شش ایرانى در Top 10 كریستیز دوبى / سپهرى، مشیرى، زنده رودى حائز ركوردهاى دوم تا پنجم

نوزدهمین حراج كریستیز دوبى با فروش 27 اثر ایرانى همراه بود كه از مجموع 10 ركورد نخست این دوره، شش ركورد به نام كشورمان به ثبت رسید.

حراج آثار هنرى مدرن و معاصر كریستیز خاورمیانه كه چونان همیشه در دبى، هتل امارات تاورز برگزار شد بار دیگر به ماركت هنرى منطقه، قدرت تثبیت شده هنر ایران را یادآورى كرد؛

در این دوره از میان 121 اثر ایرانى، عرب و ترك 88 اثر فروخته شد كه سهم ایران فروش 27 تابلو از 34 نقاشى و نقاشى خط راهیافته به حراجى بود.

ركورد گرانقیمت ترین اثر کریستیز نوزدهم به تابلوی نقاشی “زن سیاه پوست نشسته در کنار پنجره” هنرمند فقید مصری، محمود سعید رسید که با قیمت 665 هزار دلار چكش خورد؛

در جایگاه دوم تابلویی از مجموعه درخت‎های سهراب سپهری ایستاد که گرچه حراج 150 تا 200 هزار دلار برای آن پیشنهاد داد اما 425 هزار دلار به فروش رسید.

ركورد سوم نقاشی “شیاطین فریاد” فرهاد مشیری شد كه پشت جلد كاتالوگ این دوره هم بود و 389 هزار دلار فروخته شد.

نقاشی‌خط حسین زنده رودی با عنوان “صاد” چهارمین ركورد را هم به نام ایران سند زد كه 365 هزار دلار فروخته شد. در جایگاه پنجم نیز اثر دیگری از فرهاد مشیری قرار گرفت و 245 هزار دلار چكش خورد.

اما جایگاه ششم را هنرمند لبنانی ایمن بعلبکی با اثری به قیمت 233 هزار دلار به خود اختصاص داد؛ هر چند كه سه ركورد بعدى را بار دیگر هنرمندان كشورمان به نام ایران ثبت كردند: دو اثر از دو پیشكسوت 93 ساله كشورمان با قیمت قابل توجه 209 هزار دلار چكش خورد: اثر حجمی منیر فرمانفرمایان با عنوان “توپ آینه‎ای” و در كنارش اثرى از منوچهر یکتایی با عنوان “پرتره روبرت مونرو”.

كلكسیون موفقیت هنر ایران در این دوره را نقاشى خط دو لته‎ای سید محمد احصایی با قیمت 185 هزار دلار و كسب ركورد هشتم تكمیل كرد. در حالى كه پرتره بدون عنوانی از بهمن محصص با فروش 149 هزار دلار هم در زمره بالانشینان كریستیز نوزدهم ایستاد.

دیگر آثار ایرانی هم در كریستیز پاییزه خاورمیانه فروش هاى قابل ملاحظه داشتند: نقاشی فرهاد مشیری با عنوان “رویای شیرین” به قیمت 125 هزار دلار، تابلوی سه لته‎ای رضا درخشانی 112 هزار دلار، نقاشی خطی از حسین زنده رودی با عنوان “زو زو” 75 هزار دلار، تابلوی انتزاعی از سیراک ملکونیان 75 هزار دلار، پرتره “تاج‎السلطنه” اثر قاسم حاجی‎زاده به قیمت 65 هزار دلار، نقاشی بدون عنوانی از لیلی متین دفتری 62 هزار دلار، اثری از منوچهر یکتایی که یک گلدان را به تصویر کشیده است به قیمت 56 هزار دلار، اثری انتزاعی از حسین کاظمی 52هزار دلار، تابلویی از بهجت صدر به قیمت 50 هزار دلار، یک اثر انتزاعی از رضا درخشانی باعنوان “هر روز نقره‏ای، هر شب آبی” 50 هزار دلار، پرتره‎ای با عنوان “پهلوان” اثر قاسم حاجی‎زاده 47 هزار دلار، تابلوی کویری پرویز کلانتری 44 هزار دلار، نقاشی كوچكى از افشین پیرهاشمی كه زنى نقاب بر چهره كشیده را ترسیم كرده 44 هزار دلار، نقاشی انتزاعی فریده لاشایی 40 هزار دلار، تابلوی دیگری از بهجت صدر به قیمت 38 هزار دلار،اثرى از لیلی متین دفتری كه سه خرمالو بر زمینه سفید را ثبت كرده 33 هزار دلار، پرتره حسین کاظمی از زن روستایی 27 هزار دلار، نقاشی “نمازگزار” از سیراک ملکونیان 23 هزار دلار، اثر حجمی تیمو ناصری هنرمند ایرانى مقیم آمریكا 19 هزار دلار چكش خوردند.

نکته جالب توجه این دوره عدم فروش نقاشی “کاکتوس” عصیم ابوشکرا فلسطینى بود که روی جلد کاتالوگ كریستیز نوزدهم را به خود اختصاص داده بود!

هنر ایران كه از حیث تعداد آثار راه یافته به حراج نوزدهم كریستیز دبى نزدیك به یك سوم كل آثار را به خود اختصاص داده بود توانست در فروش، رقیب پر قدرت خود، شیخ نشینان عرب را پشت سر بگذارد و با كسب ركوردهاى بالا، كیفیت و پتانسیل والاى ماركت هنر كشورمان را بار دیگر به اثبات رساند؛ این مهم با حضور جمعى از مجموعه داران جوان میسر شده است كه با اشتیاق شایان توجه در پى فراهم آورى كلكسیون هاى هنرى فاخر از خاورمیانه هستند كه به طور حتم شاهكارهاى آن از اساتید ایرانى است.

در این دوره از ایران هفت اثر به فروش نرسید سه تابلو از حسین زنده رودى و یك تابلو از ركنى حائرى زاده، پروانه اعتمادى، نصرالله افجه‏‌ای و مسعود عربشاهى.

نوزدهمین حراج کریستیز دبی شامگاه 20 اکتبر پس از سه روز فرصت نمایشگاهى برگزار شد.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)