نمایشگاه آثار شاگردان هانیبال الخاص

  نمایشگاه آثار شاگردان هانیبال الخاص

              نمایشگاه آثار شاگردان هانیبال الخاص از 22 خرداد در نگارخانه لاله برگزار می‌گردد.

نمایشگاه آثار شاگردان‌ هانیبال الخاص در سال گشت هشتاد و پنج سالگی تولدش در نگارخانه لاله برگزار می‌شود. این نمایشگاه با همکاری فرزند ایشان بونا الخاص، انجمن نقاشان ایران و نشر نظر برگزار خواهد شد و هدف از آن زنده نگه‌داشتن یاد ایشان و تقدیر از زحمات و کوشش فرهنگی هنری این هنرمند به ویژه در امر آموزش هنر است. الخاص علاوه بر فعالیت مستمر در حوزه نقاشی، تا آخرین روزهای حیات خویش در حوزه ادبیات و نقد نیز فعال بود.

هانیبال الخاص متولد سال ۱۳۰۹ در کرمانشاه است. او نقاشی را به صورت جدی نزد استاد جعفر پتگر دنبال کرد و سپس به آمریکا رفت و در آنجا مشغول تحصیل در رشتهٔ طب شد، اما این رشته رها کرد و ابتدا فلسفه و سپس نقاشی خواند و در رشته تصویرسازی لیسانس و فوق لیسانس گرفت. در سال ۱۹۵۶ میلادی لیسانس هنرهای تجسمی و در سال ۱۹۵۸ فوق لیسانس همین رشته را از انستیتوی هنر شیکاگو (ایلی نوی) گرفت.

الخاص از نقاشان نوگرای معاصر ایران بود که بیش از سی و پنج سال از زندگیش را در آموزش سپری کرد اما همواره نقاشی بر کارهای دیگرش سایه افکنده بود. وی که آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگراست و یکی از تاثیرگذارترین نقاشان و مدرسان هنری برجریان هنر معاصر نقاشی ایران بود.

گفتنی است، این اولین نمایشگاه گروهی پس از درگذشت الخاص است که طیف گوناگونی از شاگردانش را در برمی‌گیرد، شاگردان و دوستانی که نه تنها امروز خود هنرمندان برجسته‌ای هستند، بلکه سهم به سزایی در آموزش طراحی و نقاشی ایران دارند. دراین رویداد آثار بیش از 60 هنرمند ارائه خواهد شد.

برخی از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد عبارتند از: رضا بانگیز، بهرام دبیری، رزیتا شرف‌جهان، ترانه صادقیان، نیلوفر قادری‌نژاد، احمد وکیلی، علی ندایی، ناصر محمدی، مسعود سعدالدین، کتایون مقدم، هادی ضیاءالدینی،حامد صحیحی و دیگر هنرمندان و شاگردان الخاص.

نمایشگاه شاگردان هانیبال الخاص فرصتی است برای هنرشناسان و تحلیل‌گران تا جریانی را که او در آن موثر بوده شناسایی کنند و نگذارند او و این جریان از حافظه تاریخی فرهنگ و هنر کشور پاک شود.

این نمایشگاه گروهی در روز جمعه 22 خرداد ماه از ساعت 16 تا 20 گشایش می‌یابد و تا 31 خرداد نیز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 20 به نشانی تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله مراجعه فرمایند.

منبع خبر : تندیس مگ

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.