تندیس چوبی

Wooden awards

در ساخت تندیس از چه موادی استفاده می شود؟

طراحی و ساخت تندیس جایزه یا تندیس جشنواره ای یکی از تخصص های اصلی مجموعه نوین تندیس است و نزدیک به دو دهه است که مشغول به این کار هستیم. در این سالها چالش های بسیاری در ساخت تندیس پشت سر گذاشته ایم.

استفاده از متریال های متفاوت و تولید تندیس با تکنیک های جدید و ابتکاری که باعث پیشرفت ما در این صنعت پویا و ارایه محصولات جدید و زیبایی شده است.

ما از مواد اولیه گوناگون در ساخت تندیس استفاده می کنیم مانند پلکسی گلاس، رزین، فلزات برنج و آلومینیوم، سنگ و حتی چوب. طراحی و ساخت تندیس چوبی هم یکی از آن کارهایی بود که ما با مواد اولیه گوناگون انجام دادیم و توانستیم طرح های ابتکاری زیادی از چوب تولید کنیم.

تندیس چوبی چیست؟

چوب از نظر ماده خام انواع مختلفی دارد مانند برش قطعه ای از الوار درخت یا ورق ام دی اف که ساخته شده از ترکیب پودر چوب با چسب با پرس است.

ما از چوب درختانی مانند راش، چوب روسی، چوب افرا و توسکا استفاده می کنیم. چوب هر درختی خواص و رنگ متفاوتی نسبت به دیگر چوب ها دارد و تندیس چوبی ساخته شده از آن نمای متفاوتی را ایجاد می کند.

ما معمولا برای تندیس هایی که ترکیبی از لوح و تندیس هستند یعنی متن و طرح اختصاصی بر روی آنها باید بر روی قطعه ای مسطح نقش ببندد، از ورق ام دی اف با ضخامت های مختلف استفاده می کنیم و برای تندیس هایی که حجمی هستند و شکل و فرم خاصی دارند، از چوب درختان استفاده می کنیم. معمولا برای پایه تندیس نیز هم از چوب و هم از ام دی اف استفاده می شود.

تندیس شش ضلعی(طرح مذهبی برای محرم)

تندیس چوبی چگونه ساخته می شود؟

  • خوب معمولا چوب خام یا ام دی اف خام به تنهایی و بدون رنگ، جلوه کاملی ندارد و برای زیباتر شدن آن نیاز به مراحل گوناگونی است؛

پس از برش کاری باید سطح چوب صاف و یکدست شود؛ برای همین از ابزار رنده یا کندگی استفاده می شود تا برجستگیهای آن برطرف گردد سپس به وسیله سنباده سطح کار نرم می شود پس از آن با رنگ یا جوهر روی آن پوشیده می شود و در آخر برای ماندگاری بیشتر سطح کار با پلی استر یا کیلر پوشانده می شود.

  • این مراحل تماما در داخل کارخانه نوین تندیس انجام می شود و ما نظارت و تسلط کامل بر روی تمام مراحل کار را داریم.

برای پوشش پایه و تندیس ام دی اف نیز این مراحل انجام می شود با این تفاوت که سطح ورق ام دی اف صاف و یکدست است و نیاز به کندگی و سنباده زنی ندارد و مراحل بعدی رنگ و پلی استر بر روی آن انجام می شود؛

  1. فقط یک تفاوت کوچک در ام دی اف هست و آن هم جذب رنگ در آن است و نیاز است که قبل از رنگ کردن حتما سطح آن و لبه ها بتونه بخورد تا رنگ بهتر روی آن بنشیند.
  2. پس از رنگ آمیزی سطح چوب نوبت به درج متن و طراحی مورد نظر بر روی سطح آن می شود. این کار به وسیله حکاکی لیزری و یا به وسیله چاپ مستقیم انجام می شود.
  3. تکنیک چاپ مستقیم یا فلت بد که از تکنولوژی های جدید در این کار محسوب می شود باعث تحولی در ساخت تندیس شده است.
  4. ما با استفاده از این دستگاه چاپ توانسته ایم تنوع و نوآوری زیادی در طرح هایمان ایجاد کنیم و استفاده از رنگ در تندیس زیبایی آن را نیز چندین برابر کرده است.

تندیس تالاب های کشور

مزیت ها و تفاوت های تندیس چوبی با دیگر تندیس ها در چیست؟

خوب با روش های ساخت تندیس چوبی و تفاوت بین انواع چوب و حتی ام دی اف آشنا شدیم. حالا می خواهیم به تفاوت تندیس چوبی با تندیس های ساخته شده با مواد اولیه دیگر بپردازیم.

در ابتدا اشاره کردیم که تندیس از مواد گوناگونی ساخته می شود و هر ماده ای خواص خود را دارد مثلا پلکسی گلاس انواع شفاف و رنگی دارد و می توان بر روی آن از چاپ و لیزر استفاده کرد ولی نمی توان به آن حجم داد و فقط می توان از چسباندن چند قطعه به هم یک حجم مکعب ایجاد کرد.

در فلزاتی مانند برنج هم به علت گران بودن ماده اولیه و هزینه های جانبی، قیمت تمام شده بالا در می آید و در زمره تندیس های نفیس قرار می گیرد اما چوب را به راحتی می توان با دستگاه سی ان سی به هر شکلی درآورد و حتی از آن مجسمه ای زیبا ساخت همچنین خود چوب حس خوبی را به ما القا می کند زیرا از طبیعت آمده است و همچنین به علت تنوع در رنگ و نقش می توان کارهای زیبا و منحصر به فردی از آن تولید کرد.

در کل تندیس چوبی نیز یکی از کارهای پرطرفدار است که قابلیت های فراوانی دارد و می توانید در مراسم و رویداد های خود از آن استفاده کنید.