سمپوزیوم مجسمه آبادان به کار خود پایان داد / مجسمه‌ها به فرودگاه آبادان می روند

40162_608جمشید مرادیان، دبیر اجرایی سمپوزیوم مجسمه آبادان  درباره سمپوزیوم مجسمه آبادان که روز دوشنبه ۲۰ بهمن با ارائه ۱۰ اثر مجسمه به کار خود پایان داد  گفت: به دلیل اینکه سنگ‎های خوبی از معدن برای سمپوزیوم آورده‎ شده بود در اجرای آثار مشکلات کمی داشتیم و حاصل کار سمپوزیوم نیز حداقل ۸ مجسمه بسیار ارزشمند شده است.

وی افزود: این سمپوزیوم چند ویژگی داشت که مهم‏‌ترین آن‌ها برای من غیر رقابتی و نداشتن جایزه در آن بود. زیرا وجود جایزه تنها موجب تنش بیشتر در فضایی می‌‏شود که قرار است آثار هنری در آن ساخته شود. به دلیل نبودن این فضا مجسمه‎سازان ما در آبادان به راحتی پس از اتمام کارشان به کمک دیگران رفتند و در ‌‌نهایت سمپوزیوم در محیطی آرام به کار خود پایان داد.

مرادیان با بیان آنکه به هر هنرمند این سمپوزیوم تنها ۷ میلیون تومان پرداخت شده است افزود: با این حال برای کار هر هنرمند در این سمپوزیوم یک ست فرز به قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان خریداری کردیم که در ‌‌نهایت از هنرمندان پس گرفته نشد زیرا ما عقیده داریم هرچه ابزار کار هنرمند تجهیز شود به مجسمه‌سازی کمک کرده‎ایم.

این مجسمه‌ساز که معتقد است سمپوزیوم مکان آموختن مجسمه‎سای نیست اظهار کرد: هنرمندان یک سمپوزیوم در انظار عمومی کار می‌کنند به همین دلیل باید از میان هنرمندان با سابقه انتخاب شوند. البته این فضا برای هنرمندان جوانی که به عنوان دستیار کار می‌کنند می‌‎تواند آموزشی باشد.

وی با بیان اینکه تا ۲۴ اسفند کار نصب مجسمه‌‏های خلق شده در این سمپوزیوم در بخش ورودی فرودگاه آبادان نصب خواهد شد افزود: این مجسمه‎‌ها در سایتی که برای آن‌ها طراحی شده است با فاصله ۵۰ متر از هم نصب خواهند شد و شرایط نور‌پردازی نیز برای آن‌ها فراهم شده است. به نظر من در دوسالانه‌های دیگر نیز باید همین شیوه را دنبال کرده و از ابتدا برای نصب مجسمه‌‌ها برنامه‌ریزی شود. البته من به همراه رضا علیپور دبیر سمپوزیوم مجسمه آبادان از مکان بازدید کردیم تا فضای نصب این مجسمه‎‌ها مناسب باشد و مشخص شود که هر مجسمه به چه شکل نصب شود یا نور‌پردازی آن چگونه باشد.

IMG_4843-w

مرادیان با تاکید بر اینکه مجسمه‎هایی که در سمپوزیوم ساخته می‌‎شوند با آثار شهری متفاوت هستند گفت: مجسمه شهری اساسا تعریف دیگری دارد و آن‌ها باید متناسب با میدانی که قرار است در آن مجسمه نصب شود هماهنگی داشته باشد. در حالی که این معیار‌ها برای مجسمه‎های سمپوزیوم صدق نمی‌‏کند به همین دلیل بهتر است در فضای واحدی نصب شوند تا روحیه همیاری که در ساخت آن‌ها وجود داشته باز هم دیده شود.

به گفته مرادیان در روز آخر این سمپوزیوم هنرمندان با حضور در شورای شهر آبادان مبلغ ۷ میلیون تومان دستمزد خود را به همراه لوح یاد بود به هنرمندان تقدیم کرد.

همچنین در این مراسم بیانه‌ از سوی مدیر سمپوزیوم قرائت شد. در این بیانیه آمده است: “مسئولین، مقامات و همهٔ کسانی که مصمم شده‌اید تا آبادان را آباد‌تر کنید در اولین سمپوزیوم مجسمه سازی این شهر ما مجسمه سازان ارادهٔ خود را بر عزم شما گره می‌زنیم تا با حمایت شما در راه ساختن ایرانی آباد هرچه در توان داریم بر طَبَق اخلاص نهیم.

بی‌شک سمپوزیوم مجسمه‌سازی را به مثابه رویدادی بی‌نظیر ارزیابی کرده و ضمن تشکر از زحمات و حمایت شما داوطلبانه شرط می‌کنیم که در کنارتان باشیم و ادامهٔ چنین رخدادی را از شما مسئولین محترم خواستاریم چرا که کنش‌های هنری زنده نخواهند ماند مگر به یمن تداوم.

در خواست همگی ما فراهم آوردن دبیرخانه ایی با نام دبیرخانهٔ سمپوزیوم مجسمه سازی شهر آبادان می‌باشد که یقین داریم دررسیدن به اهداف، هم شما و هم مارا یاری خواهد داد. با ‌‌نهایت رضایت و از سر شوق آثارمان را برای این شهر و شما به جای می‌گذاریم و انتظارمان حفظ و نگهداری از آنهاست که اکنون دیگر ثروت ملی شهر شما قلمداد می‌شود در خاتمه با سپاس فراوان از شما و آرزوی دیدارتان در رویداد‌های بعدی شهر مردم خونگرم و مهربان. آبادان را ترک کرده و جوانه زدن ثمرات این سمپوزیوم را به نظاره می‌نشینیم”

منبع خبر :هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.