فراخوان تصویرگری کانون پرورش فکری

اداره کل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان، فراخوانی برای تصویرگری کودکان و نوجوانان با هدف طراحی و تولید نوشت‌افزار منتشر کرده است.

انتشار-فراخوان-تصویرسازیِ-نوشت‌افزارهای-کانون-e1428407862795-660x330

بر اساس این خبر، تصویرگران در انتخاب موضوع آزاد هستند ولی در عین حال می‌توانند آثار خود را با موضوع‌های محیط زیست، طبیعت ایران، حیوانات، میراث فرهنگی و بناهای تاریخی، تغذیه سالم، شخصیت‌های فرهنگی و استفاده از تصویرهای دارا و سارا با اجرای متفاوت، طراحی کنند.

بر همین اساس طرح‌های انتخاب شده در دست تولید قرار می‌گیرد و با طراح و تصویرگر آثار، بر اساس تعرفه‌ی کانون قرارداد منعقد می‌شود.

از طرفی وزیر آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برای نظام آموزشی کشور یک فرصت خواند و بر اهمیت ورود تولیدات کانون به مدارس تاکید کرد.

این فراخوان تجربه دارا و سارا را به یاد می‌آورد که در سال ۱۳۷۵ برای ایجاد و مقابله با جریان‌سازی‌های فرهنگ بیگانه تولید و در اختیار فروشگاه‌های فروش اسباب‌بازی قرار گرفت. روند برند سازی و اسطوره‌سازی جدید به‌طور مشخص از طریق مهندسی کپی شده غربی سعی در جا انداختن جریانی منطبق با فرهنگ بومی و اصیل داشت.

گرچه نیت طراح قابل تقدیر بود اما در آسیب‌شناسی طرح مسائل مهمی قابل تذکر است که شامل:

۱- قیمت بالای عروسک‌ها

۲- عدم کارایی مناسب و وزن زیاد

۳- فرم عروسک‌ها که تنها زینتی هستند و نه کاربردی

۴- عدم حمایت مداوم و در خور از بازی‌های مرتبط و رسانه‌های تصویری در ادامه طرح

شاید اگر در همان زمان پروژه دارا و سارا به بخش خصوصی بومی واگذار می‌شد و به بازار بی سرو سامان چینی ارجاع نمی‌شد، شاهد نتیجه‌ای پایدارتر، موفق‌تر و با زمانبندی بهتر می‌بودیم.  به هر حال می‌توان امیدوار بود که این طرح پیش‌رو با استفاده از تجربه‌های گذشته به نتیجه‌ای در خور برسد.

فرصت ارایه تصویر‌ها تا ۲۵ فروردین سال ۱۳۹۴ تعیین شده است و آثار رسیده تا ۳۰ فروردین، توسط داوران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن تصویرگران ارزیابی می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با فرمت jpg به رایانامه اداره کل نظارت بر انتشارات کانون به نشانی kanoon.tolid.entesharat@gmail.com ارسال کنند.

منبع خبر : تندیس مگ

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.