برلین میزبان هنرمندان یازده کشور حوزه نوروز

یازده کشور حوزه فرهنگی نوروز، روز یکشنبه دوم فروردين، جشن مشترک نوروز خود را برای چهارمین سال پیاپی به میزبانی موزه مردم‌شناسی برلین برگزار خواهند كرد.

00000000000 00kudh_60

یازده کشور حوزه فرهنگی نوروز، روز یکشنبه دوم فروردين، جشن مشترک نوروز خود را برای چهارمین سال پیاپی به میزبانی موزه مردم‌شناسی برلین برگزار خواهند كرد.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، جشن نوروز مشترک با حضور سفیران و دیپلمات‌های کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان و عراق و همچنين نوروزدوستان، شخصیت‌های فرهنگی آلمان و اتباع این کشورها که مقیم آلمان هستند، برگزار می‌شود.

در این مراسم، کشورهای حوزه نوروز با حضور گروه‌های هنری خود، ضمن برگزاری نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی، به معرفی لباس‌های محلی و اجرای موسیقی سنتی مبادرت می‌ورزند. علاوه بر این با توزیع غذاهای محلی و سنتی، نسبت به معرفی فرهنگ و سنن بومی خود اقدام كرده و تلاش مي‌كنند تا در میز فرهنگی کشور خود، جاذبه‌های دیدنی و گردشگری کشورشان را معرفی كنند.

با تلاش سفارت و همچنين رایزنی فرهنگی ایران در آلمان و با همكاري اداره‌کل فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گروه موسیقی سنتی «ناسوت» با خوانندگی شهریار بلوچستانی‌اصل، در جشن نوروز مشترک برلین حضور خواهد داشت.

علاوه بر آن، میز فرهنگی ایران به معرفی هفت سین ایرانی، صنایع دستی، تصاویر ایران امروز، کتا‌ب‌هاي تصویری و هنری ایران و توزیع بروشورهایی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان خواهد پرداخت. همچنين شرکت‌کنندگان فرصت خواهند داشت تا با چشیدن طعم غذای ایرانی، با بخشی از سبک زندگی ایرانی آشنا شوند.

بنا بر اعلام اين خبر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان، طراح و مبتکر برگزاری جشن نوروز مشترک در برلين بود که در ابتدا با حضور ایران و کشورهای افغانستان و تاجیکستان، برگزار شد و اکنون با حضور نمایندگان یازده کشور، برگزار می‌شود. استقبال مردمی از این رویداد فرهنگی هر ساله از رشد قابل توجهی برخوردار است.

موزه مردم‌شناسی برلین که به عنوان بزرگ‌ترین موزه از این نوع در جهان شناخته مي‌شود، چند سالی است که با علاقمندی، جشن نوروز مشترک را برگزار می‌كند. مکان این موزه در سال 2019 به دانشگاه هومبولت منتقل خواهد شد و با توسعه فضای این مجموعه فرهنگی، امکان مشارکت گسترده‌تر کشورهای حوزه نوروز و آثار آنها در نمایشگاه فراهم خواهد شد.

«نوروز» در سپتامبر سال 2009 به عنوان یک میراث فرهنگی توسط سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز در فوریه سال 2010 روز 21 مارس را به عنوان روز بین‌المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به رسمیت شناخت و این روز را در تقویم خود جای داد.

در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نوروز جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از 3 هزار سال دارد و امروزه بیش از 300 میلیون نفر آن را جشن می‏گیرند، توصیف شده است.

منبع خبر :: 55 آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.