ساخت تندیس و سردیس 14 شاعر و نویسنده مشهور ایران

ساخت تندیس مشاهیر

14 مجسمه ساز این روزها در انجمن شاعران  تندیس 14 شاعر و نویسنده نامدار ایرانی را ساختند.

تندیس مشاهیر
تندیس مشاهیر

در میان هیاهوی شهر تهران و روزهای گرم عرق ریزانش نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران در انجمن شاعران در خیایان کلاهدوز (دولت) برگزار شد. در این رویداد 14 مجسمه ساز مشغول ساخت 14 تندیس از شاعرانی نوگرای ایران از نیما و پروین اعتصامی تاقیصر امین پور و حسین منزوی هستند.

دکتر عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و رییس این سمپوزیوم مجسمه سازی با اعلام این خبر گفت: با همکاری مشترک خانه شاعران و سازمان زیباسازی ساخت سردیس 14 نفر از مفاخر شعر و ادب ایران از دوم مردادماه در قالب سمپوزیوم برگزارشد.

او با اشاره به شکل گیری این رویداد هنری گفت: طی فراخوانی که برای ساخت سردیس مفاخر شعر ایران از سوی سازمان منتشر شد 122 هنرمند با ارائه رزومه کاری خود برای شرکت در سمپوزیوم اعلام آمادگی کردند و سپس شورای هنری سازمان از بین این تعداد شرکت کننده، 14 نفر را برای ساخت سردیس مفاخر شعر ایران انتخاب کردند و طی قرعه کشی صورت گرفته از سوی آنها، هر فرد به ساخت سردیس یکی از شعرا پرداخته است.

گفتنی است پیش از این قرار بود سردیس 10 چهره برتر شعر ایران از سوی سازمان زیباسازی ساخته شود که طی نشست مشترک سازمان زیباسازی و اعضای هیات مدیره خانه شاعران ایران تعداد سردیس ها به 14 نفر افزایش پیدا کرد.

تندیس مشاهیر
تندیس مشاهیر
سید مجتبی موسوی، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران و رییس شورای سیاستگذاری این رویداد نیز گفت: فضاهای شهری مکان ها و فضاهای متعددی با ویژگی های متفاوت هستند و هر بخش قابلیت و ویژگی خاص خود را دارد بنابراین در فضاهای شهری در کنار نمادهای دینی و مذهبی به استفاده از هنرهای معاصر و مدرن نیز نیاز داریم.

او درباره سمپوزیوم سردیس مفاخر گفت: پیشنهاد ساخت سردیس مفاخر شعر و ادب از سوی انجمن شاعران مطرح شد تا این تندیس ها در محوطه انجمن شاعران واقع در خیابان شهید کلاهدوز قرار گیرد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم سمپوزیوم مجسمه سازی که یک رویداد هنری است را برگزار کنیم و بر همین اساس برنامه ریزی هایی برای اجرای این سمپوزیم انجام شد و پس از اعلام فراخوان 14 هنرمند مجسمه ساز انتخاب شدند.

او با بیان اینکه انجمن شاعران 14 نفر از مفاخر شعر و ادب را که از پیشکسوتان و شاعران معاصر انقلاب هستند؛ انتخاب کردند، ادامه داد: براساس قرعه کشی قرار است هریک از دوستان مجسمه ساز سردیس یکی از این مفاخر را آماده می کند،  این رویداد شنبه دو مرداد در محوطه انجمن شاعران آغاز شده است و تا 12 مردادماه ادامه داشت.

به گفته موسوی مجسمه سازان شرکت کننده در این سمپوزیوم علیرضا اسانلو، شاهرخ اکبری دیلمقانی، ندا آیتی، فائزه بادامچی، محمد بیگ زاده، کیوان پور نصری نژاد، علی چراغی،   مهدی حبیبی، ریبین حیدری،   منصور طاهری،   احمد عرب بیگی،   هادی عرب نرمی،   بیژن غنچه پور و محسن ناصریان بودند که به ترتیب سردیس شاعرانی چون سلمان هراتی، مهرداد اوستا، طاهره صفارزاده، شهریار، م. آزاد، سهراب سپهری، مشفق کاشانی، منوچهر آتشی، سیدحسن حسینی، پروین اعتصامی، حسین منزوی، نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث و قیصر امین پور را ساخته اند.

منبع

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)