طراحی هنری یا تولیدی مسئله این است / پای صحبت داوران مسابقه طراحی لباس جشنواره مد و لباس فجر

داوران مسابقه زنده طراحی لباس جشنواره مد و لباس با ابراز خرسندی از برگزاری این مسابقه بر ضرورت استمرار آن تاکید کردند.

با پایان یافتن مسابقه سه روزه طراحی لباس در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر، تعدادی از اساتید، طراحان لباس و تولیدکنندگان پوشاک به بررسی آثار و داوری آن‌ها پرداختند.

امیرحسین مهدی‌زاده، طراح لباس و مدرس این رشته در مورد مسابقه طراحی لباس گفت: اتفاق بسیار خوبی بود و باید چنین مسابقه‌هایی بیشتر برگزار شود. این که خانم پاک‌بین توانست تعداد زیادی از افراد متخصص را که در کار خود بهترین هستند در کنار هم جمع کند تا به بررسی آثار بپردازند اتفاق بسیار خوبی است و همه ما باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا باعث رشد و پیشرفت صنعت پوشاک ایران شویم.

مهدی‌زاده ادامه داد: داوری مسابقه هم برای من جالب بود، اما به نظر من تعداد داوران زیاد بود. شاید اگر تعداد داوران کمتر بود و افراد تخصصی‌تر به موضوع می‌پرداختند نتیجه بهتری به دست می‌آمد.

این طراح لباس افزود: با وجود همه ضعف‌ها باید در نظر داشته باشیم که در ابتدای راه هستیم، راه طولانی و سختی را در پیش داریم و باید سختی‌ها را تحمل کنیم. من از رخ دادن این اتفاق بسیار خوشحالم و به همه برگزارکنندگان این مسابقه خسته نباشید می‌گویم.

تنها 30 درصد از طرح های ارائه شده توان جذب بازار را دارند

مجید نامی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدات و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز با ابراز رضایت از برگزاری این مسابقه گفت: این حرکت نوین که با همکاری انجمن طراحان لباس و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور انجام شد اقدام خوبی بود تا خیلی از طراحان فعال در این حوزه بتوانند توانایی خود را نشان دهند و مشخص شود کسی که طراح است و قصد دارد در این زمینه فعالیت کند نمی‌تواند به طراحی کردن بسنده کند و باید بتواند طرح خود را اجرا کند.

نامی ادامه داد: در مجموع کارهای ارائه شده چندان راضی کننده نبود و شاید حدود 30 درصد از آنها قابل قبول برای تولید است. باید توجه داشت که بسیاری از طرح‌ها قابل تولید هستند اما مهم این است که طرح تا چه حد مورد توجه بازار است و می‌تواند فروش برود. بر این اساس بیشتر آنچه ما در روز داوری دیدیم توان جذب بازار را ندارد.

دبیر جامعه متخصصین نساجی ایران ادامه داد: با تجربه‌ای که در این دوره به دست آمد حتما مسئولان در مورد نوع برگزاری مسابقه در سال آینده تصمیم بهتری می‌گیرند. باید اهداف مسابقه کاملا برای طراحان مشخص باشد و اطلاعات بیشتری به آنها بدهند تا بدانند چه نوع کاری باید انجام دهند.

نامی افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس بعد از چند دوره برگزاری جشنواره مد و لباس این بار به نتیجه رسید که چگونه باید جشنواره را برگزار کند. هدف جشنواره باید سیاست گذاری در حوزه مد و لباس و توجه به فرهنگ جامعه باشد. همچنین جشنواره باید فضایی هنری برای خلاقیت و خلق آثار جدید به وجود آورد. تغییرات به وجود آمده در جشنواره امسال اقدام خوبی بود و حتما با تجربه به دست آمده از این دوره در سالهای بعد شاهد اقدامات بهتری خواهیم بود.

این مسابقه باید دوبار در سال برگزار شود 

شاهرخ جعفری، مدیرعامل برند “سله بن” نیز با بیان اینکه برگزاری این مسابقه اقدام بسیار خوبی بود گفت: ایجاد کردن هر رویدادی یک اقدام مثبت است و در مرحله اول نباید به کاستی‌ها و ضعف‌های آن توجه کرد، چون زمان لازم است تا کار به نتیجه قابل قبول برسد.

جعفری با بیان اینکه برای اولین بار در جشنواره مد و لباس فجر حضور پبدا کرده است افزود: من به عنوان یک مدیر عامل در داوری مسابقه حضور داشتم و دانشی در مورد طراحی، الگوسازی و… ندارم اما مسئولان مسابقه اظهار داشتند که همین دیدگاه مدیریتی برای آنها لازم است. به نظر من مسابقه بسیار خوبی بود و از حضور در داوری خیلی خوشحال شدم، زیرا قبلا فکر می‌کردم با کاری غیر جدی روبه رو می‌شوم اما دیدم که همه کارها بسیار جدی انجام شده بود. خیلی خوب است که این مسابقه دوبار در سال برگزار شود و شخصا برای بهتر برگزار شدن آن کمک می‌کنم.

او با اشاره به اینکه در اولین دوره برگزاری مسابقه نمی‌توان ایرادها را جدی گرفت ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم برای بهتر برگزار شدن این مسابقه در سال‌های آینده به نکاتی مانند موضوع مسابقه، نحوه اجرا، انتخاب داوران، سوال‌هایی که در فرم‌های داوری وجود دارد و… بیشتر توجه شود.

جعفری افزود: با وجود ضعف‌هایی که در بعضی طرح‌های ارائه شده وجود دارد بسیار به آنها احترام می‌گذارم چون این افراد جسارت داشتند که در مدت سه روز مقابل چشم دیگران و با امکانات محدود خود را به محک بگذارند.

به دو مسابقه جداگانه برای طراحی هنری و طراحی تولیدی نیاز داریم

مرجان کشاورز، طراح لباس، با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقاتی بسیار لازم است گفت: این مسابقه‌ها باعث می‌شود طراحان و افراد خلاق انگیزه‌ای برای تلاش داشته باشند. نکته بسیار خوبی که در این مسابقه وجود داشت این بود که داورانی هم از بخش صنعت و تولید حضور داشتند و تعداد زیاد داوران نکته مثبتی بود که باعث می‌شد نظرات محدود به چند نفر نشود.

او با بیان اینکه اشکالاتی هم در این مسابقه وجود داشت گفت: به نظر من دو موضوع را نباید با یکدیگر مخلوط کرد، زیرا دید هنری، طراحی خاص و قدرت ساخت و اجرای الگوهای خاص را نمی‌توان با موضوع تولید لباس کنار هم قرار داد. بنابراین باید دو مسابقه جداگانه برای طراحی هنری و طراحی مناسب تولید برگزار شود.

کشاورز ادامه داد: این نکته باعث بلاتکلیفی در آثار بود. به عنوان مثال آثاری در مسابقه بود که هیچ زیبایی نداشت اما الگوسازی، اجرا و دوخت آن بدون نقص بود و به راحتی می‌شد آن را تولید کرد و به فروش رساند. از سوی دیگر کارهایی وجود داشت که بسیار خلاقانه و جالب بود اما دوخت تمیزی نداشت. این لباس ممکن است امتیاز کمی بگیرد در حالی که در مرحله تولید ایرادهای آن توسط کارشناسان دوخت قابل رفع کردن است.

این طراح لباس ادامه داد: در یک مسابقه کار زیبا و خلاقانه‌ای که دوخت خوب ندارد از نظر من امتیاز بالایی دارد، اما این نکته در پرسشنامه‌ها در نظر گرفته نشده بود و سوالات به گونه‌ای بود که نمی‌توانستم به آن کار امتیاز بدهم. در نتیجه در جمع بندی نهایی ممکن است این کار امتیاز خوبی نیاورد. اگر این نکات در دوره‌های بعدی مسابقه در نظر گرفته شود نتیجه بسیار خوبی به دست می‌آید.

او با بیان اینکه در مجموع آثار مسابقه ضعیف بودند گفت: یک طرح در این مسابقه ارائه شد که بسیار زیبا بود و اجرای خوب و تمیزی هم داشت اما من به آن کار صفر دادم چون کپی کامل یک طرح خارجی بود و شرکت کننده فقط آن را در مسابقه اجرا کرده بود. طراح لباس باید توجه داشته باشد که چه لباسی را برای کجا طراحی می‌کند، اما همه طرح و مدل این لباس روی یقه آن قرار داشت در حالی که مانتوی اجتماع ما به همراه روسری استفاده می‌شود و عملا هیچ چیز از این طرح دیده نمی‌شود.

کشاورز افزود: داوران هم باید آگاهی داشته باشند و مدل‌های روز دنیا را بشناسند، بدانند هر برند چه طرح‌هایی ارائه کرده و همه طرح‌ها در ذهنشان باشد تا متوجه کپی‌بودن کارهای یک مسابقه بشوند.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)