“ماکاندو” برنده جایزه بزرگ جشنواره تئاتر عروسکی

 

5f84c5fd240c84a85eb0c18f0f816e21

نمایش “ماکاندو” به کارگردانی آزاده انصاری از ایران جایزه بزرگ بخش مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک را از آن خود کرد. 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک شامگاه شنبه 26 مرداد در فضای باز تالار وحدت برگزار شد و در ابتدای آن رحمت‌الله محرابی دبیر جشنواره گزارش کمی و کیفی این دوره را ارائه کرد.

سپس محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به روند رو به رشد تئاتر کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جایگاه وجوه مختلف تئاتر در کشور قابل تعریف است. به گونه‌ای که وقتی هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشورهای دیگر به تماشای نمایش عروسکی ایران می‌نشینند، از آن تعریف می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: این رشد و شکوفایی تئاتر عروسکی به روح لطیف هنرمند ایرانی و همچنین حضور و استقبال مخاطبان بازمی‌گردد. گرچه تئاتر مخاطبانی اهل نظر و اندیشه دارد، اما تئاتر عروسکی توانسته اقشار مختلف و گروههای سنی متفاوت مخاطبان را به خود جذب کند.

صفار هرندی ادامه داد: تئاتر عروسکی پیام‌هایی را به صورت مستقیم به مخاطب انتقال می‌دهد که بسیار کارآمد و تأثیرگذارند. امیدوارم همت عزیزان هنرمند و رونق بخشیدن به تئاتر عروسکی هر روز بیش از پیش بالا بگیرد و نمایش کشور همپای این استقبال مردم و هنرمندانه امکانات و مقدورات لازم را برای رشد تئاتر عروسکی در اختیار آنان قرار‌ دهد.

یکی از برنامه‌های ویژه این مراسم قدردانی از یوسف صدیق و بیژن نعمتی شریف، دو هنرمند پیشکسوت تئاتر عروسکی بود که با اهداء تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و کمک هزینه هفت میلیون ریالی سفر حج از این هنرمندان تقدیر شد.

همچنین در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره دوازدهم تئاتر عروسکی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و هشت میلیون ریال جایزه نقدی به جواد ذوالفقاری برای نمایشنامه “علی بابا و چهل دزد بغداد” و طلا معتضدی برای نمایشنامه “اوسنه گم شده” اهدا شد.

در بخش معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره، هیئت داوران بخش خیابانی به ارائه آرای خود پرداخت و برگزیدگان بخش‌های مختلف نمایش خیابانی جشنواره دوازدهم تئاتر عروسکی معرفی شدند.

هیئت داوران بخش خیابانی جشنواره ضمن قدردانی از فاطمه پورقاسمی برای”دار و دایره” از همدان، رضا براتزاده برای “اسب چوبی” از بجنورد و مهدی صالحیار برای “تکم” از مرند آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد:

بخش طراحی صحنه: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 3 میلیون ریال به بهاره نوزاد‌مقدم برای نمایش “به کسی نگیا” اهدا شد.

بخش طراحی و ساخت عروسک: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 4 میلیون ریال جایزه نقدی به فروز هاشمی برای نمایش “در انتظار بهار” رسید.

بخش بازی‌دهنده عروسک: جایزه این بخش شامیل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 4 میلیون ریال جایزه نقدی به محمد مولایی از نمایش “دار و دایره” اهدا شد.

بحش طرح و ایده: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 4 میلیون ریال جایزه نقدی به جواد تولمی نویسنده نمایش “مبارک و دیو سیاه” اهدا شد.

بخش کارگردانی نمایش‌های خیابانی: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 5 میلیون ریال جایزه نقدی به سیامک بانیانی برای نمایش “سوسک پری” رسید.

هیئت داوران بخش خیابانی دوازدهمین جشنواره بین‌الملل تئاتر عروسکی، ضمن معرفی نمایش‌های “عروس باران” رجبعلی فلاح از قائم‌شهر، “سوسک پری” سیامک بانیانی از تهران و “دار و دایره” محسن قاسمی از همدان به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و معرفی نمایش‌های “مبارک و دیو سیاه” و “انتظار بهار” به جشنواره شبانه تئاتر خیابانی تهران، جایزه ویژه خود را شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و شایستگی عقد قرارداد و اجرای عمومی به نمایش “عروس باران” از قائم‌شهر اهدا کرد.

بعد از اعلام آرای بخش خیابانی جشنواره تئاتر عروسکی، نوبت به معرفی برگزیدگان بخش‌های مسابقه ایران و مسابقه ‌بین‌الملل نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره دوازدهم رسید. هیئت داوران بخش مسابقه ایران آرای خود را به شرح ذیل اعلام کرد:

بخش موسیقی: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 6 میلیون ریالی به احسان آنالویی برای نمایش “حیات النفوس” رسید.

بخش طراحی صحنه: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 6 میلیون ریالی به امیر جدیدی طراح صحنه نمایش “افسانه ای وای های” اهدا شد.

بحش طراحی و ساخت عروسک: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 6 میلیون ریالی به سهیلا باجلان طراح و سازنده عروسک‌های نمایش “دختر کوچک بهار” رسید.

بحش بازی‌دهندگی عروسک: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 6 میلیون ریالی به صورت مشترک به حسین دیواندری از “رامپل استیلت اسکین” و احمدرضا اعلایی از “نویسنده و پیرمرد” اهدا شد.

بخش نمایشنامه نویسی: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 8 میلیون ریالی به ستاره امینیان نویسنده نمایشنامه “افسانه ای وای های” رسید.

72181 (1)

بخش کارگردانی: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 10 میلیون ریالی به صورت مشترک به هادی حجازی‌فر برای “رومئو و ژولیت” و ستاره امینیان برای “افسانه ای وای های” اهدا شد.

هیئت داوران بخش مسابقه ایران نمایش‌های صحنه‌ای دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک نمایش‌های “سفر پر خطر”، “چهل گیس”، “افسانه ای وای های”، “دختر کوچک بهار”، “رامپل استیلت اسکین”، “رومئو و ژولیت”، “دخترک و کوزه”، “حیات‌النفوس”، “افسون شوم شاپرک” و “دختر نارنج و ترنج” را شایسته حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی جهت اجرای عمومی دانست. 

اما بخش پایانی این مراسم به معرفی برگزیدگان مسابقه بین‌الملل نمایش‌های صحنه‌ای دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی اختصاص داشت. هیئت داوران این بخش آراء خود را به شرح ذیل اعلام کرد:

بخش موسیقی: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی یک هزار و پانصد دلاری به نیک بالت برای نمایش “قورباغه” از هلند اهدا شد.

بخش طراحی صحنه: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی یک هزار و پانصد دلاری به ازیو آنتونلی طراح صحنه نمایش “آلیس در آینه” از ایتالیا رسید.

بخش طراحی عروسک: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ندقی یک هزار و پانصد دلاری به کریستین هیرزر، اریکا اشمیتزر و ورنر هیرزر سازندگان عروسک‌های نمایش “یوهان اشتراوس” از اتریش اهدا شد.

بخش بازی‌دهنده عروسک: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی یک هزار و پانصد دلاری به لوکا رونگا و گاسیار ناسوتا بازی‌دهندگان عروسکی نمایش “پولچینلا با 4 دست” رسید. 

بخش نمایشنامه‌نویسی: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2 هزار دلاری به داود فتحعلی‌بیگی نویسنده نمایش “قصه بخت” از ایران اهدا شد.

بخش کارگردانی: جایزه این بخش شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2 هزار دلاری به سیما و فهیمه میرزاحسینی کارگردانان نمایش “آرش” از ایران رسید.

هیئت داوران مسابق بین‌الملل جشنواره تئاتر عروسکی جایزه ویژه خود را شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی 2 هزار و پانصد دلاری به گروه نمایش عروسکی “زمین و چرخ” به کارگردانی زهرا صبری از ایران اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران این بخش جایزه بزرگ مسابقه بین‌الملل دوازدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک را به گروه نمایش عروسکی “ماکاندو” به کارگردانی آزاده انصاری از ایران اهدا نمود. 

در پایان این مراسم با حکم حسین پارسایی مدیر کل هنرهای نمایشی، رحمت‌الله محرابی به عنوان دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک معرفی شد. اجرای موسیقی مقامی خراسان توسط غلامعلی پورعطایی از جمله برنامه‌های مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر عروسکی بود.

منبع خبر: تابناک

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.