نگارخانه‌ای به وسعت یک کشور در شهر تهران

سازمان زیباسازی شهر تهران به مدت ۱۰ روز در شهر تهران طرحی با عنوان «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» را اجرا کرد؛ در این طرح، آثار هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی در تهران به نمایش درآمد. در ادامه این طرح «انجمن هنرمندان نقاش ایران» نگاهی به این مسئله داشته و نظرگاه هنرمندان و به ویژه نقاشان ایرانی را نسبت به این رویداد فرهنگی بازتاب می‌دهد. در ضمن این انجمن پیشنهاداتی در جهت کمال این نگارخانه عرضه داشته که خواندنی است.

1027036_380

انجمن هنرمندان نقاش ایران: اردیبهشت ماه تهران تجربه‌ای کم نظیری را از سر گذراند که واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. شهرداری تهران با اقدامی ابتکاری دست به کاری ستودنی زد و شهر تهران را تبدیل به نگارخانه‌ای به وسعت همه این شهر بزرگ و پرازدحام کرد.

شهرداری تهران با بکارگیری ۱۶۰۰ سازه تبلیغاتی که در تمام مدت عمرشان چیزی جز کالاهای مصرفی تبلیغ نکرده بودند، آثاری ماندنی، بدون تاریخ مصرف و همیشگی را در برابر چشم شهروندان قرار داد.

آثار تجسمی که بر سطح شهر پدیدار شدند در اغلب موارد از سطح سواد بصری بخش عمده‌ای از مردم فراتر می‌رفت. این طرح در کنار آشنایی مردم با ارزش‌های تجسمی و پشتوانه هنری ایران و جهان در ارتقاء زیبایی‌شناسی و آموزش بصری شهروندان موثر خواهد بود. این نگارخانه عظیم، تهران را به رخ همه پایتخت‌های جهان می‌کشید و نشان می‌داد که فرهنگ دوستان ایرانی در قامت خدمات شهری، بر بالا بردن سواد بصری شهروندان عمد و اصرار دارند.

علاوه بر همه اینها، این کار فرهنگ دوستی ایرانی، شهروندان را تلنگری هم می‌زد،‌ که همه نیاز ما خوراک و پوشاک و کالاهای لوکس نیست، و همه را از مصرف‌زدگی به فرهنگ و هنر می خواند یا دست کم لحظاتی او را به فکر وا می‌داشت.

انجمن هنرمندان نقاش ایران، امتنان خاطر و خوشنودی خود را از اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» ابراز می دارد. بدیهی است که در انجام پروژه‌ای در این سطح و در کلان شهری مثل تهران، کاستی‌های خردی هم دیده شود که امید است با تکرار منظم آن، موارد فوق نیز مرتفع گردد. اهمیت دادن به هنرهای تجسمی در چنین ابعادی بی‌شک تاثیر فراوانی در آموزش غیرمستقیم شهروندان ایفاء می‌کند و باعث آرام‌سازی فضای بصری شهر می‌شود.

از این رو پیشنهاد می شود:

  • این رخداد محدود به شهر تهران نشود و مدیران شهرهای دیگر با تکرار چنین رخدادی ابعاد بزرگ‌تری در سطح ملی به آن ببخشند.
  • برای این واقعه تقویمی سالانه مشخص گردد که از هم اکنون تکرار آن تضمین شود و بهتر آن است که این کار تقویمی سالانه و در سطح شهرهای مختلف داشته باشد که هر شهر بداند که در چه تاریخی باید به استقبال این نگارخانه در شهر خودش برود.
  • منبع خبر : تندیس مگ

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.