جشنواره تجسمی فجر می‌‎تواندجریان‎ساز باشد / فراخوان انجمن هنرمندان سفالگر برای حضور در جشنواره فجر

ivafestival6th-call_530_300_c1
 بهزاد اژدری، مدیر انجمن هنرمندان سفالگر ایران درباره همکاری این انجمن با هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: با توجه به اینکه جشنواره فجر تجسمی امسال به شکل غیر رقابتی برگزار می‌‎شود انجمن‌ها در انتخاب آثار با برگزار کنندگان جشنواره همکاری دارند. به همین دلیل ما در انجمن هنرمندان سفال‌گر از یک ماه قبل فراخوانی را منتشر کردیم تا هنرمندان سفال و سرامیک آثار خود را برای شرکت در این رویداد ارسال کنند.
وی افزود: البته بخشی از هنرمندان به دلیل غیر رقابتی بودن جشنواره امسال، ترجیح دادند اثری نفرستند. این موضوع به ویژه در هنرمندان شهرستانی به دلیل بعد مسافت و هزینه انتقال اثر به تهران فراگیر‌تر بود. با این حال در حال حاضر حجم مناسبی از آثار سفال و سرامیک از هنرمندان جوان و پیشکسوت به انجمن سفال رسیده است تا در نمایشگاه امسال جشنواره فجر به نمایش گذاشته شود.
مدیر انجمن هنرمندان سفالگر ایران با بیان اینکه اعلام فراخوان به منظور رعایت شرایط مساوی برای همه هنرمندان سفال و سرامیک انجام شده است اظهار کرد: انجمن نمی‌‎توانست به میل خود افرادی را برای حضور در جشنواره معرفی کند زیرا در یک سال گذشته اتفاقات بسیاری افتاده است، بسیاری به جمع هنرمندان سفال و سرامیک اضافه شده‎اند و تحولاتی در کارهای بعضی دیگر پدید آمده است که باعث رشد جایگاه هنری این هنرمندان شده است. حتی ممکن است بعضی هنرمندان آثار خود را فروخته یا در اختیار نداشته باشند به همین دلیل ما از هنرمندان درخواست کردیم که در صورت تمایل به حضور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثارشان را برای انجمن ارسال کنند.
اژدری با اشاره به این نکته که انتخاب آثار به وسیله اعضای هیات مدیره انجمن انجام شده است گفت: انتخاب این آثار بر اساس معیارهای همیشگی هنر سرامیک و سفال انجام شده است و در مرحله دوم به طرح و ایده آثار توجه شده است.
وی ادامه داد: در جشنواره امسال بخشی وجود دارد که در آن قرار است هنرمندان برگزیده هر رشته معرفی شوند به نظر من برگزاری جشنواره فجر به این شکل و برای آنکه از افراد تاثیرگذار در هر رشته تجلیل شود خوب است اما به هر حال شیوه انتخاب آثار و افراد برگزیده همیشه ممکن است چالش‎برانگیز باشد به ویژه آنکه قرار است از بین انبوهی هنرمند در یک رشته تنها دو نفر انتخاب شوند البته ما تلاش می‌‏کنیم تا این انتخاب به بهترین شکل ممکن انجام شود.
مدیر انجمن سفال و سرامیک با بیان اینکه هر تصمیم مزایا و معایب خاص خود را دارد، درباره برگزاری هفتمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر به شکل غیر رقابتی گفت: اینکه برگزارکنندگان چه شکلی را برای برگزاری جشنواره انتخاب می‌کنند موضوع قابل بحثی است با این حال به نظر من رقابت در سطوح بالای هنری بی‌معناست و در ‌‌نهایت در هنر مسابقه وجود ندارد. البته در سطوح پایین‌تر و به خصوص درمورد دانشجویان شاید مسابقه قابل اعتنا باشد؛ زیرا می‌‎تواند انگیزه کار هنری بیشتر را در میان آنان پدید آورد. با این حال اگر قرار است در جشنواره‎ای مانند فجر آثار هنرمندان برجسته کشور نمایش داده شود رقابتی بودن آن بی‎معناست.
اژدری با اشاره به اینکه اگر قرار است جشنواره به این شکل ادامه یابد بهتر است از یک سال قبل از هنرمندان دعوت کنند افزود: به هنرمندان آثاری را سفارش دهند و علاوه بر نمایش آثار در جشنواره آنها را از هنرمندان خریداری کنند. البته افرادی را باید انتخاب کنند که جزو ۱۰ هنرمند آوانگارد کشور باشند، کسانی که بتوانند با آثاری که تولید می‌‎کنندخط سیر هنر معاصر کشور را مشخص کنند و چنین سرمایه‎گذاری در مورد کار آنان قابل دفاع باشد. به این ترتیب جشنواره فجر می‌‎تواند جشنواره‎ای جریان‎ساز باشد. حاصل این جشنواره نیز به شکل کتاب و نه یک کاتالوگ مختصر منتشر شود تا به این ترتیب بهترین آثار هنر ایران در این کتاب به جهان معرفی شود.
وی با اشاره به نقش انجمن‎‌ها در برگزاری رویدادهای هنری گفت: انجمن‎‌ها هسته تفکر تخصصی در هنر هستند. اگر یک گروه تخصصی در هر رشته داشته باشیم این گروه اعضای انجمن‌ها هستند زیرا آن‌ها مقبول‎‌ترین و کم اشتباه‎‌ترین و تخصصی‎‌ترین گروه در هنر معاصر هستند. به همین دلیل انجمن‎‌ها سزاوار‌ترین افراد برای تصمیم‏‌گیری در امور هنری نیز هستند زیرا اعضای آن‌ها گرچه ممکن است با یکدیگر هم عقیده نباشند اما قدرت آن را دارند که با بحث و به چالش‌کشیدن امور، تصمیم درست را برای هر کار گرفته و درست‎‌ترین شرایط را برای رویداد‌ها و تصمیم‌گیری‎های هنری فراهم کنند.

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.