۱۰ اثر ایرانی یک میلیون پوند چکش خورد/ یک پنجم فروش حراج کریستیز برای هنر ایران

حراج کریستیز

 سهم هنرمندان ایرانی از بیست و سومین حراج خاورمیانه کریستیز ۱۴ اثر از ۱۲ هنرمند ایرانی بود که ۱۰ اثر از ۹ هنرمند به فروش رسید. آثار هنرمندان ایرانی توانستند یک پنجم از فروش کل حراج را به خود اختصاص دهند و فروش کلی ۱,۰۱۱,۲۵۰ پوند داشته باشند.

 بیست و سومین حراج خاورمیانه کریستیز که برای اولین بار در شو روم اختصاصی کریستیز در لندن برگزار شد با فروش کلی ۵,۲۳۵,۱۲۵ پوند به کار خود پایان داد و سهم هنر ایران از این رویداد بیش از یک میلیون پوند بود.

بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه در حالی عصر چهارشنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان) در حراج‌خانه کریستیز لندن برگزار شد که پیش از این بیست و دو بار در دفتر دبی برگزار شده بود. در این دور از حراج ۵۷ اثر از ۴۴ هنرمند معاصر ایران، عراق، فلسطین، لبنان، مصر، سوریه و امارات چکش خورد که از این میان ۴۶ اثر به فروش رسید و ۱۱ اثر نیز خریداری نداشت.

سهم هنرمندان ایرانی در این رویداد ۱۴ اثر از ۱۲ هنرمند ایرانی بود که ۱۰ اثر از ۹ هنرمند به فروش رسید. این در حالی است که آثار هنرمندان ایرانی توانستند یک پنجم از فروش کل حراج را به خود اختصاص دهند و فروش کلی ۱,۰۱۱,۲۵۰ داشته باشند. یک اثر ایرانی ۲۰۰ هزار پوند و سه اثر نیز بالای ۱۰۰ هزار پوند فروش رفتند که در میان ۱۰ رکوردار حراج  بیست و سوم خاورمیانه کریستیز قرار گرفتند.

رکورداران حراج بیست و سوم

اما رکورد نخست این دوره از حراج کریستیز به دو هنرمند فقید عراقی اختصاص داشت. این دو هنرمند مشترکا این عنوان را به دست آوردند. جواد سلیم با اثر «فروشنده هندوانه» و محمود صبری با اثر «اندوه» هر دو با فروش ۶۶۸ هزار و ۷۵۰ پوند رکورددار حراج بیست و سوم شدند، اما این دو هنرمند نیز نتوانستند رکورد دست نیافتنی پرویز تناولی در بیست و سه دوره کریستیز خاورمیانه را بشکنند.

رکورد دوم حراج این دوره کریستیز به اثر شفیق عبود هنرمند فقید لبنانی رسید که تابلو «اتاق عمودی» او ۳۶۸ هزار و ۷۵۰ پوند چکش خورد. محمود سعید هنرمند فقید مصری نیز با فروش ۳۲۰ هزار و ۷۵۰ پوند در جایگاه سوم و رامسیس یونان دیگر هنرمند فقید مصری نیز با فروش ۲۴۸ هزار و ۷۵۰ پوند در جایگاه چهارم قرار گرفت.

اما رکورد پنجمین اثر به «عشاق ایستاده» پرویز تناولی با فروش ۲۰۰ هزار پوند اختصاص داشت که در میان رکوردان این دوره حراج تنها هنرمند در قید حیات بود.

فرهاد مشیری با اثر «کاسه شناور» به همراه دو هنرمند مصری و سوری در جایگاه ششم، علی بنی‌صدر با اثر «بسوزانش» به همراه یک هنرمند سوری در جایگاه هفتم، منیر فرمانفرمایان با اثر «تپش قلب» در جایگاه هشتم و منوچهر یکتایی با اثر بدون عنوان خود در جایگاه دهم رکورداران این دوره از حراج کریستیز خاورمیانه قرار گرفتند.

فهرست فروش آثار ایرانی

در حراج ۲۵ اکتبر (سوم آبان) کریستیز خاورمیانه دو اثر پرویز تناولی از مجموعه «هیچ»های این هنرمند به قیمت ۲۰۰ هزار پوند و ۳۵ هزار پوند به فروش رسید. اثر فرهاد مشیری نیز ۱۷۵ هزار پوند چکش خورد و اثر علی بنی‌صدر نیز ۱۵۰ هزار پوند فروش رفت.

اثر منیر فرمانفرمایان نیز ۱۱۲۵۰۰ پوند و اثر منوچهر یکتایی نیز ۹۳۷۵۰ پوند چکش خوردند. اثری از سهراب سپهری نیز به قیمت ۸۷۵۰۰ پوند به فروش رسید و آثار نصرالله افجه‌ای و رضا درخشانی نیز هر دو ۶۲۵۰۰ پوند چکش خوردند. اثر کوروش شیشه‌گران نیز ۳۲۵۰۰ پوند فروش رفت.

در بیست و سومین حراج کریستیز خاورمیانه ۵۷ اثر برای حراج عرضه شد که ۱۱ اثر به فروش نرسید که سهم ایران نیز از این میان ۴ اثر از بهمن محصص، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام  و فرهاد مشیری بود.

منبع

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)