نقاشی‌هایی که روسری می‌شوند / همکاری هنرمندان و مد (14)

برند هرمس برای تولید مجموعه‌ای از روسری‌های خود آثار هنرمندان مختلف را در تعداد محدود روی روسری چاپ می‌کند.
برند هرمس سنت خود را در چاپ نوآورانه‌ترین آثار هنرمندان معاصر بر روی روسری ادامه می‌دهد و برای گسترش فعالیت خود از هنرمندان مختلف دعوت به همکاری می‌کند. در این پروژه‌های مشترک که به نام هرمس ادیتور (استفاده از آثار هنری روی روسری) شناخته می‌شود، افرادی مانند هنرمند آلمانی، یوزف آلبرز؛ هنرمند فرانسوی، دانیل بورن و عکاس ژاپنی، هیروشی سوگیموتو حضور داشتند. تولید این روسری‌ها به شدت محدود است و در آنها آثار شناخته شده آلبرز به نام “مطالعات مربع شکل از رنگ”، پولارویدهای سوگیموتو از نور منعکس شده و منشوری، و 365 روسری طراحی شده، یکی برای هر روز از سال، توسط بورن دیده می‌شود.

روسری هرمس در سال 1937 به عنوان پروژه‌ای از رابرت دوما متولد شد. او که شیفته تکنیک‌های نوآورانه چاپ پارچه بود، به زودی مشغول جستجو در مورد ایجاد طرح و ترکیبات جدید و بی پایان رنگ‌ها شد. اجرای با کیفیت در کنار نوآوری مستمر باعث شد او به عنوان پیشگام معاملات و همکاری‌های بزرگ شناخته شود. در طول سالها هنرمندان زیادی با هرمس همکاری کرده‌اند که از اولین نمونه‌های آن می‌توان کرمیت الیور، نقاش پرتره‌های سرخپوستان را نام برد. بنابراین هرمس ادیتور در فضایی مناسب به وجود آمد و با پل زدن به هنر معاصر، گسترش یافت.

برای اولین نسخه از هرمس ادیتور، انتخاب جوزف آلبرز کار درستی به نظر می‌رسید. این هنرمند آلمانی فقط یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان رنگ نیست، بلکه آثار او نیز مخزن عمیق عواطف و احساسات است که حتی زمانی که آنها را درک نمی‌کنیم در ما نفوذ می‌کنند. مربع‌های رنگی او بر یک اصل ساده استوار است، ایجاد یک سری از تغییرات رنگی بی نهایت در فرم تغییر ناپذیر مربع.

این روسری‌ها با تکنیکی چالش برانگیز چاپ شده‌اند، با استفاده از روش شناخته شده “لبه به لبه” که در آن مناطق بزرگی از رنگ‌ها روی ابریشم چاپ می‌شوند به طوری که همدیگر را لمس می‌کنند اما با هم تداخل ندارند. کار آلبرز با شیوه معمول چاپ تفاوت دارد و نباید فراموش کنیم او قبل از مهاجرت به امریکا نزدیک به ده سال را صرف تدریس در باهاوس، به شکل تخصصی در زمینه شیشه کرد. پس از آن شور و شوق او به صنایع دستی هنری باقی ماند، بنابراین ماجراجویی فنی جدید برای او جذاب است و شیوه‌های جدید چاپ را به خاطر هدایت کردن مهارت‌های خود در راه‌های غیر منتظره دوست دارد.

مجموعه دوم کارها توسط دانیل بورن انجام شد. به منظور حفظ حرکت با زمان و با طراوت و شگفت انگیز ماندن، روسری هرمس به محلی برای ملاقات فرم‌ها تبدیل شده، جایی که هنر می‌تواند خود را آزادانه و به طور کامل بیان کند. برای تولید این 365 روسری منحصر به فرد، هرمس مجبورشد از یک روش کاملا جدید استفاده کند، چاپ جوهر افشان. استفاده از این تکنیک جدید درچاپ پارچه یک جهش واقعی به جلو بود. دانیل بورن در مجموعه خود با نام ” عکس-سوغاتی طلا” به کاوش انواع فضاها و رسانه‌ها پرداخت و تعریف جدیدی از روسری هرمس ارائه داد.

برای نسخه سوم از پروژه هرمس ادیتور، هیروشی سوگیموتو، هنرمند معتبرژاپنی وارد عمل شد. تصاویر او تراوش احساس سکوت، یک قدرت شاعرانه و خلوصی تکان دهنده است. پروژه “رنگ‌های سایه” او به این ترتیب شکل گرفت که سوگیموتو در مرکز یک اتاق بزرگ پر از نور، یک منشور کریستال را مانند ستونی از زمین تا سقف ایستانده بود. هر روز صبح نور خورشید پس از عبور از منشور به جهانی از رنگ‌ها تبدیل می‌شد و سایه‌های مختلف را روی دیوار سفید استودیو می‌انداخت. سوگیموتو پیشنهاد داد عکس‌هایی که از سایه‌ها ثبت کرده روی روسری‌های ابریشمی چاپ شود. از این کارها 20 نمونه دقیق، ظریف و متفاوت در ابعاد بزرگ چاپ شد. اهمیتی که در این مجموعه به رنگ و انتزاع داده شده، آن را با دو نسخه قبلی تولید شده توسط هرمس کاملا هماهنگ می‌کند.

برای مجموعه چهارم، خولیو لو پارک، یکی از چهره‌های بزرگ در هنر جنبشی و نوری با هرمس همکاری کرد. او که سال 2013 نمایشگاهی در پاریس برگزار کرد توسط هرمس کشف شد. طراوت گواش‌های او بر روی کاغذ مربع باور نکردنی بود. پژوهش‌های لو پارک در مورد رنگ باعث شد تعدادی از کارهایش برای چاپ روی ابریشم انتخاب شود. در این آثار نوعی آزادی به یاد ماندنی وجود دارد و در نهایت با ایجاد تغییراتی یک مجموعه از 60 روسری منحصر به فرد تولید شد. برای چاپ این روسری‌ها بار دیگر صنعتگران هرمس با یک چالش روبه رو شدند، چون باید بدون استفاده از شیوه چاپ سری، با استفاده از روش لبه به لبه، این رنگها را چاپ می‌کردند. کارهای لو مارک باعث شد سمفونی رنگی ابریشم هرمس به تحقق خود نزدیک‌تر شود.

این مجموعه‌ها که هر کدام نتیجه چند سال پیشرفت و توسعه است، تحقق یک رویا هستند، برای ایجاد پلی بین جهان صنعت و دنیای هنر.

 

منبع خبر : هنرآنلاین

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.