چگونه خودمان یک متن خوب ادبی برای لوح تقدیر بنویسیم؟


خلاصه:
برای نوشتن شما باید ابتدا متن مورد نظرتان را در ذهن‌تان آماده کنید، به ذهنتان اجازه دهید هرآنچه می‌خواهد مرور کند، درباره چیزی که می‌خواهید بنویسید فکر کنید، ابتدا تا انتهای آن را در ذهن‌تان ترسیم کنید تا وقتی قلم به دست گرفتید بدانید قرار است چه کاری روی کاغذ انجام دهید وگرنه در نوشتن دچار بی هدفی خواهید شد.
کلمات کلیدی: لوح تقدیر، متن لوح تقدیر
 
نوشتن یکی از شیرین‌ترین کارهای دنیا است؛ فرقی نمی‌کند شما چه چیزی می‌خواهید بنویسید، یک رمان، یک نمایشنامه، یک نامه عاشقانه، یک متن اداری، یک کپشن برای صفحات مجازی یا حتی متن یک لوح تقدیر؛ برای هر یک از موضوعات بالا یا هر موضوع دیگری که بخواهید اقدام کنید باید نوشتن و قلم زدن را بلد باشید. خیلی‌ها شاید از آغاز تا پایان یک رمان را در ذهن‌شان ترسیم کرده باشند اما تا آن را روی کاغذ اجرا نکنند کسی از آن باخبر نخواهد شد. نویسندگی واقعا یک قدرت است که حتی بعد از مرگ انسان نیز میراثی ماندگار است. بسیاری از نویسندگان مشهور دنیا امروز به آثارشان شناخته و در ادبیات دنیا ماندگار شده‌اند. حتی برخی از نویسندگان تا زنده بودند آثارشان هیچگاه چاپ نشد اما بعد از مرگ با انتشار مکتوبات‌شان آوازه شهرتشان در دنیا پیچید. یک نمونه از این افراد فرانتس کافکا یکی از بزرگترین نویسندگان قرن بیستم بود؛ این نویسنده آلمانی‌زبان اهل پراگ تا زمان مرگ هیچ اثر مکتوبی بیرون نداده بود، کافکا یک سری داستان، احتمالا برای دل خود نوشت و به دوست نزدیکش ماکس برود وصیت کرد بعد از مرگ تمام دست نوشته‌هایش را بسوزاند، اما این دوست نزدیک به وصیت او عمل نکرد و آثار کافکا را به چاپ رساند و او را به ادبیات دنیا معرفی کرد. آثار کافکا آنقدر تاثیرگذار بود که رمان‌های او مانند مسخ و محاکمه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا به حساب می‌آید و این همه شهرت به خاطر ایده‌ها و قلم او بوده است.



فکر شما باید در قلم شما جاری شود
نویسندگان بزرگ چه می‌گویند؟
از نویسندگان مختلف و مطرح دنیا جملات مشهوری درباره تجربه نویسندگی آن‌ها وجود دارد و در واقع هر کدام کلیدی‌ترین راز نویسندگی را از منظر خود بیان کرده‌اند؛ مثلا ولتر فیلسوف و نویسنده مشهور قرن 17 میلادی نوشتن را اینگونه تعریف می‌کند: «به دست گرفتن قلم یعنی وارد شدن به جنگ»؛ استیون کینگ نویسنده مشهور معاصر آمریکایی که داستان‌های ترسناک و دلهره‌آور او آوازه جهانی دارد و کارگردان‌های معروفی، آثار او را به تصویر کشیده‌اند نیز درباره نویسندگی می‌گوید: «اگر می‌خواهی نویسنده شوی، باید دو کار را بیشتر از همه انجام دهی؛ زیاد مطالعه کنی و زیاد بنویسی. هیچ راه دیگری به غیر از این دو وجود ندارد که من از آن‌ها باخبر باشم.» تاکنون بیش از 370 میلیون نسخه از کتاب‌های کینگ به فروش رسیده است.
 
از کجا آغاز کنیم؟
برای نوشتن شما باید ابتدا متن مورد نظرتان را در ذهن‌تان آماده کنید، به ذهنتان اجازه دهید هرآنچه می‌خواهد مرور کند، درباره چیزی که می‌خواهید بنویسید فکر کنید، ابتدا تا انتهای آن را در ذهن‌تان ترسیم کنید تا وقتی قلم به دست گرفتید بدانید قرار است چه کاری روی کاغذ انجام دهید وگرنه در نوشتن دچار بی هدفی خواهید شد.



ادبیات لوح تقدیر باید متناسب سن افراد و فعالیت آن‌ها باشد

1-  
مخاطب خود را بشناسید
حالا اگر آماده‌اید شروع به نوشتن یک متن لوح تقدیر کنیم؛ ابتدا باید بدانید متن لوح تقدیر باید متناسب با جنسیت، سن و عرصه فعالیت افراد باشد، شما نمی‌توانید یک متن لوح تقدیر برای یک دانش آموز کلاس پنجم دبستان را برای یک هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی هم بنویسید، چون تفاوت‌های بسیاری میان آن‌ها وجود دارد و باید این تفاوت‌ها را برجسته کنید. بنابراین ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید. مثلا برای یک دانش‌آموز بهتر است اینگونه آغاز کنیم:
دانش آموز عزیز
تو همچو نوگلی در بوستان علم و دانش هستی که شروع به روییدن کرده و با ترنم داوودی گنجشک‌ها نغمه علم‌آموزی سر داده‌ای….
همانگونه که می‌بینید، خطاب «دانش آموز عزیز» بسیار صمیمانه و دوستانه و مناسب سن یک دانش آموز است؛ بعد از آن وقتی می‌خواهیم متن را آغاز کنیم بازهم با در نظر گرفتن سن او استعاره «نوگل بوستان علم و دانش» را به کار برده‌ایم؛ چراکه یک دانش آموز تازه قدم در راه دانش آموزی گذاشته و در ابتدای راه است؛ درحالی که برای یک استاد دانشگاه نمی‌توان از این تعابیر استفاده کرد. مثلا برای یک استاد باسابقه دانشگاهی باید اینگونه آغاز کرد:
دانشمند اندیشمند استاد برجسته جناب آقای / سرکار خانم …
بسی خداوند متعال را سپاسگذاریم که هم اینک به ما توفیق تقدیر از تلاش‌های مداوم وکوشش‌های مستمر حضرتعالی دراشاعه تعلیم و تربیت و بسط و توسعه علم و  دانش را ارزانی داشت و ….
همانگونه که می‌بینید خطاب ابتدایی بسیار محترمانه، رسمی و متناسب با شأن یک استاد است و در ادامه متن نیز به راهی که توسط یک استاد طی شده اشاره و از اینکه می‌توان از او تقدیر به عمل آورد به یک توفیق اشاره شده است. بنابراین ابتدا باید مخاطب خود را به خوبی بشناسید.
 

2-  
استعاره سازی کنید
متن لوح تقدیر یک متن عادی نیست، بلکه یک متن مختصر است که شما باید بتوانید به صورت کاملا موجز و مختصر هم به موفقیت‌های مخاطب خود اشاره کنید و از ویژگی‌های او سخن بگویید. بهترین تکنیک برای این کار استفاده از استعاره‌ها است. زبان و ادبیات فارسی مملو از استعاره‌هایی است که شاعران و نویسندگان گذشته ایجاد کرده‌اند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد یا حتی می‌توان خودمان اقدام به چنین کاری کنیم که تازگی نیز داشته باشد. در واقع استعاره روشی در ادبیات است که عبارتی به جای عبارت دیگری بر مبنای مشابهت بین آن‌ها استفاده می‌شود و در واقع نوعی تشبیه است که دو چیز به یکدیگر تشبیه شده و سپس مشبه حذف و مشبه‌به را به جای آن به کار می‌برند.
به عنوان مثال:
«عَمرو مانند کوه آهنین به میدان جنگ آمد.»
عمرو که یکی از پهلوانان عرب است که به کوه آهنین (مشبه‌به) تشبیه شده است ولی در بیتی که در ادامه می‌آید مشبه یعنی عمرو حذف و مشبه‌به استفاده شده که اشاره به همان عمرو دارد:
چو آن «آهنین کوه» آمد به دشت
همه رزمگه کوه فولاد گشت
بنابراین برای نوشتن یک لوح تقدیر ادبی می‌توان از استعاره استفاده کرد.



استفاده از آرایه‌های ادبی، متن شما را غنی می‌کند

3-  
از واج آرایی در متن استفاده کنید
منظور از واج آرایی در نوشتن متن یک لوح تقدیر در واقع آرایش متن با استفاده از واج است، واج کوچکترین واحد یا همان حروف الفبا است که به دو بخش صامت و مصوت تقیسم می‌شود، صامت حروف بی‌صدا را گفته و مصوت حروف صدادار مانند آ، او، ای و ….؛ در حقیقت واج آرایی استفاده از بیش از 3 حرف صامت یا مصوت یکسان در متن است که زیبایی خاصی به متن شما می‌دهد. مثلا در بیت زیر واج صامت «ج» چند بار تکرار شده که ریتم خوبی به آن داده است:
جان بی جمال جانان میل جنان ندارد
هرکس که این ندارد حقا که آن ندارد



یا در یک برای لوح تقدیر می‌توان اینگونه نوشت:
«در سایه سار سروی بلند بالا، علم و ادب آموختیم …»
همانگونه که می‌بینید دو واج «س» و «ب» در این چند کلمه به صورتی تکرار شده است که گوشنواز است.
 
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
تکنیک‌های بسیار دیگری در ادبیات فارسی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید، مثل تشابه، سجع و غیره، ضمن اینکه باید دستور زبان را رعایت کنید، فعل‌ها را در جای مناسب به کار برید، مقدمه و موخره را در نظر بگیرید و ادبیاتی متناسب با مخاطب خود به کار برید تا بهترین متن را به نگارش در آورید.

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)