نوروز جهانی می شود

همزمان با نهایی شدن پرونده نوروز با امضای نمایندگان تام الاختیار 12 کشور عضو، این پرونده به زودی راهی مرکز میراث ناملموس جهانی برای ثبت جهانی می شود.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی طبیعی به همراه یدالله پرمون مدیر مرکز میراث ناملموس جهانی در تهران در کنار نمایندگان 11 کشور ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقزستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق، پس از بررسی چهار روزه؛ پرونده چند ملیتی نوروز را نهایی کردند.

به گزارش ایرنا محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم اختتامیه نشست نهایی تدوین پرونده چند ملیتی نوروز موضوع نوروز را مبحث مهمی دانست که بر پایه صلح و شادمانی قرار دارد.

به گزارش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وی نشست نهایی تدوین پرونده چند ملیتی نوروز در تهران را اجلاسی ماندگار معرفی کرد که اسامی 12 کشور عضو برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد.

طالبیان در ادامه تخریب شهر باستانی نمرود عراق توسط نیروهای داعش را محکوم کرد و گفت: شاهد اتفاقات ناگواری در منطقه هستیم، امیدواریم همکاری کشورها در پرونده نوروز عامل همکاری های دیگر در جهت حفظ میراث ملموس و ناملموس باشد.

وی تاکید کرد که کشورهای حوزه نوروز به جز آیین نوروز مشترکات فرهنگی بسیاری دارند و می توانند در پرونده های دیگر به طور مشترک فعالیت کنند.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به این که پرونده های بین المللی که به صورت مشترک با کشورهای مختلف انجام می شود به پایداری فرهنگ جهانی و صلح جهانی می انجامد، به نمایندگان کشورهای حاضر در مراسم اختتامیه نشست نهایی تدوین پرونده چند ملیتی نوروز پیشنهاد کرد برای پرونده مشترک دیگر، آمادگی خود را اعلام کنند.

وی از میهمانان کشورهای ترکیه، آذربایجان، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقزستان، تاجیکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق دعوت کرد هر زمان که فرصت داشته باشند می توانند از سایت های تاریخی و جاذبه های دیدنی ایران دیدن کنند.

محمود الملا خلاف نماینده عراق نیز بعد از امضای پرونده نوروز گفت: نوروز جشنی است که در بهار برگزار می شود و این پرونده موجب شد تمام کشورهای عضو به مناسبت فرارسیدن بهار و آمدن نوروز دور هم جمع شوند.

وی گفت: امروز در کشور من تروریست هست که میراث ملموس و ناملموس را تخریب می کند، اما تمدن هرگز از میان نخواهد رفت.

محمود الملا خلاف آرزو کرد با رفتن داعش و آزادی تمام شهرهای کشورش آن روز را جشن بگیرند و از تمامی موزه داران ایرانی برای حمایت از موزه موصل و محکوم کردن اقدام داعش قدردانی کرد.

نشست نهایی تدوین پرونده چند ملیتی نوروز، 12 تا 15 اسفندماه جاری با حضور 12 کشور عضو پرونده در هتل لاله تهران برگزار شد.

منبع خبر : 55 آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.