یک پایان با شکوه برای جشنواره سی‌ام / از حمایت وزیر از موسیقی تا زنده شدن یاد لطفی و پاشایی

آیین پایانی حشنواره سی‌ام موسیقی فجر بعد از فراز و نشیب‌ها سرانجام با اهدای جوایز به برگزیدگان و سخرانی علی جنتی (وزیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حسن ریاحی (دبیر جشنواره) بعد از ماراتن هشت روزه امشب به کار خود پایان داد.

به افتخار تمام هنرمندان

مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز و سید عباس سجادی با خواندن دکلمه‌ای اجرای این مراسم را برعهد گرفت و گفت: به افتخار تمام هنرمندانی که که سازهای شان را کوک کردند تا سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به شایستگی برگزار شود.

پیام حسن ریاحی

دومین سخنران مراسم حسن ریاحی دبیر جشنواره بود که بعد از قرار گرفتن روی سن گفت: اختتامیه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار می‌شود که امروز همه هنرمندان در کنار یکدیگر حضور دارند و من به عنوان دبیر این جشنواره پیامی به تمام کسانی که در این جشنواره هنرنمایی کردند دارم و پیام من این است: ماموریت هنرمندان شناسایی هویت هنر و کشف اسرار و زوایای پنهان آن است.

او افزود: تاسیس کانون موسیقی‌دانان جوان را در این مراسم اعلام می‌کنم بلکه با افتتاح این کانون، راه برای پژوهش و تولید آثار تجربی موسیقی فراهم شود.

در ادامه برنامه کلیپی از اجراهای جشنواره در تمام بخش‌ها از نمایشگر داخل سالن پخش شده و سپس گروه “زاگرس” به سرپرستی ایرج رحمان‌پور به اجرای قطعه‌ای از موسیقی نواحی پرداختند.

اجراهای بین‌الملل دیدنی بود

سجادی سپس با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره گفت: در جشنواره سی‌ام میزبان هنرمندان زیادی از کشورهای آمریکا، آلمان، ارمنستان، تونس، اتریش و.. بودیم که اجراهایشان در تالارها واقعا دیدنی بود.

او همچنین گفت: شب گدشته در همین تالار میزبان ارکستر سمفونی عراق در سئانس اول و گروه “انیمیشن” آمریکایی در سئانس دوم بودیم که اجراهای فوق‌العاده‌ای را برگزار کردند و بزودی لوح نقدیرها به سفارت‌خانه‌های شان ارسال خواهد شد.

او  سپس گفت: امیدوارم موسیقی نواحی سال بعد با تعداد بیشتر و متنوع‌تر در این رویداد هنری حضور پیدا کنند.

مراسم تجلیل

بعد از صحبت‌های سجادی کلیپی از هنرمندان پیشکسوتی پخش شد که قرار بود در این مراسم از آنها تقدیر و تجلیل به عمل آید.

فخرالدین فخرالدینی

فخرالدین فخرالدینی در این کلیپ گفت: من 63 سال است که مشغول عکاسی هستم، شغل ما ریزه‌کاری‌های زیادی دارد که از مهمترین بخش‌هایش نورپردازی است، من آن سال‌ها با دیدن یک کتاب پرتره خارجی جذب این کار شدم و از همان لحظه تصمیم گرفتم روی پرتره کار کنم.

محمدعلی بهمنی

محمدعلی بهمنی شاعر معاصر نیز بعد از خواندن شعری کوتاهی گفت: از 10 سالگی اولین شعر من بدون اطلاع خودم چاپ شد و از همان زمان احساس کردم که می‌توانم شعر بگویم و از آنجایی که در خانواده‌ای بزرگ شدم که همه اهل ترانه و غزل بودند در نتیجه در تصمیم‌ام راسخ‌تر شدم و اولین ترانه من در وصف مادرم بود که به چاپ رسید.

مرجان قنبری مهر

مرجان قنبری مهر نیز در این کلیپ گفت: پدر من شاگرد استاد صبا بود و از همان ابتدای کودکی با ویولن بزرگ شدم و ناخودآگاه با موسیقی درگیر شدم ، سرنوشت من این بود که نزد اساتید بزرگی شاگردی کنم و بعد وارد ارکستر مجلسی شدم در همان زمان بود که احساس کردم شغل معلمی برازنده من است و همین رویه را تا به امروز پیش گرفتم.

اردشیر کامکار

اردشیری کامکار نیز گفت: در خانواده ما همه اهل موسیقی بودن و من نیز به مانند دیگران از 7 سالگی به ترتیب یادگیری سازهای تمبک، کمانچه و ویولن را شروع کردم و در میان این سه ساز ترجیح دادم تا کمانچه را به عنوان ساز اصلی‌ام قرار دهم و به صورت حرفه‌ای به آن پرداختم.

تجلیل از پیشکسوتان

در ادامه از علی جنتی، علی مرادخانی، کمال پورتراب، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش دعوت شد تا به روی سن آمده و مراسم اهدای جوایز را آغاز کنند، در این بخش فخرالدین فخرالدینی، اردشیر کامکار، مرجان قنبری‌مهر و محمدعلی بهمنی با تشویق حضار تقدیر و هدایای آنها توسط مسوولان اهدا شد.

دبیر 31 جشنواره موسیقی فجر

در زمان اهدای جوایز پیشکسوتان حسن ریاحی برای نهمین بار به دبیری جشنواره دوره بعد یعنی جشنواره 31 انتخاب شد.

یک سوپرایز

بعد از اتمام مراسم تجلیل اتفاق مهمی رخ داد که آن هم انتصاب محمدعلی بهمنی به عنوان ریاست شورای شعر به حکم پیروز ارجمند (مدیر کل دفتر موسیقی) بود.

از کانون موسیقی دانان جوان حمایت می‌کنیم

دیگر سخنران مراسم علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) بود که صحبت‌های جالبی درباره اتفاقات اخیر حوزه موسیقی بیان کرد. او گفت: موسیقی، زبانِ آفرینش و نشانِ عظمتِ آفریننده‌ای است که زیباست و زیبایی را دوست دارد.

او افزود: در طول دو سه دهه اخیر شاهد تحولات چشمگیر و بزرگی در عرصه موسیقی ایرانی هستیم و امروز وقتی به هنر موسیقی نگاه می‌کنیم پیشکسوتان برجسته‌ای را می‌بینیم که برای همه ما مایه افتخار، غرور و عزت هستند و نیروهای جوان و مستعدی که در این سال‌ها در محضر این اساتید توانسته‌اند آموزش ببینند و امروز به عنوان هنرمندانی برجسته و قابل توجه ایفای نقش می‌کنند.

وی گفت: کار هنرمندِ موسیقی، کاری بدیع است و گاه شنیدن یک اثر موسیقیایی چنان وجدآفرین و شگفت‌آور، که غم را به شادمانی، رذیلتی را به فضیلت تبدیل می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حضورِ روحِ معنویتِ شرقی در ساختار موسیقی ایرانی؛ تبلور گونه‌های مختلف موسیقی اقوام و نواحی؛ و گرایش به موسیقی مفهوم‌گرا، از دستاوردهای مهم در طول این دو سه دهه است.

قول رئیس جمهور درباره ارکسترها عملی شد

جنتی با اشاره به قول سال گذشته رییس جمهور درباره احیای ارکسترهای سمفونیک و ملی افزود: در طول این یکسال تمام تلاش‌مان برای احیای این دو ارکستر را کردیم و بخش عمده‌ای از آن به مسایل مالی و اعتباری مرتبط بود و برای آن باید از سوی سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی در اختیارمان قرار می‌گرفت که تاکنون 40 درصد از آن اعتبارات را در اختیارمان گذاشته‌اند و بخش دیگر نیز مربوط به مسایل فنی بود ولی قول می‌دهم تا پایان امسال ارکستر سمفونیک اجرا داشته باشد و ارکستر ملی نیز در دو سه ماهه ابتدایی سال آینده به اجرای برنامه‌هایش بپردازد.

وی ادامه داد: یکی از موارد غنی موسیقیدانان ما اشعار بلند شاعران نامداری مثل مولانا، سعدی، حافظ و … و همین طور شاعران معاصر که ترانه‌های پرباری را می‌سراییند و مورد استفاده هنرمندان ما قرار می‌گیرد. همچنین موسیقی پاپ با رشد چشمگیری در کشور ما روبرو بوده است.

جنتی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، تنها یک جشنواره نیست، بلکه جریانی پویاست که موسیقی را در طول سال زنده نگه داشته و تداوم بخشیده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: جشنواره سی‌ام نسبت به دوره‌های پیشین رویکردها و بخش‌های متفاوتی دارد. به نظر من تلاش برای کشف و معرفی استعدادهای جوان، بارزترین وجه جشنواره حاضر بود که در دو بخش موسیقی کلاسیک و با عنوان استعدادهای درخشان، و موسیقی سنتی با عنوان نسلی دیگر، تجلی یافت. البته استقبال و حضور پررنگ گروه‌های بین‌المللی نیز قابل توجه بود.

وی افزود: حضور پررنگ موسیقی نواحی نیز نشانه و نوید خوبی برای جشنواره بود و برگزاری کنسرت های مختلف در شهرستان‌ها نیز قابل توجه بود.

احساسات مردم متدین را تحریک نکنید

وزیر فرهنگ افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاسیس کانون موسیقیدانان جوان حمایت می‌کند و برای تاسیس آن لازم است اساتید و پیشکسوتان و همین طور دولت حمایت و کمک های جدی داشته باشند زیرا این کانون عمدتا کانون مردمی است.

جنتی افزود: متاسفانه برخی از گروه‌های سیاسی که با دولت تدبیر و امید مشکل دارند تلاش می‌کنند از احساسات مذهبی مردم سوءاستفاده کنند و با طرح مسایل تحریف شده و دروغ و جعلی احساسات مردم متدین را تحریک کنند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ادیبان و هنرمندان در این زمینه سعی کرده است قانون، شرع و موازین دینی را کاملا رعایت کند. و همه آنچه به عنوان موسیقی امروزه به آن مجوز داده می شود در ابتدا در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد اشعارش بررسی می‌شود تا از نظر محتوا، مضمون و قافیه فاخر باشد و پس از آن نیز آهنگ و اجرای آن نیز بررسی و سپس به آن مجوز داده می شود.

جنتی گفت: ما به رعایت موازین و قانون در حوزه موسیقی موظف هستیم ولی تسلیم برخی گروه‌های خود سر نمی‌شویم. زیرا اکثر این افراد عناصر نو رسیده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آنها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مذهب، هنر و موسیقی بیشتر است.

وی با اشاره به جنجال اخیر در باره تک‌خوانی زنان در جشنواره موسیقی فجر افزود: برخی از گروه‌ها به دورغ مردم متدین را بی‌جهت علیه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحریک می‌کنند.

جنتی ادامه داد: برخی مراجع عظام درباره موسیقی اظهار نظر کرده اند و ما نیز برای نظرات ایشان احترام قایل هستیم و دغدغه ها و نگرانی های دینی آنها را نیز درک می کنیم و می دانیم نظراتشان بر اساس احساسات دینی و وظیفه شرعی است بنابراین تمام تلاش خود برای رعایت موازین و قوانین در این حوزه را به کار می گیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خطاب به علاقه‌مندان به موسیقی و هنرمندان جوان گفت: برقِ شوق و عشقِ بی‌پایان به هنر را در چشمان شما می‌بینم و آن را نشانه پاکی، صداقت و اراده شما برای پیشرفت در هنری می‌دانم که بدان دل بسته‌اید. دستان گرم شما را می‌فشارم و به برگزیدگان این دوره تبریک می‌گویم و از برگزارکنندگان جشنواره صمیمانه سپاسگزارم.

بعد از پایان سخنرانی علی جنتی گروه “یاد” روی صحنه حاضر شده و فطعه ای زیبا را اجرا کردند

اهدای جوایز

در نهایت با رسیدن به اواخر برنامه جوایز در بخش های آهنگسازی، پایان نامه، موسیقی کلاسیک ایرانی و غیر ایرانی به نفرات اول تا سوم اهدا شد.

بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی

هومن رف رف از تهران

محمدهادی عیان بر از اصفهان

آهنگسازی موسیقی ایرانی

محمدرضا عموجوادی از تهران

بخش پایان‌نامه

امیرحسین رمضانی از تهران و مریم شریف‌زاده از تهران به‌طور مشترک

گروه‌نوازی کلاسیک ایرانی

اول: همنوازان ایران از شیراز

دوم: دلشدگان از مشهد

سوم: سایه سار از تهران

گروه‌نوازی کلاسیک غیرایرانی

اول : ارکستر پاسارگاد از تهران

دوم: ارکستر مجلسی رسا از کرج

سوم: هرمس از تهران

آواز جمعی

اول: آوای ماهان از تهران

دوم: آنسامبل سازی و آوازی همگام از تهران

سوم: گروه آداک از گرگان و آوازی پاسارگاد از شیراز

نماهنگ “پیامبر مهربانی”

بعد از اهدای جوایز نماهنگ “پیامبر مهربانی” ساخته پیروز ارجمند برای مخاطبان پخش شد. همچنین کلیپ دیگری از نمایشگر داخل سالن با مضمون هنرمندان که به تازگی از دنیا رفتند پخش شد و نکته جالب اینجا بود که با پخش تصویر محمدرضا لطفی و مرتضی پاشایی حضار داخل سالن تشویق جانانه‌ای به عمل آوردند.

پایان مراسم سی امین جشنواره موسیقی با اجرای گروه موسیقی “دنگ شو” همراه شد.

حاشیه های اختتامیه سی امین جشنواره موسیقی فجر

علی جنتی، علی مرادخانی، پیروز ارجمند، احمد مسجد جامعی از میهمانان ویژه اختتامیه سی امین جشنواره موسیقی فجر بودند.

گروه “زاگرس” از لرستان دو قطعه محلی و مقدمه شور و آواز را برای مخاطبان اجرا کردند. همچنین ایرج رحمان پور (خواننده) ، امین عباسی (سرپرست/ سنتور)، رضا دربندی (دف)، شهاب خاکسار، احمد رنجبر و… از اعضا و نوازندگان این گروه بودند.

گروه “یاد” به خوانندگی مجتبی عسگری به نوازندگی آزاده احدی، احسان ذبیحی، محمدرضا ابراهیمی و… مقدمه راست پنجگاه و “ای عشق همتی کن” را در مراسم اختتامیه اجرا کردند.

علی جنتی پیش از پایان مراسم سالن را به خاطر جلسه‌ای که از قبل تعیین شده بود، ترک کرد.

محمد هادی عیان بن از اصفهان زمانی که برای دریافت جایزه خود به صحنه رفت، گفت: من چند سال پیش جز برگزیدگان جشنواره موسیقی بودم ولی هیچ گاه اسم ما جز انجمن نخبگان نشد و هیچ کس از ما سراغی نمی‌گیرد در حالیکه باید به هنرمندان جوان توجه کنند. امیدوارم بستری فراهم شود تا جوانان ایرانی با عشق کار کنند.

بعد از اهدای جوایز منوچهر صهبایی روی سن رفت و گفت: من خیلی اصرار داشتم روی سن بیایم اما دوستانمان اجازه نداد اما من درنهایت آمدم تا بگویم صدای این بلندگو را کم کنید تا مردم کر نشوند و امیدوارم ارکستر سمفونیک تا آخر امسال آغاز به کار کند.

گلریز زربخش و کیمیا محمدی از بخش نسلی دیگر  نیز قطعه‌ای روسی را به صورت بی‌کلام در اختتامیه جشنواره سی ام اجرا کردند.

کلیپی از هنرمندان درگذشته موسیقی در سال گذشته پخش شد که در این کلیپ عکس‌های هنرمندان مرتضی احمدی، محمدرضا لطفی، علی هاشمی، بهمن بوستان، علیرضا خورشیدفر، عباس کی‌منش، عباس کمندی، مظفر زرداس، علاالدین بابا شاهی، غلامعلی پورعطایی، ذوالفقار عسگریان، حمید پناهی، ساسان سپنتا، رحمان مرادی، مرتضی پاشایی، کامبیز رحیمی، مهدی رفعتی، نیما وارسته و… حضور داشت.

منبع خبر : هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.