فرهنگ و هنر ایران در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان / روز ملی ایران در ایتالیا چگونه گذشت؟

۱۲ گروه موسیقی نواحی کشورمان، موسیقی محلی، حرکات و آیین‌های نمایشی را برای معرفی آداب‌ورسوم و موسیقی خود در مدت برگزاری این اکسپو به اجرا درمی‌آورند.

به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر و کمیته فرهنگ و هنر اکسپوی ۲۰۱۵ میلان، ۱۲ گروه موسیقی نواحی کشورمان، موسیقی محلی، حرکات و آیین‌های نمایشی را برای معرفی آداب‌ورسوم و موسیقی خود در مدت برگزاری این اکسپو به اجرا درمی‌آورند.

گروه موسیقی و آئینی زاگرس‌نشینان اولین گروهی بود که برای حضور در اکسپو ۲۰۱۵ میلان عازم ایتالیا شد. گروه موسیقی زاگرس‌نشینان در میلان به مدت ۱۵ روز با اجرای قطعاتی متفاوت به روی صحنه رفت. اجرای این گروه به همراهی ۱۱ ساز در دو بخش اجرای موسیقی و حرکات آئینی است و موسیقی برگرفته از ریشه‌های فرهنگ اصیل منطقه زاگرس‌نشین را در ایتالیا به نمایش گذاشت. مقام فراخوان، اجرای آواز برزگری، اجرای ترانه‌های کار و تلاش در کردستان، اجرای حرکات آئینی و پایکوبی مردم در جشن بارش، اجرای کرنا و دهل‌نوازی مراسم ترکه بازی و اجرای شروه‌خوانی و نی‌انبان از بخش‌های فرهنگ شفاهی مردم منطقه زاگرس‌نشین است که توسط این گروه در اکسپو میلان ۲۰۱۵ اجرا شد.

نوای موسیقی نواحی در اکسپو میلان/ دوتارنوازان خراسانی، چوب بازی را در ایتالیا به نمایش گذاشتند

دوتارنوازان خراسانی نیز از گروه‌هایی بودند که عازم میلان ایتالیا شدند تا موسیقی و آئین‌های نمایشی این منطقه را به دنیا معرفی کنند.

گروه موسیقی “شمس” از شهرستان خواف بخشی از رپرتوارهای موسیقی و آئین‌های نمایشی منطقه خراسان جنوبی و رضوی را در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان به نمایش گذاشت.

دوتارنوازان خواف، مخاطبان خود در ایتالیا را با نواهایی محلی همچون ابیاتی در بدرقه حجاج سروده طبیب اصفهانی و مقام‌های “الله مدد” و “الله” آشنا می‌کنند، همچنین قطعاتی در مدح امام رضا علیه‌السلام و حضرت علی علیه‌السلام نیز اجرا کرده و دوبیتی‌های محلی خراسان را به مخاطبانی از کشورهای مختلف دنیا معرفی کردند. همچنین آفر، حتن و چوب‎بازی از آئین‌هایی است که در میلان توسط گروه خراسانی شمس به نمایش گذاشته شد. به همراه آئین‌ها و موسیقی منطقه خراسان، لباس این منطقه به‌عنوان بخشی از فرهنگشان نیز توسط این گروه به دنیا معرفی شد. لباس‌هایی چهل تریزه (تکه) به رنگ سفید و از جنس کرباس به همراه جلیقه‌ای مشکی (برای نشان داده تاریکی در برابر روشنایی) که شال سری از پارچه‌ای نازک، پتک‌هایی برای محافظت از سرما در زمستان و گزند حشرات در تابستان و کفش‌هایی چرمی آن را تکمیل می‌کند.

آئین “آفر” مجموع حرکاتی است که مراحل کشت گندم را نشان می‌دهد. این حرکات از مراحل اولیه انتخاب زمین توسط کشاورز تا جوانه زدن بذر، نگهبانی کشاورز و پاسداشت از محصول، درو کردن محصول و نشان دادن سال بد و کم‌حاصل با زدن یکدست بر سر، نشان دادن سال قحطی با زدن دودست بر سر، عبادت به درگاه خدا با نگه‌داشتن دودست در جلو صورت و قراردادن دست راست بر زمین به نشانه قدردانی از مادر زمین را به نمایش می‌گذارد. “حتن” نیز آئین پهلوانی و به‌نوعی تلاش برای نشان دادن آمادگی جسمانی مردان خطه خراسان است که با اجرای حرکاتی، سلحشوری مردمان این منطقه را به نمایش می‌گذارد و به‌نوعی نیز معرف وحدت است. این آئین، به همراهی سرنا و دهل‌نوازی اجراکنندگان به نمایش درمی‌آید.همچنین در آئین چوب بازی دو نماینده از دو قوم باهم مبارزه کرده و درنهایت با دوستی این رقابت را به پایان می‌برند، حرکات نمایشی این آئین، مراحل مبارزه جسمانی این دو فرد را نشان می‌دهد.

رنگین‌کمان موسیقی قومی ایران در میلان طلوع کرد/ موسیقی شمال کشور تا فارس در روز ملی ایران

گروه موسیقی نواحی ایران ترکیبی از رپرتوارهای قومی مناطق شمالی کشور تا استان فارس و ایل بختیاری را در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان اجرا کردند.این گروه، موسیقی و آئین‌های شمال کشور (نشاءکاری و رقص گیله‌مردی)، سماع، آئین‌های شالیزاری، غربیل بازی (جشن خرمن در مناطق مرکزی ایران)، بویراحمدی و کرمانجیرا همزمان با برگزاری روز ملی ایران در اکسپو ۲۰۱۵ برای استقبال از مخاطبان پاویون کشورمان به نمایش گذاشتند.

این گروه موسیقی که از هنرمندان نواحی مختلف کشور تشکیل شده، سازهای بومی همچون نقاره قشقایی، نقاره گیلان (دسر کوتن)، دایره، دف، دهل، قوشمه، سرنا، کرنا، نی، عود و کمانچه را در این اجراها به همراه داشتند.

رقص دستمال چوپی بویراحمدی، هله قشقایی (یک قرصه و دو قرصه، آئین سرتراشان، عروس محلی و ترانه‌های مربوط به کار و تلاش استان فارس، گیلان، مازندران، بویراحمد و کرمانجی از دیگر بخش‌های اجرایی گروه موسیقی نواحی ایران بود. همچنین هنرمندان این گروه، ترانه‌های شاد واسونک فارس را در میلان همخوانی کردند.

سالار عقیلی  نیز در جشن روز ملی ایران در اکسپوی ۲۰۱۵ میلان، موسیقی سنتی کشورمان را به روی صحنه برد. در مراسم روز ملی ایران که با حضور مقامات ایرانی، دعوت از ۱۰۰ کشور و مقامات مسئول ایتالیایی در اکسپو میلان برگزار شد، سالار عقیلی موسیقی سنتی ایران را اجرا کرد.

همچنین گروه حرکات آئینی آذربایجان نیز اجرایی طراحی شده بر اساس تم اکسپو (تغذیه زمین، انرژی برای حیات) در این مراسم ارائه کرد. یک گروه نقالی نیز برای اجرا در حاشیه این جشن ملی در ایتالیا و دو بانوی نقال ایرانی نیزاین گروه را همراهی کردند.یک گروه موسیقی نواحی نیز همچون دوره‌های پیش‌ازاین در این رویداد جهانی شرکت کرده و موسیقی اقوام ایرانی را معرفی کرد. همچنین این گروه نواحی با لباس‌هایی از اقوام مختلف ایران، از محل برگزاری مراسم روز ملی تا پاویون ایران حرکت کرده و بخشی از فرهنگ مناطق مختلف ایران را به نمایش گذاشتند.

اکسپو ۲۰۱۵ میلان با موضوع “تغذیه زمین، انرژی برای حیات” از ۱۱ اردیبهشت ماه تا ۹ آبان ماه سال ۱۳۹۴ در شهر میلان ایتالیا برگزار شده و ۱۴۵ کشور در این رویداد جهانی شرکت دارند.

گزارش تصویری روز ملی ایران در  اکسپو ۲۰۱۵ میلان

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.