تاریخچه صندوق های رای و پیشنهادات

صندوق های رای و پیشنهادات

تاریخچه صندوق های رای و پیشنهادات

امروزه بیشتر مردم آرای و پیشنهادات خود را به طور منظم و به صورت الکترونیک ارائه می دهند، اما در گذشته از صندوق های رایج و به اصطلاح دموکراتیک برای رای گیری و ارائه پیشنهادات  استفاده  می شد.

صندوق های رأی و نظر سنجی مترادف با دموکراسی است. اما همیشه اینطور نبوده است . هنگامی که برای اولین بار این صندوق های رای  در انگلیس در زمان انتخابات میان دوره ای پونتفراکت در سال 1872 معرفی شد ،رأی دادن هنوز به مردان محدود می شد.

صندوق های رای و پیشنهاداتهم چنین پیش  از آن ، رأی دهندگان علناً اعلام می کردند که به چه کسی می خواهند رای دهند. و معمولا این کار اغلب با بیان  کلامی منتخب  شما در یک جلسه عمومی ،پر سر و صدا ، پرهیاهو انجام می شد.

اما با شروع نظر سنجی و رای گیری مخفیانه ، فساد ، زورگویی و گاهاً حتی خشونتی که با رای عمومی همراه بود ، از بین رفت.

کلمه رأی از واژه ایتالیایی ballotta   ( توپ ) گرفته شده است و قدمت آن به اواسط قرن شانزدهم برمی گردد. در آن دوره از توپ های چوبی برای رای دادن در کلوپ های آقایان استفاده می شد. هر یک از اعضا یک توپ رابه طوری که صدای آن شنیده می شد ، سفید به نفع شخص یا سیاه در مقابل آن، به یک جعبه پرتاب می کردند. تماشاگران می توانستند فقط رأی داده شده توسط اعضا را بشنوند.

صندوق پیشنهاداتدر حالی که آمریکا با کارتهای پانچ شده در رای گیری نوآوری کرده است ، اما بعضی ها به دنبال گسترش رای گیری اینترنتی هستند – اولین بار استونیایی ها در سال 2007 رای گیری آنلاین داشته اند –اما هنوز  انگلیس و بسیاری از کشورها رای گیری را از طریق برگه ها انجام می دهند.

جعبه های رای گیری در انگلستان از سال 1872 تغییر چندانی نکرده اند. از گذشته جعبه چیزی جزء ظرفی مهر و موم شده و ضد دستکاری با شکافی در بالا نبوده است. امروزه آنها به جای چوب از  پلاستیک ،فلز و یا پلکسی گلاس ساخته می شوند و مهر و موم آنها یک برچسب شماره گذاری شده است.

نمونه کار صندوق پیشنهادات نوین تندیس

در قانون آمده است:

“هر صندوق باید چنان ساخته شود که بتوان برگه های رای را در آن قرار داد ، اما بدون گشودن قفل صندوق،  نتوان رای را  از آن خارج کرد.” تمام رای گیری ها  در انگلیس توسط مقامات محلی انجام می شود و مسئولیت اطمینان از تهیه صندوق های رأی به عهده افسران محلی است. کمیته ناظر بر انتخابات ، به مقامات در مورد نحوه جابجایی ، ذخیره و حتی باز کردن جعبه ها دستور می دهند ، اما در مورد شکل ظاهری آنها فقط اندکی توصیه می شود. در نتیجه ، شرکت هایی وجود دارند که صندوق های رای را در کنار سایر لوازم انتخاباتی تولید و می فروشند.

صندوق انتقاداتتصور می شود که رای های کاغذی برای اولین بار توسط رومی ها در سال 139 قبل از میلاد استفاده شده است ، اما مشخص نیست که آیا آنها واقعاً برای را گیری از یک جعبه استفاده می کردند یا خیر . یونانیان باستان ، هنگامی که به دنبال بدرفتاری با افرادی که ممکن بود تهدیدی برای دولت شهر آتن باشند بودند، به قطعات سفالی شکسته رأی می دادند.

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.