارد. آثار او در فضایی انتزاعی و با استفاده از کالیگرافی و همنشینی رنگها میکوشد موضوع و پیام خود را با مخاطب در میان بگذارد. تابلوهای مقدم با تکنیک میکسمدیا و در ابعاد ۱۲۰ در ۱۵۰ سانتی متر کار شدهاند و هر دو آنها در سال ۱۳۹۳ خلق شدهاند.
او درباره پیوستن گالری “صا” به جمع گالریهای تهران اظهار کرد: من به این فضا خیلی خوشبینم و از اینکه گالریها و فضاهای هنری بیشتر شود خوشحال هستم. وجود این فضاها در بخشیدن هویت به فضای شهر نیز بسیار مهم است و به خود شهر اعتبار میدهد. امیدوارم واقعا شرایطی ایجاد شود که روزی افراد به دلیل وجود گالریها به تهران سفر کنند.
این هنرمند نقاش با بیان اینکه بیشتر شدن تعداد گالریها در انتها به رتبهبندی آنها خواهد انجامید، افزود: هم گالریها، هم مخاطبان و هم خریداران درجه بندی خواهند شد و هر کسی خوب کار کند مخاطب خود را خواهد یافت. به نظر من محیط باید برای فعالیت هر کسی باز باشد زیرا به مرور زمان مشخص خواهد شد که چه کسی در چه جایگاهی قرار دارد.
در نخستین نمایشگاه گالری “صا” آثاری از فرح ابوالقاسم، مهدی احمدی، رضا افسری، سیمین اکرامی، حمید پازوکی، علیرضا جدی، بهرام دبیری، علی ذاکری، توران زندیه، گیزلا وارگا سینایی، آریا شکوهی اقبال، نیلوفر قادرینژاد، کوروش گلناری، کتایون مقدم، معصومه مظفری، شهره مهران، احمد نصراللهی و رضا یحیایی به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه گروهی هنرمندان نقاش و مجسمهساز تا ۲۴ اسفند ماه در گالری “صا” به نشانی خیابان پاسداران، خیابان بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴ برپاست. گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.
منبع خبر : هنر آنلاین