نمایشگاه 10 روز با عکاسان ایران به سفرهای استانی می‌رود / 7 انجمن عکاسی کشور در یک قاب

مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: امسال شرایطی را فراهم کردیم که عکاسان شهرستانی و علاقمندان به هنر عکاسی بتوانند به صورت آنلاین از طریق سایت این دوره 10 روز با عکاسان ایرانف نشست‌های تخصصی را پیگیری کنند.

نشست خبری چهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران با شعار “عکس، عکاسی، عکاسان” صبح امروز شنبه 12 دی ماه با حضور، مسعود زنده روح کرمانی رئیس انجمن عکاسان ایران، رضا ناگهی دبیر چهارمین دوره‌ ۱۰ روز با عکاسان و رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و مدیر روابط عمومی 10 روز با عکاسان، در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نمایش آثار از تهران تا شهرستان‌ها

مسعود زنده روح کرمانی رییس انجمن عکاسان ایران در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی گفت: خوشحالیم که چهارمین دوره از 10 روز با عکاسان را همزمان با 10 ساله شدن انجمن عکاسان ایران پیش رو داریم. چهارمین دوره از 10 روز با عکاسان ایران از 18 دی‌ماه تا 27 دی‌ماه با همکاری 7 انجمن تخصصی عکاسی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این 10 روز برای همه انجمن‌های عکاسی مهم است و یک تیم اجرایی قوی به همراه شورای علمی سیاست‌گذاری و شورای هنری کارها را انجام می‌دهند. قصد داریم ظرف سال‌های آینده با طراحی یک برنامه اجرایی قوی، 10 روز با عکاسان ایران را فراتر برده و علاوه بر تهران در استان‌های دیگر نیز امکان نمایش آثار را بوجود آوریم؛ در نظر داشتیم که این کار را با همکاری شهرداری‌ها امسال در نقاط دیگر ایران نیز داشته باشیم اما به دلیل عدم امکانات و هماهنگی‌های لازم این فرصت ایجاد نشد. امیدوارم بتوانیم به صورت چرخشی پس از این 10 روز در سطح کشور نیز این نمایشگاه را برگزار کنیم.

رئیس انجمن عکاسان ایران با بیان این که امسال بخش ویژه‌ای به نام نگاه شخصی را نیز برای 10 روز با عکاسان در نظر گرفته شده، بیان کرد: امسال طرحی را اجرا می‌کنیم که عکاسان و متفکران عکاسی که عضو انجمن نیستند نیز بتوانند به شکل ویژه‌ای آثار خود را به نمایش بگذارند تا علاوه بر یافتن استعدادهای جدید، آثار جشنواره‌های مهم شهرستان‌ها نیز به شکلی ویژه در تهران به نمایش درآید.

وی افزود: نمایشگاه در7 گالری خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و در طی این مدت همزمان با روزهای هر انجمن نشست‌های تخصصی آن و همچنین نشست‌های تخصصی عکاسی کلان ایران نیز با نگاه به مسائل روز عکاس پیش بینی شده است. از دیگر برنامه‌هایی که برای این 10 روز در نظر گرفته شده است همانند سال‌های گذشته بخش نمایش فیلم است که امسال حرفه‌ای‌تر و بهتر در نظر گرفته شده است.

اتحاد و وحدت انجمن‌ها

رضا ناگهی دبیر چهارمین دوره 10 روز با عکاسان نیز در ادامه به تشریح برنامه‌های این دوره پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی چهارمین دوره از 10 روز با عکاسان ایران از چند ماه گذشته شروع شد و با یک رویکرد متفاوت برای ورود عکاسان بیشتر شکل گرفت. امیدواریم این رویداد فرصتی باشد تا جامعه عکاسی به شکلی فراگیرتر حضور داشته باشند. بنا گذاشته شد تا هر انجمن در یک گالری بتواند آثار خود را به نمایش بگذارد تا با یک اتحاد و وحدت در کنار هم باشیم.

وی ادامه داد: این حرکت به شکل حرفه‌ای با توجه به نگاه متفاوت انجمن‌ها تاکنون شکل نگرفته بود، اما این امکان فراهم شد تا عکاسان با توجه به رویکردهای خود با نگاه عکاسانه در کنار هم حضور یابند. امسال درگالری‌های مختلف خانه هنرمندان با تمامی پتانسیل برگزار خواهد شد.

دبیر چهارمین دوره 10 روز با عکاسان بیان کرد: در مجموع 300 اثر از بیش از 100 عکاس از 7 انجمن عکاسی چون انجمن عکاسان خانه تئاتر، انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان میراث فرهنگی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی و انجمن عکاسان سینمای ایران در تمامی گالری‌های خانه هنرمندان آثار خود را به نمایش می‌گذارند. برخی از این نمایشگاه‌ها به صورت گروهی و برخی نیز به صورت انفرادی به نمایش آثار یک هنرمند می‌پردازند که این نیز بستگی به نوع رویکرد و سیاست‌گذاری خود انجمن‌ها دارد که بسیار متفاوت است.

ناگهی اظهار کرد: بخش دیگری که در چهارمین دوره 10 روز با عکاسان داریم برگزاری جلسات نشست و گفتگوهای اختصاصی است که در شاخه‌های مختلف توسط شورای علمی 10 روز با عکاسان ایران، براساس نیازهایی که وجود دارد طراحی شده و انجمن‌های تخصصی نیز برنامه‌هایی را به صورت نشست برگزار خواهند کرد.

وی گفت: در طی این 10 روز صبح‌ها کارگاه‌های آموزشی خواهیم داشت که بر مبنای فضاهای مورد علاقه مخاطبان خواهد بود. بخش ویژه دیگری که در نظر گرفتیم فرصت ارائه آثار عکاسانی است که در هیچ یک از انجمن‌های مربوطه عضو نیستند. در واقع ما به این عکاسان این فرصت را دادیم تا بتوانند آثارشان را در قالب عکس و اسلاید تحت عنوان “نگاه شخصی” در یکی از گالری‌ها ارائه کنند، ضمن این که هر عکاس یک ساعت فرصت دارد تا بتواند به معرفی آثار خود بپردازد.

این هنرمند عکاس ادامه داد: در کنار این رویداد، فرصت کردیم سری بزنیم به جشنواره‌های ارزشمندی که در طی سال در کشور در حال برگزاری است و از عکاسان خواستیم تا در ارتباط با مخاطب عام بتوانند حضور داشته باشند. از جمله این جشنواره‌ها می‌توانم به جشنواره اردیبهشت بندرعباس، خانه دوست مشهد، فیروزه تبریز، بیرجند و کرمان اشاره کنم، که تا چند روز آینده قطعا تعداد این جشنواره‌ها افزایش خواهد یافت. در واقع این فرصت ایجاد شده است تا عکاسان شهرستانی بتوانند با تعامل بیشتر و رو در رو با عکاسان پایتخت آثار خود را ارائه کنند.

ناگهی همچنین درباره برنامه‌های روز افتتاحیه چهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران افزود: در روز افتتاحیه رونمایی کتاب “قربانیان جنگ” اثر مهدی منعم را خواهیم داشت که جلد دوم این مجموعه است و تعدادی از آثار وی در گالری انجمن عکاسان ایران به روی دیوار می‌رود. برای ما بسیار مهم بود که این کتاب به افتتاحیه برسد چرا که این کار کاملا با سرمایه شخصی شکل گرفته و 25 سال برای آن زحمت و تلاش صرف شده است و باید کاملا شایسته از آن رونمایی شود. همچنین در ادامه این رویداد، اولین شماره مجله تخصصی عکاسی نیز رونمایی خواهد شد. این مجله کاملا تخصصی و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود. در ادامه این برنامه‌ها از پیشکسوتان عرصه عکاسی نیز تجلیل شایسته‌ای به عمل خواهد آمد.

جشن 10 سالگی انجمن عکاسان 

زنده روح کرمانی در ادامه عنوان کرد: نگاه ما در چهارمین دوره از 10 روز با عکاسان بیشتر به سمت مسائل تئوری و نظری عکاسی شکل گرفته است. ما امسال به سراغ بحث آرشیو سازی آثار مهم و نگهداری این اسناد تاریخی رفتیم. بحث دیگر ما روی مفاهیم جدید و مدیاهای جدید است، اتفاقاتی که روی شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع مباحث اصلی ما بر روی کتاب و انتشار آن در بخش عکاسی، اقتصاد هنر، جامعه شناسی عکاسی، زیبایی شناسی و … است که در طی این 10 روز به گفتگو درباره آنها خواهیم پرداخت.

رئیس انجمن عکاسان ایران گفت: نسل جوان عکاس ایرانی فضایی به جز فضای مجازی برای انتشار عکس پیدا نمی‌کند و کمتر فرصت نمایش دارد و باید ساختاری برای این مجموعه فراهم شود تا این نسل جوان پرشور بتواند کارش را منتشر کند چرا که عکس وقتی منتشر می‌شود و به صورت سند مکتوب در می‌آید ارزشمند است. در حال حاضر موضوع، تولید عکس نیست، بلکه عدم انتشار و دیده شدن است و روی این ساختار به شکل خاص در حال تحقیق و جستجو هستیم. بحث آرشیو سازی و نشر را نیز دقیقا به همین دلیل پیگیری می‌کنیم.

زنده روح همچنین درباره شعار اصلی این دوره از 10 روز با عکاسان اظهار کرد: شعار انجمن همواره عکاسی، فرهنگ و جامعه است و تنها هر سال یک سوتیتر به آن افزوده می‌شود که امسال این سوتیتر عکس، عکاسی و عکاسان است.

از دیگر برنامه‌هایی که در 10 روز با عکاسان مطرح شد، پخش فیلم نشست‌ها به صورت آنلاین بر روی سایت این دوره است. این سایت از فردا صبح یکشبنه 13 دی ماه به عنوان مرجع اصلی چهارمین دوره 10 روز با عکاسان آغاز به کار می‌کند.

نام‌گذاری روزهای ویژه‌ انجمن‌های تخصصی عکاسی در طی ۱۰ روز برگزاری برنامه به این شرح اعلام شد: شنبه ١٩ دى روز انجمن عکاسان خانه تئاتر ایران، یکشنبه ٢٠ دى روز انجمن عکاسان ایران ، دوشنبه ٢١ دى روز انجمن عکاسی میراث فرهنگى ، سه شنبه ٢٢ دى روز انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، چهارشنبه ٢٣ دى روز انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ، پنجشنبه ٢٤ دى روز انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران ، جمعه ٢٥ دى روز انجمن عکاسان سینمای ایران، شنبه ٢٦ دى روز انجمن عکاسان ایران و 27 دی ماه نیز اختتامیه چهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران برگزار خواهد شد.

گفتنی است، علاقمندان برای دیدن فیلم‌ها و دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند به سایت 10 روز با عکاسان ایران به آدرس 10days.nips.org.ir مراجعه کنند.

چهارمین دوره 10 روز با عکاسان با در اختیار داشتن هفت گالری خانه هنرمندان و نمایش آثار هفت انجمن تخصصی عکاسی از 18 تا 27 دی ماه برگزار می‌شود.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)