همزمانی چند رخداد تجسمی در نمایش گنجینه هنر معاصر ایران

گالری‌های آب انبار، آریا، آشیان نقش و مهر، بوم و شیرین طی روز‌های آینده بخشی از گنجینه هنر معاصر ایران را همزمان پیش روی عموم قرار می‌دهند.

تقارن بعضی رخدادهای تجسمی هم عرض و در یک مقطع مشخص را اگر علاقه‌مند به هنرهای تجسمی باشید می‌توانید فرصتی استثنایی ببینید برای بهره مندشدن از نمایش همزمان آثار هنری با ارزش که شاید لااقل در شکل و شمایل اکنونی‌اش دیگر هرگز در دسترسمان نباشد و چه بسا این احتمالی بسیار نزدیک به واقعیت است.

به جز نمایش ادواری گنجینه‌های هنرهای تجسمی در موزه‌های هنری که متاسفانه در کشور ما تنها محدود به موزه هنرهای معاصر تهران است، نمایش‌هایی را در فصل‌های مختلف سال شاهد هستیم که مستقلا آثاری از هنر معاصر ایران را ارائه می‌کنند و در مدت زمانی نزدیک به یک یا دو هفته امکان بازدیدشان برایمان مهیا می‌شود، اما همانطور که اشاره شد، گا‌ها در مقطع‌هایی از سال چند نمایش ویژه آثار تجسمی با یکدیگر همزمان می‌شوند که در اغلب موارد تنها ناشی از حسن تصادف و خوش اقبالی دوست داران هنرهای تجسمی است؛ شاید تا اندازه‌ای به جبران دست کوتاه‌مان از مشاهده آثار بااهمیت معاصر در موزه‌های دائمی که جایشان سخت خالی است.

این مقدمه نسبتا طویل صرفا برای جلب توجه شما به یکی از این همزمانی‌ها است که طی روزهای آینده شاهدش خواهیم بود. سال گذشته چنین اتفاقی را در مرداد ماه و با نمایش همزمان آثار تعداد قابل توجهی از مدرنیست‌های نسل اول و دوم ایران در گالری‌های ماه، گلستان، مژده و دی شاهد بودیم و اینک گالری‌های آب انبار، آریا، آشیان نقش و مهر، بوم و شیرین بخشی دیگر از گنجینه هنر معاصر ایران را همزمان پیش روی عموم قرار می‌دهند.

˝۶۰ قطعه از یک جسم گمشده˝؛ نمایشی استثنایی در گالری‌های آب انبار و آریا

بدون تردید استثنایی‌ترین رخداد هفته‌های پیش رو نمایش مجموعه ۶۰ اثر بهمن محصص شامل مجسمه، کولاژ و پرینت، همچنین اثری از مجموعه نمدهای این هنرمند که با الهام از دست ساخته‌های سنتی ایران خلق کرده خواهد بود که از اول خرداد در گالری‌های آب انبار و آریا پیش روی علاقمندان قرار می‌گیرد. منحصربفرد بودن این اتفاق هم جدای از میزان اهمیت محصص در هنر معاصر ایران به کمتر دیده شدن این آثار در نمایشگاه‌های عمومی بر می‌گردد. اگر بازهم بخواهید از اهمیت این نمایشگاه بدانید حتما باید اشاره کنیم که برگزاری یک برنامه سخنرانی و یک نشست با حضور مراد منتظمی کیوریتور نمایشگاه محصص و پژوهشگر و نمایشگاه گردان مطرح ایرانی که اختصاصا برای حضور در این رخداد در تهران خواهد بود، یکی از جدی‌ترین نشست‌های تخصصی این سال‌ها را رقم خواهد زد.

مراد منتظمی که بهمن محصص را یکی از بنیان‌گذاران مدرنیته در هنر ایران می‌داند، پژوهشگر و کار‌شناس هنر در بنیاد تیت لندن است که تا چندی پیش استاد تاریخ هنر، فرهنگ بصری و مطالعات فرهنگی در موسسه پیشرفته هنر تولوز، در فرانسه بود و سال گذشته میلادی نمایشگاه بزرگ چهار دهه هنر ایران را با عنوان “تاریخ ناویراسته” در همکاری با کا‌ترین داوید در موزه هنرهای مدرن پاریس تدارک دیده بود، گزینش آثار این مجموعه را بر عهده داشته است.

پیشگامان هنرهای معاصر ایران در ˝آشیان نقش و مهر˝

نمایشگاه خوشنویسی اساتید صاحب نام و پیشگامان نقاشیخط مجموعه‌ای دیگر از گنجینه هنر معاصر است که جمعه اول خرداد در نگارخانه ˝آشیان نقش و مهر˝ گشایش می‌یابد. در بخشی از این نمایشگاه آثار نقاشیخط پیشگامان این شاخه همچون رضا مافی‌، فرامرز پیل آرام‌، نصرالله افجه‌ای‌ و محمد احصایی‌ در کنار آثار هنرمندانی از نسل‌های بعدی این شاخه به نمایش در می‌آیند.

در این مجموعه آثاری از فرامرز پیلارام که خط در آن‌ها با تکیه بر هنرهای سنّتی حرکاتی آهنگین دارد، رضا مافی که او را از نخستین هنرمندانی می‌دانند که به خلق نقاشیخط در دورهٔ معاصر پرداخته و در اشاعهٔ این شیوه نقش داشته، محد احصایی که به استفاده از عناصر و آرایه‌های بصری و مفهومی نقاشی می‌پردازد و نصرالله افجه‌ای بازهم از نسل اولی‌ها در ترکیب و گسترش امکانات خوشنویسی با مصالح نقاشی به نمایش درمی آید.

جلوه دیگری از فرهنگ ایران با آثار هادی هزاوه‌ای

گالری شیرین هم که معرفی آثار پیشگامان هنر نوین ایران را اغلب در برنامه دارد، نمایشی ازآثار هادی هزاوه‌ای یکی از چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی معاصرایران را تدارک دیده است. هزاوه‌ای که جلوه دیگری از فرهنگ ایران را با تلفیق سنت و مدرنیسم در آثارش به نمایش گذاشته با به کارگیری عناصر محدود سیرت متمایزی ارائه می‌کند که با نقش مایه‌های کاملا ایرانی پوشیده شده است. ‌‌ او تاکنون موفق به دریافت جوایز بین‌المللی متعددی شده و آثارش در نمایشگاه‌های متعددی قرار گرفته است.

هادی هزاوه‌ای دکترای آموزش هنر از دانشگاه کلمبیا، پست دکترا از دانشگاه نیویورک دارد. او در کارنامه خود، ضمن تالیف کتاب آموزش هنر درایران، سخنرانی و چاپ مقالات تخصصی هنر در ایران، ژاپن، برزیل، آمریکا و استرالیا را در کارنامه خود دارد.
نمایش آثار او در نیوجرسی، ایرلند، موزه هنرهای معاصر تهران، انجمن ایران – آمریکا، مونیخ و استکهلم، همچنین آثار فرسک در فین لی نیویورک و کلیسای سن تورنتینو نیوجرسی حایز اهمیت است.

لایه هاى انتزاع”، سه آکادمیسین هنری در یک نمایشگاه

و بالاخره گالری بوم هم میزبان سه آکادمیسین هنرى در قالب یک نمایشگاه گروهى می‌شود. “لایه هاى انتزاع” عنوان این نمایشگاه است که آثارى منتخب از همایون سلیمى، هادى جمالى و رضا خدادادى در آن ارائه مى شود.

وجه تشخص این نمایشگاه حضور سه هنرمندى است که برای سالیان دراز در دانشگاههاى مختلف، هنر تدریس مى کنند؛ دیگر اینکه هر یک از آن‌ها با رویکردى خاص و مختص به خود، روایت‌ها و کنش هاى نقاشانه از انتزاع دارند.

همایون سلیمی متولد ۱۳۲۷ تهران، عضوهیات علمی دانشگاه هنر تهران است؛ هادی جمالی متولد ١٣٢٩ شیراز، عضو هیات علمى دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد اسلامی و رضا خدادادی متولد ۱۳۳۹ اردبیل و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران است.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.