پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به‌مناسبت روز جهانی تئاتر

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی در پیامی به‌مناسبت روز جهانی تئاتر آرزو کرد که در هنر تئاتر گشور طرحی نو درانداخته شود.

55617_635630788745162992_m

پیام مهدی شفیعیمدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی آمده است: تئاتر همواره از ریشه‌ها و روشنایی‌ها سخن گفته است. این فرم کهن‌سال هنری، نمود عینی پویش‌ها و خیزش‌های روحی انسانی است که سودای اندیشه‌ورزی، مایه و پایه‌ و معناهایی استوار به زندگی‌اش بخشیده است. آدمی به‌درستی‌ دریافته است که در ناکجاآباد دنیا، آنچه می‌تواند جان عطش‌ناکش را سیراب کند، پویه‌ای بدیع و بیانی شگفت و خردنواز است.

این پیام می‌افزاید: تئاتر هر چه با زندگی و واقعیت جاری در بطن آن پیوندی ژرف‌تر بسته باشد، در هزارتوی این هنر دیرسال نشانه‌هایی سرزنده‌تر و درس‌آموزتر می‌توان یافت و مایه‌های الهام و کشف و شهود، بیش از پیش در برابر تماشگران به جلوه درمی‌آید. باید کوشید در روزگاری که فرم‌های گوناگون هنری در گوشه و کنار جهان در دسترس بشر هستند و انسان ابزارهای متنوعی برای بیان آمال، آروزها و اندیشه‌اش پیش رو دارد، تئاتر، بتواند به مثابه‌ی رسانه‌ای پویا، پرطنین، دربرگیرنده و آگاهی‌بخش نقشی یگانه در راهبری انسان امروز و جهت‌دهی به خواسته‌های اصیل و سازنده‌ی او بازی کند.

در ادامه پیام شفیعی آمده است: آری، تئاتر باید بی‌توجه به نژاد و رنگ و جنس، مجلا و منظری برای گفت‌گو و مفاهمه میان انسان‌ها و در انداختن طرح‌هایی نو برای دست‌یابی به آرمان‌های مشترک بشری باشد. آموزه‌ی تئاتر امروز ما باید در افکندن چشم‌اندازی تازه برای نوزایی ایمان و اندیشه و تحقق جهانی عاری از جهل و خشونت باشد. جهانی که در آن روشنای آزادی، برابری و معنویت زمینه‌ی زیست به‌سامان و شرافت‌مندانه‌ی هر انسانی فراهم باشد. بی‌گمان می‌توان انتظار داشت در صحنه‌ی مقدس تئاتر و در پناه این هنر که هم‌سنگ و هم‌رنگ فرهنگ است، برکشیدن آدم خاکی به مرتبت افلاکی‌اش رقم بخورد.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی در پایان پیام خود به‌مناسبت روز جهانی تئاتر آورده است: اکنون در آغاز سال نو، این انتظار بدیهی است که سیاست‌گذاران و بودجه‌ریزان کشور، ظرفیت های کارآمد تئاتر و تاثیرگذاری این هنر اصیل در بهبود شاخصه‌های جامعه و رفع معضلات انسان معاصر را مد نظر قرار دهند. بی‌شک نقش اجتماعی این هنر در تحقق آرمان معنوی سال که همسایگی مردم و مسؤولان را مد نظر دارد، نقشی غیرقابل انکار است. لذا حضور عالمانه هنرمندان تئاتر و زمان آگاهی مدیران کلان فرهنگی و سیاسی ایجاب می کند که طرحی نو درافکنده شود تا در سایه این همدلی و همزبانی که متضمن بهره‌گیری از ظرفیت های متعالی هنر خواهد بود، گوشه‌ای از مصائب ممکن رفع شود و جرعه‌ای گوارا از امید و نوید در رگارگ جامعه به جوشش درآید. باشد که باز بینیم دیدار آشنا را…

منبع خبر : هنرآنلاین

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.