سال نکو برای گرافیتی از بهارش پیداست / استریت آرتیست‌های ایرانی در ۲ رویداد بین‌المللی

بهار امسال با حضور هنرمندان ایرانی در جشنواره بین‌المللی گرافیتی مالزی و نمایشگاه گرافیتی و استریت آرت ایرانی در لندن نوید سالی پربار برای هنرمندان این عرصه است.

طی هفته گذشته پانزده هنرمند خیابانی و از جمله دوهنرمند ایرانی از تمامی نقاط جهان در شهر جورج تاون مالزی حضور یافته‌اند تا آثار خود را در قالب یک جشنواره هنرهای خیابانی عرضه کنند.

در میان این هنرمندان نام “نفیر”از ایران نیز به‌چشم می‌خورد که در نخستین تجربه بین‌المللی خود، به این جشنواره آمده و سوای خلق چند اثر در مکان‌های تعیین شده، قرار است بخشی از آثار استنسیل‌ قدیمی خود را نیز عرضه کند. این جشنواره در گام نخست و در این دوره اول برگزاری خود، در جذب هنرمندان بین‌المللی بسیار خوب عمل کرده و توانسته علاوه بر آوردن هنرمند نامداری چون جیانکارلو پتروچی درمقام داور و راهنمای جشنواره، هنرمندانی را از نروژ، اسپانیا، فرانسته، ژاپن، انگلستان، آرژانتین و تایلند به جورج تاون بکشاند.

download

در این جشنواره که “نقشهای گوناگون”نام گرفته سوای نفیر، نام یک گروه ایرانی دیگر نیز به‌چشم می‌خورد؛ گروه “آیسی و سات”که دو برادر تبریزی ساکن آمریکا هستند و از سالیان گذشته حضور پررنگی در حوزه هنر گرافیتی داشته‌اند.

به‌نوشته پایگاه اینترنتی جشنواره، هنرمندان راه یافته به این رویداد، پس از حضور در جورج تاون و رویارویی با شرایط کار در جشنواره ابتکار عمل را به‌دست گرفته و اینک پا را بسیار فرا‌تر از حدود مورد انتظار مسئولان گذاشته‌اند. همکاری گروه‌های مختلف با یکدیگر و درخواست کار روی دیوارهای بزرگ در نقاط مختلف شهر، از جمله این اتفاقات است که البته مسئولان شهری و مدیران جشنواره هم با خرسندی تمام از آن استقبال کرده‌اند‌.

download (1)

حتی نفیر هم از این پرکاری ناگهانی به‌دور نمانده و در هنگام اجرای برخی آثارش، پا را بسیار فرا‌تر نهاده بوده و آنچنانکه خودش به خبرنگار جشنواره گفته: “درگیر کار خودم بودم که ناگهان جیانکارلو (پتروچی) مرا به خود آورد و ازم خواست دست از کار بکشم. تازه فهمیدم زیادی کار کرده‌ام و باید بس کنم.”

حامی اصلی این جشنواره ناوگان اتوبوسرانی شهر جورج تاون است که سوای اختصاص ۱۰نقطه مناسب برای اجرای آثار در سراسر این شهر، نمایشگاه بزرگی را در یکی از میادین اصلی به عرضه آثار هنرمندان اختصاص داده که تا زمان پایان این جشنواره در روز ۳۰ فروردین ماه جاری، میزبان این آثار خواهد بود.

نمایشگاه گرافیتی و استریت آرت ایرانی در لندن

یک گالری محیطی در شهر لندن هم طی دو هفته گذشته میزبان آثار هنرمندان ایرانی گرافیتی بود.

به‌نوشته پایگاه خبری انگلنداونتز، این نخستین باری بود که آثار هنرمندان گرافیتی ایرانی در خارج از کشور رونمایی شد. البته همینجا باید یادآوری کنیم که احتمالا منظور این نشریه از اولین بار،  نمایشگاهی اختصاصی از هنرمندان ایرانی باشد.

هنر گرافیتی به‌عنوان یک پدیده کاملا شهری و نسبتا نوپا در جهان، در ایران هم هنوز در ابتدای راه قرار گرفته و هنوز حتی در شهرهای بزرگ ایران، در سطح عمومی جامعه شناخته نشده و مردم آشنایی کمی با آن دارند. گاهی از راه برخی از کارهای نقش بسته بر دیوارهای شهرهای بزرگ، از وجود دنیای خاموش این هنر آگاه می‌شویم اما هنوز به‌جز چندین نمایشگاه پراکنده آنچنان‌که باید و به‌شکل رسمی با آثار این هنرمندان برخوردی نداشته‌ایم.

download (2)

گالری محیطی “گرافیک”به‌عنوان یک مرکز تخصصی هنرهای شهری و محیطی، قصد داشته تا با برپایی این نمایشگاه جای خالی هنرمندان ایرانی را پرکند و خود عرصه‌ای مستعد برای شکل‌گیری این حرکت تاریخی باشد.در این نمایشگاه که  از روز ۲۹ اسفندماه آغاز شده بود، شماری از هنرمندان گرافیتی ساکن داخل و خارج ایران شرکت داشتند و آثار آن‌ها بر دیوارهای این نمایشگاه نقش بست

هنر گرافیتی به ذات خود هنری پنهان و خزیده در گوشه‌های تاریک و فضاهای تنگ و نادیدنی شهری است و طبعا هنرمندان این رشته هم به‌مانند رسانه انتخابی خود، شکلی از پنهان‌کاری و غرابت را در نامگذاری آثار، گروه‌ها و حتی خودشان حفظ می‌کنند. از همین رو  نباید زیاد عجیب به نظر بیاید اگر فهرست شرکت‌کنندگان این نمایشگاه را نام‌هایی از این دست پر کرده بود: ABCNT از لوس‌آنجلس، CK۱ از سانفرانسیسکو، آیسی و سوت از بروکلین، دست سیاه از تهران، FRZ از تبریز، ایل از تبریز، قلندر از تهران، اومت از تهران و PST از تورنتو کانادا.

جدای از نمایش آثار این هنرمندان، در حاشیه این رویداد برخی برنامه‌های دیگر نیز گنجانده شده بود و از جمله مستند‌ها و ویدئوهای مختلف از هنرمندان ایرانی به‌نمایش در آمد. ویدئوی “زندگی شهری”از سمیرا داورفر، مستندهای “سلاطین خیابان”به‌کارگردانی زینب تبریزی و پالیز خوشدل، و نیز “اینجا تهران است”به کارگردانی سعید حدادی گوشه‌هایی از برنامه‌های این نمایشگاه بود. سوای این‌ها چندین کارگاه عملی و هنری هم برگزار شد و در روز اول فروردین هم علاء ابتکار و دکتر سوسن بابایی میزگردی را تحت عنوان هنر شهری ایران برگزار کردند.

این نمایشگاه با همت و نمایشگاه گردانی شقایق سیروس و رویا عرب به مرحله اجرا رسید و  آثار این هنرمندان ایرانی تا دیروز  ۱۵ فروردین مهمان گالری گرافیک لندن بود.

تبصره؛ یادآوری یک رویداد

اگرچه در ابتدای خبر انگلنداونتز، گالری گرافیک لندن اولین فرصت ارائه هنرمندان گرافیتی ایران در عرصه نمایشگاهی عنوان شده، اما لااقل یک مورد دیگر از برگزاری نمایشگاه آثار گرافیتی و استریت‌آرت هنرمندان ایرانی را سراغ داریم که لازم است در اینجا یادآوری‌اش کنیم.

اواخر خرداد ماه سال گذشته بود که مجموعه ای از آثار هنرمندان “استریت آرت” از کشورهای مختلف جهان در گالری سیحون به نمایش درآمد و همزمان با این نمایشگاه ۱۰ نفر از استریت آرتیست‌های ایرانی نیز آثارشان را گالری سیحون شعبه نیویورک به نمایش درآوردند.

به گفته نادر سیحون؛ ” ICY AND SOT که در حقیقت تحت مدیرت دو برادر استریت آرتیست ایرانی است، جمع‌آوری کارهای نمایشگاه را بر عهده گرفته بود و با در نظرگرفتن فضای گالری از هنرمندان خواست کارهایی خلق کنند که از نظر اندازه همخوانی داشته و تا حدی به حال و هوای ایران هم نزدیک باشند.”

بازهم به نقل از سیحون؛ “این نمایشگاه فرصتی بود که در اثر همکاری با “ICY AND SOT” به وجود آمد و حضور تعدادی از “استریت آرتیست”های ایرانی و فعالیتشان در نیویورک این امکان را محقق کرد که نمایشگاه دوجانبه برگزار شود. به این ترتیب این نمایش همزمان با افتتاحیه در سیحون، در نیویورک هم افتتاح شد و ۸ آرتیست ایرانی هم آثارشان را در نیویورک به نمایش گذاشتند.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.