حکاکی فلزات هنری کهن

حکاکی فلزات

 حکاکی از گذشته تا به امروز
از گذشته در اقوام مختلف حکاکی بر روی سنگ و چوپ و فلز رایج داشته است.وبا کشف فلزات و آلیاژ های مختلف ،حکاکی را هنری ظریف بر روی فلز توصیف میکنند.

حکاکی روی سنگ
حکاکی روی سنگ

این هنر و صنعت در ایران بسیار محبوب بوده است.و به روش های سنتی نیز انجام می شود.
هنر حکاکی هنری بسیار گسترده است ،از این رو حکاکی بر وی فلزات مختلفی از قبیل مس طلا چدن نقره وغیره… قابل انجام است.
در حکاکی سنتی برا جلوگیری از ایجاد چین خوردگی ها در حین چکش زدن وحکاکی  پشت فلزات را با قیر می پوشانند.
بعد از اجرای فرآیند قیر پوشانی، طرح اولیه  را که برای فلزمورد نظربرگزیده اند. بر روی  فلز پوشانده و توسط ابزار ویژه ای  به نام نیمبر سطح فلز را شروع به براده برداری می کنند.
گاهی از اوقات برای زیباتر شدن کار ها نقش ها ونگار ها را با طلا و نقره تزِیین میکنند.

 

 

 

 

حکاکی فلزات
حکاکی فلزات

 

حکاکی به روش جدید

حکاکی جدید ایجاد طرحها ونقش و نگارها برروی انواع آلیاژهای فلزات،مواد کامپوزیت وترکیبی از قبیل : پلکسی ،اکریلیک ،فایبر گلاس، ام دی اف و  کاشی، چوب و موارد دیگر است. این فرآیند به روش های مختلفی هم چون ماشینکاری فلزی ،سی ان سی و ابزار لیزری ونیز ابزار فلزی دستی با ایجاد فرورفتگی وبرجستگی بر روی  قطعات و فلزات مورد نظر صورت می گیرد.
این ماشین های  حکاکی با استفاده  از فناوریهای مدرن که با بهره گیری از سیستم و مکانیسم های حرکتی چند محوری  و قلمهای قدرتمند  حکاکی از جنس تنگستن و الماس و آلیاژ های سخت به حکاکی می پردازند. فرمان حک زدن از راه های مختلفی به مکانیزم اعمال میشود.که یکی از این مهم ترین و رایج ترین راه ها توسط رایانه میباشد به این صورت که ماشین به وسیله ی نرم افزار مخصوص خود که بر روی سیستم عامل کامپیوتر نصب است ،الگو و طرح مورد نظر را دریافت میکند و با بالا ترین دقت طرح را بر روی قطعه مورد نظر حک میکند.

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۴ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)