مرضیه برومند ˝مادر˝ خانه عروسک شد

635456282405876659 عصر روز گذشته مراسم افتتاحیه خانه عروسک با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، زهرا صبری، فریندخت زاهدی، مهری شفیعی،مریم سعادت، هنگامه مفید،حمید جبلی، هادی حجازی‌فر، آزاده پور مختار و جمعی دیگر از هنردوستان و اهالی رسانه افتتاح شد.

مرضیه برومند در ابتدا در جایگاه میزبان این مراسم، ضمن تشکر از علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده نمایش‌های عروسکی برای حضور در این مراسم، طی سخنانی اظهار کرد: بسیار علاقمندم که خانه عروسک فعالیتی مانند یک NGO داشته باشد و از این طریق به تدریج کار نمایش‌های عروسکی را تبدیل به یک شغل کنیم. تئاتر باید برای هنرمندان این عرصه یک شغل باشد و برای تحقق این هدف باید در کنار هم باشیم و یک مرکز جدید داشته باشیم و در ضمن دانش و تکنیک خود را ارتقاء دهیم و با هدفی مشخص کاری کند که بین مردم و تئاتر عروسکی ارتباط برقرار شود. البته این به این منظور نیست که دولت یا مسئولین در این مورد وظیفه‌ای ندارند بلکه دولت هم باید به ما امکانات و سالن بدهد.

54006_635589871910337781_m

او در ادامه تاکید کرد: اما فکر می‌کنم پیش از هر چیز و اول از همه این خود ما هستیم که باید یکدیگر را یاری کنیم. خوشبختانه اینجا ابتدا به عنوان دبیرخانه عروسکی شروع به کار کرد و بعد به تدریج بچه‌های دیگر هم داوطلب شدند. بنابراین ما داریم وارد مرحله جدیدی از خانه عروسک می‌شویم و از فردا هم کلاس‌های آموزشی ما شروع خواهد شد.

برومند همچنین ضمن تاکید بر موفق بودن فعالیت‌های صورت گرفته در این عرصه، خاطرنشان کرد: من بسیار خوشحال شدم از این که تلاش ما در عرصه نمایش‌های عروسکی با موفقیت نماینده ما با نمایش عروسکی “ملاقات با بانوی سالخورده” در جشنواره فجر امسال به بار نشست و به همین دلیل خانواده هنرهای عروسکی به پاس این تلاش لوح تقدیری را برای هادی حجازی‌فر کارگردان این نمایش تهیه کرده‌اند که از آقای مرادخوانی درخواست می‌کنیم که با دستان خود این لوح را به این هنرمند اهدا کند.

در ادامه علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد با ابراز امیدواری برای دائمی شدن فضای خانه عروسک در آینده، و با اشاره به پذیرش مسئولیت جشنواره تئاتر عروسکی توسط مرضیه برومند، گفت: شاید هر شخص دیگری جای خانم برومند بود این کار را نمی‌پذیرفت.

معاون هنری وزیر ارشاد ادامه داد: بدهکاری زیاد است و هر بودجه‌ای را که می‌آید باید صرف بدهی‌های معاونت هنری در گذشته کرد. تئاتر عروسکی خیلی برای ما مهم است و آغاز خیلی از کارهای تئاتری از تئاتر عروسکی بوده است.

او با تاکید بر اینکه در آینده با برومند و هنرمندان تئاتر عروسکی می‌توان شعار “تئاتر برای همه” را از کار با کودکان و نوجوانان محقق کرد، افزود: بخشی از معوقات تئاتری‌ها تا پایان سال پرداخت خواهد شد و من از خانم برومند می‌خواهم در برنامه‌ریزی‌های خود اعلام کند که برای خانه عروسک و تئاتر عروسکی نیازمند چه چیزهایی است تا در سال آینده برای تامین آنها توسط مدیرکل هنرهای نمایشی و معاونت هنری اقدام شود.

بعد از این سخنان کارگاه خانه عروسک با همراهی علی مرادخانی و سایر هنرمندان حاضر در این مراسم افتتاح شد.

در این مراسم زهرا صبری میهمان دیگر این مراسم طی صحبت‌هایی، با لحنی بغض آلود گفت: خانه عروسک با حضور مرضیه برومند تنها جایی است که بعد از 25 سال کارمند وزارت ارشاد بودن، سال‌ها فعالیت در تئاتر عروسکی و اجراهای بین‌المللی و بعد از داغ سنگینی که بر قلبم نشسته است، توانستم به آن پناه ببرم.

وی اظهار امیدواری کرد؛ خانه عروسک در شهرهای دیگری که امکانش را دارند برای بچه‌های تئاتر عروسکی احداث شود البته به شرط اینکه مادری همچون مرضیه برومند در آن خانه باشد.

صبری در پایان صحبت‌های خود یکی از عروسک‌های نمایش “خانه برنارد آلبا” را به خانه عروسک تقدیم کرد.

سپس مرضیه برومند میهمانان حاضر در این مراسم را یه خواندن شعر “گلنسا جونم” دعوت کرد و پیشنهاد کرد در هفته آینده مراسم دعای باران را در خانه عروسک و با حضور هنرمندان این عرصه برگزار شود.

همچنین هادی حجازی‌فر از فراهم شدن شرایط اجرای عمومی برای 4 نمایش عروسکی خبر داد و پوپک عظیم‌پور نیز از برگزاری نشست‌های پژوهشی در هفته‌های آخر هر ماه در سال 94 و با موضوع اسطوره‌ها و داستان‌های ایرانی خبر داد.

فریندخت زاهدی نیز در این مراسم مژده نهایی شدن راه‌اندازی رشته دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان در دانشکده پردیس هنرهای زیبا در سال آینده را داد.

او در ادامه گفت: برای شاخه تئاتر کودک و نوجوان به خودی خود کار در جامعه وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مهدکودک ها و کودکستان ها فعالیت کنند اما پیشنهاد می کنم خانه عروسک پایه گذار یک آکادمی برای تئاتر عروسکی و هنرهای نمایشی باشد.

139209231453432461736724

مرضیه برومند اما در ادامه با بیان اینکه موافق مرزبندی بین تئاتر عروسکی با دیگر گونه های تئاتر نیست و تمایلی نیز به آثاری که به منظور اجرا در جشنواره های تئاتر عروسکی در خارج از کشور تولید می شوند ندارد، تاکید کرد: هدف ما نجات فرهنگی بچه ها است و من به صورت ناخودآگاه به سمت کارهای جذاب و خانواده پسند گرایش دارم.

منبع خبر :هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.