نگاهی به برپایی ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر منطقه جنوب کرمان

 ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر منطقه جنوب استان کرمان از تاریخ بیست و چهارم تا بیست و ششم شهریور ماه در شهرستان جیرفت برگزارشد.

ششمین جشنواره استانی تئاتر فجر منطقه جنوب استان کرمان از تاریخ بیست و چهارم تا بیست و ششم شهریور ماه در شهرستان جیرفت برگزارشد. در این جشنواره شش نمایش با عناوین “دلدادگی” به نویسندگی و کارگردانی مهرداد بهزادی، “لوپتکا” به نویسندگی و کارگردانی بهاره کهنوج‌نسب از شهرستان کهنوج و “تابوت صورتی” به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مقبلی، “دوشیزگان باغ لیمو” به نویسندگی علی محمد رادمنش و کارگردانی محسن پلاشی از شهرستان جیرفت و “پنجه دزدیده” به نویسندگی علی محمد رادمنش و کارگردانی عبدالحجت حسینی از شهرستان منوجان و “لذت انتقام” به نویسندگی اسماعیل ملائی و کارگردانی شهرام محمدآبادی ازشهرستان عنبرآباد، به اجرا درآمدند.

در اغلب نمایش‌ها موضوعات بومی و محلی و نیز توجه به لباس، آداب و زبان و لهجه‌های محلی محوریت داشت. اجراها در کل از لحاظ ساختاری و شیوه پردازش موضوع‌هایشان دارای ضعف بودند و تعدادی اساسأ از جلوه‌های نمایشی برجسته و قابل تأملی برخوردار نبودند. نویسندگان متون این نمایش‌ها حتی وقتی که به یک موقعیت ساده نظر داشتند، سعی کرده بودند به متن شکل داستانی و روائی بدهند که در سه مورد به دلیل ضعف ساختاری اثرشان چنین امری محقق نشده بود و موضوع نمایش‌ها در چارچوب یک موقعیت کوتاه، بسته و محدود مانده بود، بی آنکه کنش زائی دراماتیک قابل توجهی شکل بگیرد. در زمینه کارگردانی نیز به جز دو نمایش، بقیه اجراها ضعف‌های اساسی داشتند و همه چیز صرفأ با محوریت دیالوگ‌ها و اصرار بی‌دلیل و شخصی بر داستانی جلوه دادن نمایش و یا پرداختن به یک موقعیت محدود و کوتاه و کش دادن آن پیش می‌رفت.

هنرمندان نمایش‌های ششمین جشنواره استانی تئاترفجر منطقه جنوب کرمان در کل در زمینه بازیگری توانمندی‌های بیشتری داشتند. به همین دلیل در رشته بازیگری، بازیگران رتبه‌های اول تا سوم جایزه دریافت نمودند. تعدادی از اجراها از لحاظ نوردهی دارای ضعف بودند و بعضی هم از نظر موسیقی چندان قابل قبول نبودند؛ حتی در یک مورد کاربرد موسیقی سرزنده و امیدبخش نمایش با مضمون صحنه که درآن زنی همه چیزش را از دست می‌داد، هیچ تناسب و هماهنگی نداشت و حتی آن را نقض می‌کرد.

همه نمایش‌ها در یک سالن و طبق جدول زمان‌بندی جشنواره اجرا شدند و نمایش‌های “دوشیزگان باغ لیمو” و “دلدادگی” و “لوپتکا” به ترتیب جایزه نقدی و رتبه کارگردانی اول، دوم و سوم را گرفتند. نمایش‌های اول و دوم برای جشنواره منطقه‌ای انتخاب شدند. در سایر رشته‌ها ازجمله چهره پردازی و طراحی لباس نیز به هنرمندان، رتبه‌ها و جوایزی اعطا شد. برای کابری و کارکرد آیتم‌های موسیقی و نوردهی صرفأ یک جایزه جنبی در نظر گرفته شد. در این جشنواره حضور زنان بازیگر و هنرمند چشمگیر بود. جلسات نقد و بررسی هم طبق جدول زمان‌بندی شده جشنواره بعد از هر اجرا توسط محمد امان دادی و با حضور علاقمندان و شرکت کنندگان در جشنواره برگزار شد.

داوران که عبارت بودند از مهدی نصیری، علی سلطانی و حسن پارسائی در بیانیه خود بر رفع کمبودها و تجهیز کردن سالن و مخصوصأ رفع مشکلات فنی مربوط به نوردهی صحنه تأکید نمودند؛ آن‌ها همچنین ارتقاء سطح آگاهی و دانش تخصصی هنرمندان و آموزش جدی‌تر تئاتر را برای هنرمندان خطه جنوب استان کرمان بسیار ضروری و الزامی ارزیابی کردند. در جلسه اختتامیه، مسئول مرکز هنرهای نمایشی اداره ارشاد اسلامی تهران، مسئول مرکز هنرهای نمایشی جیرفت، معاونت اداری و مدیران اجرائی دیگر جشنواره حضور داشتند و جوایز را به هنرمندان اعطا کردند.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)