نکاتی جالب از معتبرترین تندیس‌های فوتبالی جهان

نکاتی جالب از معتبرترین تندیس‌های فوتبالی جهان

خلاصه:
در دنیا مسابقات، لیگ‌ها و جام‌های زیادی با محوریت فوتبال برگزار می‌شود از جام جهانی که معتبرترین آن‌ها است گرفته تا جام ملت‌های هر قاره، از لیگ‌های داخلی هر کشور تا جام باشگاه‌های هر قاره همه و همه به هیجان فوتبال در دنیا کمک می‌کند. البته این رقابت‌ها با اهدای جوایز و جام‌ها و تندیس‌هاییهیجان‌انگیزتر هم شده است. امروز می‌خواهیم به معرفی معتبرترین تندیس‌هایی که در عرصه فوتبال در دنیا اهدا می‌شود بپردازیم.

برای خیلی‌های فوتبال یعنی همه چیز، یعنی زندگی، یعنی هیجان، یعنی تفریح. همه این را قبول دارند که فوتبال پربیننده‌ترین و محبوب‌ترین ورزش دنیا است؛ همین که فقط حدود 250 میلیون بازیکن فوتبال در سراسر دنیا وجود دارد اینقدر رقم بزرگ و شگفت‌انگیزی است که دیگر نیازی به اثبات محبوبیت فوتبال ندارد، حتی کسانی که فوتبالی هم نیستند رقابت‌های بزرگ فوتبال را دنبال می‌کنند. بیشترین تعداد باشگاه‌های رسمی ورزشی متعلق به فوتبال است که حدود 400 هزار باشگاه ورزشی است. این پدیده را بگذارید کنار گردش مالی سرسام‌آور این ورزش؛ ورزشی که تنها یک ورزش نیست، بلکه در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جوامع نیز تاثیرگذار است. در دنیا مسابقات، لیگ‌ها و جام‌های زیادی با محوریت فوتبال برگزار می‌شود از جام جهانی که معتبرترین آن‌ها است گرفته تا جام ملت‌های هر قاره، از لیگ‌های داخلی هر کشور تا جام باشگاه‌های هر قاره، همه و همه به هیجان فوتبال در دنیا کمک می‌کند. البته این رقابت‌ها با اهدای جوایز و جام‌ها و تندیس‌هایی هیجان‌انگیزتر هم شده است. بسیاری از مردم با گرفتن یک جام از سوی تیم محبوب، خود را در آن جام سهیم می‌دانند. علاقمندان به یک بازیکن وقتی بازیکن محبوبشان موفق به کسب یک مقام مثلا بهترین بازیکن دنیا می‌شود گرچه به آن‌ها جایزه و جام و تندیسی اهدا نمی‌شود اما خود را در آن تندیس و عنوان سهیم می‌دانند و احساس شادی دارند. امروز می‌خواهیم به معرفی معتبرترین تندیس‌هایی که در عرصه فوتبال در دنیا اهدا می‌شود بپردازیم. اگر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید نکات جالبی از این تندیس‌ها درخواهید یافت.



تندیس توپ طلای لوئز فیگو در سال 2000
تندیس توپ طلای اروپا
توپ طلای فوتبال اروپا هرساله به بهترین بازیکنی که در فوتبال اروپا بازی می‌کند اهدا می‌شود. بنابراین ملیت بازیکنان اهمیتی ندارد مثلا از سال 2008 تا سال 2017 لیونل مسی آرژانتینی و کریستین رونالدو پرتغالی برنده‌های این تندیس بودند. این جایزه از سال 1956 از سوی مجله‌ی معتبر فرانس فوتبال به بهترین بازیکن آن سال اروپا اهدا می‌شود. داشتن این توپ افتخار بسیار بزرگی برای یک بازیکن است، هم از این جهت که اروپا معتبرترین لیگ‌های باشگاهی درجهان را دارد و هم از این جهت که جایزه نقدی خوبی در انتظار بازیکنان است. نکته جالب توجه اینکه بسیاری از تندیس‌های معتبر جهانی را یک خانواده مشهور جواهرساز به نام مه ریو که اصالتا پاریسی هستند می‌سازند، این خانواده سابقه‌ای 400 ساله در جواهرسازی دارند و برخی از معتبرترین تندیس‌های جهانی در عرصه ورزش و همچنین هنر از سوی این خانواده ساخته می‌شود.

 

تندیستوپ طلای اروپا و تغییر آن نسبت به گذشته
همانطور که از نام آن پیداست تندیس توپ طلای اروپا، یک توپ فوتبال است که روی یک پایه نصب شده است. این توپ از جنس برنج بوده و روی آن روکش طلا کشیده می‌شود و روی یک پایه از جنس پیریت نصب می‌شود. وزن این توپ حدودا یک و نیم کیلوگرم است که یک تیم 5-6 نفره آن را تولید می‌کنند. این توپ منحصر به فرد در هر بار ساخته شدن تغییرات کوچکی دارد و برای همین هیچ یک از توپ‌های اهدایی کاملا شبیه به هم نیستند. پایه اصلی این توپ از جنس سولفید آهن است. بازیکنان بزرگی مثل زیدان، رونالدو برزیلی، کاکا، لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، بکن بایر و بسیاری دیگر از بازیکنان مطرح دنیا این تندیس را به خانه برده‌اند، در سال 2018 لوکا مدریچ هافبک باشگاه رئال مادرید بعد از سال‌ها سلطه مسی و رونالدو بر این جایزه، توانست برنده این تندیس بی‌نظیر شود. این تندیس به مرور زمان تغییر کرده است و در سال‌های اخیر یک توپ بالای قطعاتی از تکه‌های الماس‌شکل نصب شده است.

 

تندیس کفش طلای اروپا در دستان لیونل مسی بازیکن بارسلونا

تندیس کفش طلای اروپا
کفش طلای اروپا جایزه‌ای است که به بازیکنی که بیشترین گل را در لیگ داخلی خود به ثمر رسانده است اهدا می‌شود. البته فقط لیگ‌هایی که داخل اروپا هستند، پیش از این هر بازیکنی که بیشترین گل را در طول رقابت‌های سالانه لیگ به ثمر می‌رساند صاحب این جایزه می‌شد اما بعدها به علت کیفیت پایین برخی لیگ‌ها و کیفیت و سختی برخی دیگر از لیگ‌ها شیوه اهدای جایزه تغییر کرد و برای گل‌ها ضریب قرار داده شد. این تغییر از سال 1996 اتفاق افتاد به این صورت که گل زدن یک بازیکن در لیگ اسپانیا ضریب بیشتری از گل زدن در لیگ سوئیس خواهد داشت و این به خاطر کیفیت باشگاه‌ها و بازیکنان و طبیعتا سخت‌تر شدن گل زدن در این لیگ‌ها است. تندیس کفش طلای اروپا، یک کفش از جنس برنج با روکش طلای 18 عیار است که روی یک پایه قرار گرفته است. کفش ساخته شده در این تندیس منحصر به فرد برگرفته از یکی از طراح‌های مشهور استوک ورزشی شرکت آدیداس به نام پریداتور (Predator) است که در طول این سال‌ها تغییر نکرده است.

تندیس بهترین بازیکن مرد فوتبال فیفا
تندیس بهترین بازیکن مرد فوتبال فیفا
بهترین بازیکن مردم فوتبال فیفا جایزه‌ای است که به بهترین بازیکن فوتبال در دنیا اهدا می‌شود. این جایزه از سال 2010 با توپ طلای فرانس فوتبال ادغام شده و تا سال 2016 نیز این همکاری دوجانبه فیفا و فرانس فوتبال ادامه یافت. جایزه توپ طلای فرانس فوتبال از سال 1956 اهدا شد که به وسیله خبرنگاران 176 کشور در دنیا با بررسی عملکرد بازیکنان، نامزدهای مرد فوتبال دنیا انتخاب شده و در نهایت جایزه به یک نفر اهدا می‌شد. اما جایزه بهترین بازیکن سال فیفا با آرای سرمربی‌ها و بازیکنان فوتبال شامل 50 درصد آرا، آرای خبرنگاران فوتبال شامل 25 درصد کل آرا و آرای تماشاگران فوتبال شامل 25 درصد دیگر آرا، به مرد فوتبال دنیا اهدا می‌شود. این دو جایزه از سال 2010 با هم ادغام شدند اما در سال 2016 این شراکت از بین رفت. تندیسی که فیفا اهدا می‌کند یک تندیس نقره‌فام است که یک توپ بر بالای یک جام قرار گرفته است، این جایزه که در لندن اهدا می‌شود 31ونیم سانتی‌متر ارتفاع دارد و مجموعا 6کیلو و 400 گرم وزن دارد. اما تندیس توپ طلای فرانس فوتبال 31 سانت ارتفاع و 7کیلو و 200 گرم وزن داشت. تاکنون بازیکنان مشهوری توانسته‌اند تندیس مرد فوتبال فیفا را دریافت کنند؛ اما از سال 2016 این تندیس نصیب کریستیانو رونالدو، لیونل مسی، آنتوان گریزمان، نیمار، لوکا مدریچ و محمد صلاح شده است.

برای ثبت سفارش درسایت نوین تندیس لینک روبرو را کلیک کنید

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.