در جشنواره موسیقی فجر/اقوام ایرانی در شب مادر لالایی‌های ایران‌زمین گردهم آمدند / مرادخانی: بانو بهمنی هویت‌ساز ملت ماست

در شب بزرگداشت بانو پروین بهمنی موسیقیدان و پژوهشگر موسیقی قشقایی، ارکستر سازینه نواحی ایران به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا با اجرای رپرتواری به‌هم پیوسته از اصیل‌ترین موسیقی‌های مناطق سراسر کشور در تالار وحدت پرداخت.

شامگاه 29 بهمن 93 و در شبی که به نام بانوی هنرمند موسیقی قشقایی و مادر لالایی‌های ایران‌زمین، پروین بهمنی، نامگذاری شد، راویان اصیل‌ترین بخش موسیقی نواحی کشور گرد هم آمدند تا در قالب ارکستر سازینه نواحی ایران رپرتواری از فرهنگ شفاهی و موسیقایی کهن مناطق ایران را به مخاطبان این یادگار روبه فراموشی تقدیم کنند.

در بدو ورود به تالار وحدت آنچه بیش از هرچیز جلب نظر می‌کرد تعداد بالای افرادی بود که پوشیده در لباس‌های رنگ رنگ محلی خصوصا قشقایی در انتظار شروع کنسرت بودند. این برنامه که به بزرگداشت پروین بهمنی بانوی هنرمند و پژوهشگر موسیقی نواحی و احیاگر مادرانه‌ها و لالایی‌های ایرانی اختصاص داشت با نمایش فیلم کوتاهی از این موسیقیدان قوم قشقایی آغاز شد.

محمدرضا درویشی موسیقی‌دان و پژوهشگر موسیقی نواحی در بخش‌هایی از فیلم به شخصیت حرفه‌ای بانو بهمنی پرداخت و او را چنین معرفی کرد: “بهمنی شاخص‌ترین هنرمند موسیقی قشقایی است که این موسیقی را به خارج از فرهنگ قشقایی شناساند.” پس از نمایش فیلم، مهرزاد هویدا نوازنده ارکستر سازینه نواحی ایران، که اجرای این بخش از برنامه را برعهده داشت، از معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی، دعوت کرد روی سن بیاید تا لوح تقدیر پروین بهمنی را به او تقدیم کند.

محمود اسکندی شاعر و شاهنامه‌خوان ایل قشقایی و رامین شش‌بلوکی محقق موسیقی نواحی و فرزند بانو بهمنی نیز روی سن به مرادخانی پیوستند تا از بانوی فرهنگی ترک‌زبانان دنیا تقدیر کنند. حال نوبت پروین بهمنی بود که علیرغم کسالت جسمی شدید خود به سبب شیمی درمانی در برنامه حاضر شود و روی سن برود تا چند کلمه‌ای با دوستدارانش سخن بگوید. او ضمن تقدیر بسیار از مرادخانی – خصوصا در دورارن مسئولیتش در مرکز موسیقی – از پزشک معالج خود الیاس خالقی تشکر کرد و همچنین از فرید سلمانیان پژوهشگر فقید موسیقی نواحی یاد کرد.

او گفت: علی مرادخانی و سلمانیان در کنار یکدیگر، اسباب تحولات مثبتی در حوزه موسیقی شدند که از میان آنها می‌توان به شکل‌دهی جشنواره‌های مختلف (جوان، نواحی، ذکر و ذاکرین)، تاسیس خانه موسیقی و توسعه فعالیت‌های انجمن موسیقی ایران اشاره کرد.

مرادخانی نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: “کشور ما باید به داشتن چنین ستاره‌هایی همچون بانو بهمنی افتخار کند چون این انسان‌ها هستند که هویت یک ملت را می‌سازند.”

در ادامه این شب فراموش نشدنی اعضای ارکستر سازینه نواحی ایران، که متشکل از خوانندگان و نوازندگانی از اصیل‌ترین بخش موسیقی نواحی مختلف ایران است، به صحنه آمدند تا زنجیره‌ای از آثار ماندگار موسیقی نواحی را با همراهی یکدیگر به مخاطبان عرضه کنند. هریک از حلقه‌های این زنجیر گرچه مستقل از دیگری جزئی از فرهنگ کهن شنیداری این سرزمین به شمار می‌روند، چنان با مهارت و زیبایی و بدون فاصله به دنبال هم ردیف شدند که نهایتا شخصیت واحدی به کل کار بخشیدند.

در واقع هدف از تاسیس گروه سازینه نواحی ایران این است که با قراردادن و پیوست نغمات همه اقوام ایران در کنار هم اتحاد بین اقوام را محکم‌تر و این فرهنگ عظیم را، که در حال منسوخ شدن است، به همگان معرفی کند. این گروه مظهر تنوع و گستردگی فرهنگ موسیقایی ایران و بازتاب تبلور و شکوه و عظمت آن می باشد.

اعضای گروه سازینه جمعی از بهترین نوازندگان و خوانندگان موسیقی محلی در سراسر کشور هستند که سرپرستی آن را پیمان بزرگ‌نیا برعهده دارد. بزرگانی چون ایرج رحمانپور از موسیقی لرستان، کوروش اسدپور از موسیقی بختیاری، صلاح الدین خضری از موسیقی کردستان، طواق سعادتی از موسیقی ترکمن ، ابراهیم عالمی از موسیقی مازندران، محمود فرضی نژاد از موسیقی گیلان، بخشی حسین ولی‌نژاد از موسیقی شمال خراسان، ابراهیم کهندلپور از موسیقی قشقایی و غلام‌شاه قنبری (از موسیقی بختیاری) به عنوان خواننده در این کنسرت حضور داشتند. همچنین در بخش حرکات موزون نیز هنرمندانی از مناطق مختلف به اجرای حرکات آیینی و محلی چون لزگی آذربایجان و بختیاری به ایفای برنامه پرداختند که بسیار هم مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در شبی که به موسیقی نواحی کشورمان تعلق داشت از ترانه گیلکی “آها بوگو” تا ترانه کردی “دستماله دستماله” و از قطعه مازندرانی “ربابه جان” تا قطعه آذری “باغلادیم” نغمه هایی از مناطق سرتاسر ایران‌زمین به صورت به هم پیوسته و بدون تنفس اجرا شدند. کرمانجی شمال خراسان و گدن دارغا و ترانه ایلچی بیگلر از موسیقی قشقایی در این کنسرت خاطره انگیز اجرا شدند.

قرار بود بانو بهمنی به همراه ابراهیم کهندلپور (خواننده قشقایی) لالایی های معروف قشقایی را بخوانند که این بخش از برنامه به سبب کسالت این بانوی قشقایی اجرا نشد.

منبع خبر : هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.