فضاهای اختصاص یافته به هنر های تجسمی افزایش می یابد |‌ مذاکره با نمایشگاه بین المللی و باغ کتاب

مدیرکل هنرهای تجسمی اعلام کرد مذاکراتی برای اضافه شدن فضاهایی در نمایشگاه بین‌المللی تهران و باغ کتاب به مکان‌های نمایش آثار تجسمی انجام گرفته است.

مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفتگو با خبرنگار  درباره بررسی باغ کتاب برای اضافه شدن این مکان به ظرفیت های جانمایی و نمایش آثار تجسمی گفت: دوستان باغ کتاب را دیده‌اند و با مسئولان شهرداری صحبت‌هایی هم شده که طی این صحبت‌ها مدیران شهرداری اعلام کرده‌اند اگر باغ کتاب کارآیی مناسبی برای هنرهای تجسمی داشته باشد هماهنگی‌های لازم انجام و از این مکان استفاده می شود.

این مدیر هنری با تاکید بر اینکه ما در کشور فضایی برای آثار خاص و چیدمان‌ها نداریم و تمامی فضاها برای کارهای مدرن و گالری‌هاست، بیان کرد: اکنون کارهای معاصر زیادی داریم که به دلیل نبود مکان خوب از نمایش آنها محروم هستیم و همچنین برخی آثار احتیاج به فضای مناسب محیطی دارند و باید در محیط دیده شوند.

وی با اشاره به جشنواره‌های تجسمی و مکان هایی که میزبانی این رویدادها را برعهده می گیرند، ادامه داد: مکان برگزاری خود یک شاخصه بزرگ برای برگزاری جشنواره‌های تجسمی است. برخی آثار طوری طراحی می شوند که در فضای باز و در کنار درخت یا حوض و یا هر چیز دیگر معنا و مفهوم متفاوتی خواهند داشت و ما در جشنواره‌های داخلی با وجود فضاهای در بسته از نمایش این آثار محروم خواهیم شد.

ملانوروزی اظهار کرد: شهرداری تهران و وزارت ارشاد بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب بایستی مکان هایی داشته باشند که بتوانیم از این اماکن برای برگزاری جشنواره‌های تجسمی استفاده کنیم اما متاسفانه این‌گونه نیست. گالری صبا گالری خوب و بزرگی است اما برخی از کارها نیاز به فضای باز و چیدمان خاص دارند و باید در معرض دید عموم قرار بگیرند به همین دلیل نظر ما این است که باغ کتاب و فضای بازی که در این مکان وجود دارد می‌تواند در رسیدن به این اهداف به ما کمک کند.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها گالری‌ها در فضای باز به نمایش آثار تجسمی می‌پردازند، گفت: برخی آثار حجمی، چیدمانی و مفهومی احتیاج به فضای باز دارند به عنوان مثال برخی آثار با برف ساخته می‌شود یا هنرمند دیگری اثری را طراحی کرده که با سایه و نور خورشید تغییر می‌کند اما هنرمندان ما به دلیل نبود مکانی مناسب از ساخت و نمایش این نوع آثار تجسمی محروم هستند.

وی ادامه داد: امروزه در فضای هنرهای محیطی مفهومی و نیوآرت به همه این المان‌ها فکر می‌کنند حتی بادها در برخی آثار و نمایش آنها تاثیرگذار است. قرار است «آرت‌فر» در تهران برگزار شود، اما هنوز مکانی برای برگزاری آن مشخص نشده است. اینکه برخی از رویدادهای ما در هتل‌ها برپا می‌شود اتفاق مطلوبی نیست و ما به مکانی که هنرهای معاصر و جدید را بتوان در آنجا به نمایش گذاشت نیاز داریم، البته تاکنون به هر شکل کارها متوقف نشده و با استفاده از گالری صبا و موزه هنرهای معاصر تهران تا حدود زیادی امور پیشرفته است.

ملانوروزی با مروری بر برگزاری نمایشگاه تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: در کارهای مفهومی همه آثار بزرگ است و ما مجبور شدیم برای نمایشگاه آثار تونی کرگ درب موزه را عوض کنیم. یکی از نیازهای هنرهای تجسمی اماکنی هستند که فضای باز داشته باشند و نمایشگاه بین‌المللی و باغ کتاب تهران می‌توانند به ما در برگزاری جشنواره‌هایی همانند جشنواره تجسمی فجر کمک کنند.

وی اضافه کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه‌های دیگر فضاهای زیادی برای نمایش آثار تجسمی اختصاص داده اند و به این نتیجه رسیده اند که در اماکنی با سقف‌های بلند و فضای بیشتر آثار خودشان را بهتر نشان می‌دهند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در باغ کتاب گفت: یکی از گزینه‌های ما باغ کتاب است ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم که جشنواره در آنجا برگزار شود. گالری صبا و نمایشگاه بین‌المللی هم از گزینه‌های مدنظر هستند اما در دهه فجر نمایشگاه بین‌المللی شلوغ خواهد بود و مورد استقبال هنرمندان قرار نخواهد گرفت، البته با آقای شریعتمداری صحبت‌هایی شده که یک سوله به طور دایم در نمایشگاه بین‌المللی تهران به هنرهای تجسمی اختصاص داده شود، اما باید دید که هنرمندان استقبال خواهند کرد یا خیر.

ملانوروزی با اشاره به اینکه یک سال جشنواره در برج  میلاد برگزار شد اما هنرمندان استقبال خوبی نکردند، یادآور شد: باید برای مکانی شاخص و مناسب برای برگزاری جشنواره‌های تجسمی در تهران فکر اساسی کرد. موزه‌ها و گالری‌ها برای کارهای کلاسیک و نقاشی‌ها خوب است اما هر وقت خواستیم برای آثار حجمی و هنرهای دیگر  نمایشگاهی برگزار شود، دیدیم که جوابگو نیست. در کشورهای همسایه ما مثل امارات، آذربایجان، ترکیه، قطر و کویت فضاهای بزرگی برای هنرهای تجسمی ساخته شده است، اما ما در ایران خیلی از لحاظ فضا مشکل داریم.

وی در پایان عنوان کرد: متاسفانه ما در ایران نشنال گالری نداریم و در حال حاضر خیلی از نمایشگاه ها از سر ضرورت در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود در حالی که موزه بایستی آثار خود را به نمایش بگذارد. موضوع فقط جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیست و جشنواره فجر بهانه‌ای شده تا به موضوع کمبود فضا برای هنرهای تجسمی بپردازیم. باید برای آینده فکری کرد و ایجاد فضا لازمه پرداختن به هنرهای تجسمی است.

منبع

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)