نمایش ابریشم‌های نفیس ایران در موزه سانفرانسیسکو

مجموعه‌ای از پارچه‌های ارزشمند ایران، هند و ترکیه در موزه هنر آسیایی سانفرانسیسکو به نمایش درآمده است.

مخمل ابریشم به عنوان پارچه لوکس در بسیاری از کشورهای جهان اسلام و اروپا وجود داشت و به خصوص از قرن 15 به بعد اهمیت بسیاری پیدا کرد. این پارچه ارزشمند اغلب برای لباس یا لوازمی مانند مبلمان، فرش، رو میزی و… مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاوه بر این پارچه‌های ابریشمی با توجه به ارزش بالایی که داشتند به عنوان هدیه دیپلماتیک میان کشورها رد و بدل می‌شدند.

موزه هنر آسیایی سانفرانسیسکو 11 قطعه پارچه‌ را در نمایشگاهی به معرض دید عموم گذاشته است. این آثار از یک مجموعه خصوصی در نیویورک انتخاب شده و یک نگاه اجمالی به غنا و تنوع مخمل ابریشم در ایران، هند و ترکیه دارد. سه حوزه فرهنگی متمایز با احساسات، شیوه طراحی، سلیقه و آداب و رسوم مختلف، پارچه‌های متنوعی تولید کرده‌اند و نمونه‌های انتخاب شده برای این نمایشگاه مانند ویترینی از تکنیک‌های مختلف تولید مخمل و تنوع موجود در نحوه استفاده از آنها است.

قطعاتی که در این نمایشگاه بسیار جلب توجه کرده‌اند دو فرش کامل و سالم متعلق به قرن 17 است که در هند و ایران بافته شده‌اند. در این فرش‌ها نه تنها عناصر طراحی به خوبی حفظ شده بلکه رنگ‌های آنها زنده و شاداب باقی مانده است. این دو فرش به همراه 9 قطعه منسوجات، نشان دهنده تبادل فرهنگی میان مغول، صفویه و عثمانی است، ارتباطاتی که با تغییر روابط سیاسی، مذهبی و اقتصادی کشورها ارتباط مستقیم داشت.

این نمایشگاه از 13 مارچ در موزه هنر آسیایی سان‌فرانسیسکو آغاز به کار کرده و تا 1 نوامبر 2015 ادامه خواهد داشت.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.