18 هنرمند از ˝رییس جمهور˝ می‌گویند / نمایشگاه ˝آقای رییس جمهور˝ در گالری طراحان آزاد افتتاح می‌شود

نمایشگاه گروهی ˝آقای رییس جمهور˝ با آثاری از ۱۸ هنرمند از پنجم تیرماه در گالری طراحان آزاد افتتاح خواهد شد.

زرتشت رحیمی کیوریتور نمایشگاه “آقای رییس جمهور” با اعلام این خبر به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه گروهی نوعی بازنگری تاریخی در روند ریاست جمهوری در ایران است و هنرمندان در آن کوشیده‎اند این موضوع را در ایران و حتی خاورمیانه بررسی کنند.

وی درباره هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه نیز توضیح داد: در نمایشگاه “آقای رییس جمهور” ۱۵ هنرمند اصلی به همراه سه هنرمند دیگر حضور دارند که آثاری در زمینه نقاشی، چیدمان، عکس و ویدئو را به نمایش خواهند گذاشت.

کیوریتور نمایشگاه “آقای رییس جمهور” درباره نحوه انتخاب هنرمندان نیز اظهار کرد: تلاش کرده‎ام هنرمندانی را برای حضور در این نمایشگاه انتخاب کنم که علاوه بر داشتن جایگاهی تثبیت شده در هنرهای تجسمی؛ پیش از این نیز تم اجتماعی – سیاسی در کارهایشان وجود داشته و در این زمینه کار کرده‎ باشند. البته من از آنان خواسته‎ام که در فضایی نامتعارف نسبت به سبک خود کار کنند و به همین دلیل هنرمندان سعی کرده‌اند از فضای نرم آثارشان خارج شده و آثار نویی را ارائه کنند.

رحیمی با بیان اینکه هنرمندان در آثار این مجموعه رویکردی انتقادی و کاوش‌گرانه دارند افزود: ارائه جنبه‌های مستند در این آثار باعث شده است که هنر و واقعیت روبه‌روی هم قرار گرفته و نوعی آرمان‌گرایی در مقابل واقعیت شکل گیرد. به علاوه هنرمندان در این آثار با بیان آنچه هست به آنچه باید باشد نیز اشاره دارند. به طور کلی در این نمایشگاه روی همه آثار به عنوان یک مجموعه کار شده است و از دید من همه این آثار همچمون یک اثر رفتار کرده و یک موضوع را مطرح می‏‌کنند.

او همچنین ادامه داد: در یک دهه گذشته مسئله ریاست جمهوری موضوع مهمی برای مردم ایران بوده است. زیرا این شخصیت نمودی از تمام ایده‎های آزادی‎خواهانه بوده است و البته خود این شخصیت همیشه مورد سوال نیز واقع شده است.

کیوریتور این نمایشگاه با بیان اینکه مدیوم‎های مختلفی درگیر این نمایشگاه شده‎اند گفت: هر هنرمند در این نمایشگاه تنها یک اثر خواهد داشت و بیشتر آثار برای همین نمایشگاه کار شده است. نکته دیگر اینکه آثاری که پیش از این نیز خلق شده است در ایران به نمایش درنیامده است.

رحیمی افزود: در میان هنرمندان این نمایشگاه یک هنرمند سوری به نام عمران یونیس نیز حضور دارد که به دلیل نگاه سیاسی اجتماعی او در میان هنرمندان خاور میانه‎ای به این نمایشگاه دعوت شده‌ است. این هنرمند از بهترین هنرمندان سوری است و آثار او به نظر ما می‎توانست در این مجموعه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: تعداد قابل توجهی از هنرمندانی ایرانی که آثارشان در این نمایشگاه حضور خواهد دارد ساکن کشورهای مختلف هستند و انتقال آثار آنان به ایران به دلیل تحریم‎ها بسیار دشوار بود و شرکت‎های حمل و نقل تا متوجه می‌شدند که آثار قرار است به ایران منتقل شود با ارسال آثار مخالفت می‌کردند و به همین دلیل این مجموعه با زحمات بسیار جمع شده است

رزیتا شرف جان و 14 پرتره از 14 رییس جمهور

رزیتا شرف‌جهان نقاش و همین‎طور مدیر گالری طراحان آزاد که در نمایشگاه “آقای رئیس جمهور” با اثرش در کنار سایر هنرمندان حضور دارد، درباره این اثر گفت: این اثر مانند یک دفترچه است که پرتره ۱۴ رئیس جمهور از کشورهای مختلف را به نمایش گذاشته است. تکنیک این اثر طراحی دیجیتال است و هنوز نهایی نشده است و ممکن است که این تعداد تغییر کند.

این هنرمند درباره سیاست و هدف از برگزاری این نمایشگاه نیز اظهار کرد: آقای رحیمی به عنوان کیوریتور این نمایشگاه این ایده را با ما مطرح کرد و مورد استقبال قرار گرفت، هنرمندان در کنار همدیگر قرار گرفتند و در نهایت منجر به برگزاری نمایشگاه شد. به نظرمان ایده جالبی بود و فکر می‌کنیم می‌تواند تبدیل به یک نمایشگاه خوب شود.

شرف‌جهان درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه نیز عنوان کرد: آثار تنوع بسیاری دارند از چیدمان تا ویدئو آرت، مجسمه، نقاشی و… است. به نظرم انتخاب‌های درستی صورت گرفته است و هنرمندانی حضور دارند که موضوعات اجتماعی را با حساسیت بالا نگاه می‌کنند و دیدگاه متفاوتی نسبت به سایرین دارند.

مهرداد محب‎علی با جایگاه رییس جمهور در سه لته

مهرداد محب‎علی نقاش معاصر یکی دیگر از هنرمندانی است که در این نمایشگاه اثری از او به نمایش در خواهد آمد. محب‌علی درباره موضوع این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: به نظر من در همه جای دنیا آن تعریف اولیه در مورد انتخاب رییس جمهور وجود ندارد و در واقع حتی وقتی مردم به آنها رای می‎دهند انتخاب مردم نیستند. رییس جمهور در واقع یک جایگاه است، جایگاهی تعیین شده که هربار فردی در آن قرار می‎گیرد. این جایگاه را حتی خود آن آدم نساخته است و حواشی باعث ساختن چنین آدمی در چنین جایگاهی شده‎اند. به همین دلیل به نظرم در همه جای جهان مفهوم رییس جمهور به جای یک واقعیت دموکراتیک تنها یک ژست دموکراتیک است.

وی که در این نمایشگاه با یک اثر سه لته حضور دارد درباره این کار جدید اظهار کرد: این کار یک کلاژ است که از ترکیب مواد روی مقوا ساخته شده و ابعاد کلی سه لته آن ۱۱۰ در ۴۰ سانتی متر است.

“آقای رئیس جمهور” پدیده‌ای ایرانیست

در نمایشگاه که آرمین مالکی نیز در کیوریت آن به زرتشت رحیمی کمک کرده است، آثاری از فرشاد آل خمیس، پوریا پورامین، ژینوس تقی‎زاده، خسرو خسروی، رزیتا شرف‎جهان، دلبر شهناز، حامد صحیحی، محمد مهدی طباطبایی، رضا عابدینی، فرهاد فزونی، بهنام کامرانی، فرشید لاریمیان، مهرداد محب‏علی، نصرالله مسلمیان، نیکزاد نجومی، کریم نصر، آلفرد یعقوب زاده، عمران یونیس در کنار آثار شرکت‎کنندگان بخش جنبی شامل صالح تسبیحی، داوود درّا و داریوش راد به نمایش درخواهد آمد.

در بخشی از یادداشتی که مالکی و رحیمی بر این نمایشگاه نوشته‌اند آمده است:” “آقای رئیس جمهور” در دهه‌های اخیر پدیده‌ای ایرانیست و از سال‌هایی دورتر، پدیده‌ای خاورمیانه‌ای. چهره‌ای‌ست که در بسیاری از کشور‌های این منطقه گاهی تصویر مردم را بازتابانده و گاهی تحریف کرده است. گاهی نماد آرمان‌های جمعی بوده و گاهی محملی شده برای سر برآوردن سیاست مردمی. آنچه مازاد سیاست مردم بر سیاست رسمی‌است و از مجاری غیر رسمی نیز فوران می‌کند. “آقای رئیس جمهور” عنوان یک نمایشگاه است. نمایشگاهی با دورن‌مایه‌ای مشخص با شرکت گروهی از هنرمندان شناخته شده که می‌کوشند در رسانه های گوناگون فراز و فرود‌های این درون‌مایه را تبیین کنند و در غالب قواعد بازی آن‌چه “هنر” دانسته می‌شود ما‌به‌ازایی برای مجموعه‌ای از امیال جمعی بیابند و چهره‌ای برای آن بسازند. چهره‌ای که از رسانه‌های تصویری محض فراتر رود و از طریق پویایی زمانی و حضور فیزیکی در فضا به آن جریان زنده‌‌ای که از آن در سخن است نزدیکی جوید.با این پیش فرض که اساسا چنین نزدیکی‌ای ممکن باشد. نمایشگاه “آقای رئیس جمهور” در عین حال، پاسخی قطعی به امکان این نزدیکی نیست. در مقابل، نیت ما این است که وضعیتی را بیازماییم که حدود چنین امکانی در آن به چالش کشیده شود. به این ترتیب است که در بخشی از نمایشگاه داده‌های مستند تاریخی علیه خلاقیت هنر سر به شورش می‌گذارند. اسناد تاریخی اگرچه خود واقعیاتی دست دوم اند ، از این نظر که داده‌هایی خام و پردازش نشده‌اند به خود واقعیت تاریخی نزدیک‌اند و از کیفیتی “تصادفی” برخوردارند که ذهن نظام‌ساز مورخ و آفرینش‌گری هنرمند درونگرا را به چالش می‌کشند. بخشی از “خائوس” جهان بیرون‌اند که در برابر درونی شدن مقاومت می‌کند. همزیستی داده‌های مستند و آفریده‌های هنری قسمتی از چالش این نمایشگاه است برای هنر. اما از آنجا که پدیده‌ی مورد نظر ما پدیده‌ای زنده است، نیازی نمی‌بینیم به واقعیات دسته دوم اکتفا کنیم. واقعیات دست اول این نمایشگاه، باز دیدکنندگان آن هستند و واکنش‌های آنان. در اینجا همانطورکه مستندات درکنارِ/ دربرابرِ هنر قرار می‌گیرند، فضایی برای مخاطبان هم وجود دارد که می‌توانند با ترکیب تصاویر گوناگونی که در دسترس است خود دست به تجربه و آفرینش بزنند. همچنان نقاشی ها روی بوم و ویدیو‌ها در جایگاه نمایش “هنر” استوار اند اما تصاویر‌شان در اختیار همگان است و جرح و تعدیل شان به خلق جایگاهی برای بیان منجر می‌شود درکنارِ/دربرابرِ جایگاه هنر.”

نمایشگاه “آقای رئیس جمهور” از ۵ تا ۱۶ تیر ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گل‎ها، میدان سلماس، پلاک ۵ برگزار خواهد شد.

منبع خبر : هترآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.