آنجا که هنر از صفر آغاز می‌شود / نمایش بزرگ‌ترین مجموعه گروه ˝زیرو˝ در برلین

بزرگ‌ترین مجموعه جمع آوری شده از آثار جریان صفر (زیرو) این روزها در برلین به نمایش درآمده است.

جریان هنری موسوم به صفر، جریانی پیشرو پس از جنگ جهانی دوم در آلمان بود که هنر را به حیطه‌های جدیدی برد. نمایشگاهی در برلین این جریان آلمانی را گرامی داشته است و منتخبی از آثار این جریان در طول زمان را نمایش داده است.

در جریان صفر، هنرمند روی نور و تحرک تمرکز می‌کند و به دنبال دادن امیدی تازه به هنر بعد از سالهای تیره پس از جنگ جهانی دوم است.

این نمایشگاه در سه هزار متر مربع برگزار شده است و جریان صفر را از زمان ظهورش در سال ۱۹۵۷ میلادی تا یک دهه بعد در سال ۱۹۶۷ میلادی دنبال می‌کند. این جریان هنری از شهر دوسلدورف آلمان آغاز شد اما سریع به شهرتی جهانی رسید.

دانیل بیرنبائوم، نماینده بنیاد صفر می‌گوید: “آن‌ها وقتی کارشان را شروع کردند می‌خواستند از صفر شروع کنند. این دوره‌ای بود که پس از جنگ جهانی دوم فرهنگ آلمان ورشکست شده بود، دوره‌ای که کسی نمی‌دانست از کجا و چگونه کار را شروع کند و این یکی از آن لحظاتی بود که آن‌ها هنر را از ابتدا آغاز کردند. ممکن است بگویند که آن‌ها تمام افکار سنتی نقاشی را پشت سر گذاشتند. آن‌ها دیگر نور را نقاشی نمی‌کردند بلکه خود نور را نشان می‌دادند.”

هنرمندان پایه گذار این جریان هاینز مک و اتوپینه بودند. گونتر اوکر دیر‌تر به این جریان پیوست. این جریان عموما واکنشی به اکسپرسیونیسم انتزاعی در نظر گرفته می‌شود با این استدلال که هنر باید از رنگ، احساس و بیان فردی خالی باشد. لغت صفر به گفته اتوپینه، بنیانگذار این جریان بیانی از “حوزه‌ای از امکاناتی ناب برای شروعی جدید است.”

هرمان دو وریس، هنرمند متولد هلند و ساکن آلمان از اعضای این جریان هنری بود که همچنان تاثیر آن در آثارش مشهود است.

او می‌گوید: “صفر آزادی و گشایش است. نقطه‌ای است که همواره می‌توانید به آن بازگردید. صفر همچون دریچه است. دریچه‌ای که باز است و اینجا است، همه جا هست و همه جا هیچ جا نیست و هیچ جا هم همین است که می‌بینید.”

جریان هنری صفر رسما در سال ۱۹۶۷ میلادی از بین رفت اما علاقه به هنرمندان این جریان در سالهای اخیر رو به افزایش نهاده است و آثار هنرمندان اروپایی این دوره به بالا‌ترین قیمت‌ها در حراج‌ها به فروش می‌رسند.

به گفته برگزارکنندگان نمایشگاه فعلی در برلین، این نمایشگاه بزرگ‌ترین مجموعه جمع آوری شده از آثار جریان صفر تا به امروز است. این نمایشگاه تا ۱۸ خرداد ادامه خواهد داشت و سپس در موزه استیدلیک آمستردام به نمایش در خواهد آمد.

جالب است بدانید؛ موزه هنرهای معاصر تهران هم این روزها میزبان نمایش یکصد اثر از اتوپینه هنرمند فقید و از بنیان‌گذاران جریان صفر در هنر آلمان است.

منبع خبر : هنرآنلاین

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.