نخل طلای جشنواره کن در فرانسه ماند / جایزه اصلی برای فیلم ژاک اودیار

فیلم فرانسوی˝دیپان˝ به کارگردانی ژاک اودیار جایزه نخل طلای شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

مراسم اختتامیه این دوره جشنواره فیلم کن یکشنبه شب در کاخ جشنواره برگزار شد و هیئت داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست جوئل و ایتن کوئن برادران فیلمساز آمریکایی جایزه اصلی را به “دیپان” (Dheepan) تازه‌ترین ساخته ژاک اودیار کارگردان کهنه‌کار فرانسوی اعطا کرد.

این فیلم درباره دیپان یک مبارز سابق تامیل است که از سریلانکا می‌گریزد و می‌کوشد همراه با زنی جوان و دختری 9 ساله که در یک اردوگاه پناهندگان با آنها آشنا شده است در حومه پاریس زندگی آرامی داشته باشد، اما در آنجا خشونت بیشتری در انتظارش است. نقش شخصیت اصلی را آنتونیتاسان جسوتاسان، رمان‌نویس بازی می‌کند که برای اولین بار در فیلمی بازی کرده است.

اودیار یکی از فیلمسازان محبوب جشنواره کن است. او در سال 2009 با فیلم “پیام‌آور” جایزه بزرگ داوران این جشنواره را برد و با “زنگار و استخوان” نیز در بخش مسابقه حضور داشت. او با این دو فیلم همین‌طور فیلم “ضربانی که قلبم جا انداخت” در یک دهه اخیر خود را به عنوان یکی از چهره‌های هیجان‌انگیز دنیای سینما مطرح کرده است. تخصص اودیار پرداختن به آدم‌های شکسته است که می‌خواهند از نو شروع کنند.

download

                        لاشلو نمس برای “پسر شائول” جایزه بزرگ را دریافت کرد

در همین حال، جایزه بزرگ جشنواره به درام هولوکاستی “پسر شائول” ( Son of Saul) اولین فیلم بلند داستانی لاشلو نمس کارگردان مجار رسید. داستان سال 1944 در آشویتس روی می‌دهد و درباره یک زندانی است که مجبور است جنازه مردم خود را بسوزاند. “پسر شائول” تنها فیلم اول بخش مسابقه بود.

هو سیائو-سین کارگردان صاحبنام تایوانی برای فیلم “آدمکش” (The Assassin) جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. داستان این فیلم در دوران حکومت سلسله تانگ روی می‌دهد و درباره یک آدمکش زن است که به هدف خود دل می‌بازد و وفاداری‌اش به خاندان سلطنتی زیر سؤال می‌رود. “آدمکش» اولین فیلم بلند داستانی سیائو-سین بعد از هفت سال است. او در 1989 با فیلم “شهر اندوه”‌ برنده جایزه شیر طلای جشنواره فیلم ونیز شد.

“خرچنگ” (The Lobster) به کارگردانی یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی جایزه هیئت داوران را از آن خود کرد. کالین فارل، لیا سدو، ریچل وایس، بن ویشاو و جان سی. رایلی در این فیلم بازی می‌کنند. “خرچنگ” یک داستان عاشقانه است که در آینده نزدیک در جایی روی می‌دهد که پیدا کردن عشق مسئله مرگ و زندگی است. لانتیموس از پیشتازان موج نو سینمای یونان است. او با دو فیلم “سگ دندان” و “آلپس” بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

download (1)

                    ونسان لیندون برای “حد یک مرد” جایزه بهترین بازیگر مرد را برد

ونسان لیندون برای بازی در فیلم فرانسوی “حد یک مرد” (The Measure of a Man) به کارگردانی استفان بریز برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. او در این فیلم نقش مردی را بازی می‌کند که وقتی کار خود در کارخانه را از دست می‌دهد می‌کوشد همچنان از خانواده‌اش حمایت کند. لیندون 55 ساله بیش از 30 سال است در دنیای سینما فعالیت دارد.

از سوی دیگر، دو بازیگر به طور مشترک جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردند. رونی مارا بازیگر آمریکایی برای فیلم “کارول” (Carol) به کارگردانی تاد هینز و امانوئل برکو برای فیلم فرانسوی “پادشاه من” (Mon Roi) ساخته مای‌ون.

مارا در “کارول” نقش یک زن بیست و چند ساله را بازی می‌کند که با زنی مسن‌تر از خودش (با بازی کیت بلانشت) دوست می‌شود. این درام رمانتیک از روی رمان “The Price of Salt” نوشته پاتریشیا های‌اسمیت نویسنده آمریکایی ساخته شده است. داستان در دهه 1950 در نیویورک روی می‌دهد.

او در “پادشاه من” نقش زنی را بازی می‌کند که وارد یک رابطه احساسی ویرانگر شده است. ونسان کاسل و لویی گارل دیگر بازیگران این فیلم هستند. برکو در مقام کارگردان فیلم “سر بالا” (Standing Tall) را نیز در جشنواره کن امسال داشت که فیلم افتتاحیه جشنواره بود.

میشل فرانکو کارگردان مکزیکی برای فیلم “وخیم” (Chronic) جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. این درام روان‌شناختی درباره یک پرستار خانگی است که می‌کوشد از بیمارانی که وضعیتی وخیم دارند حمایت کند و در عین حال با خانواده‌اش ارتباط برقرار کند. “وخیم” تنها فیلم ساخته یک کارگردان آمریکای لاتین بود که در بخش مسابقه این دوره جشنواره کن حضور داشت. تیم راث نقش اصلی فیلم را بازی می‌کند. راث سال 2011 رئیس داوران بخش نوعی نگاه بود. آن سال فیلم “به دنبال لوسیا” به کارگردانی فرانکو جایزه اصلی این بخش را دریافت کرد.

download (2)

                  میشل فرانکو برای فیلم “وخیم” برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد

در مجموع 19 فیلم در بخش مسابقه برای دریافت جایزه نخل طلا و دیگر جوایز این بخش رقابت کردند. “دیپان” در حالی جایزه اصلی این دوره کن را دریافت کرد که از “آدمکش”، “کارول”، فیلم ایتالیایی “مادرم” (Mia madre) به کارگردانی نانی مورتی و “جوانی” (Youth) به کارگردانی پائولو سورنتینو به عنوان رقبای جدی جایزه نخل طلایی یاد می‌شد.

سوفی مارسو بازیگر فرانسوی، سیه‌نا میلر بازیگر بریتانیایی، روسی دی پالما بازیگر اسپانیایی، زاویه دولان کارگردان کانادایی، رولیا ترائوره خواننده و ترانه‌سرای اهل مالی، گی‌یرمو دل تورو کارگردان مکزیکی و جیک جیلنهال بازیگر آمریکایی، دیگر داوران بخش مسابقه بودند.

در همین حال، جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول به “سرزمین و سایه” (Land and Shade) ساخته سزار آسه‌ودو کارگردان کلمبیایی اعطاء شد. این فیلم یک درام خانوادگی است که داستان آن در یک مزرعه نیشکر آفت‌زده روی می‌دهد و یک زندگی روستایی محکوم به فنا را به تصویر می‌کشد. “سرزمین و سایه” که در هفته منتقدان حضور داشت، شنبه شب در این بخش برنده دو جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک، همین‌طور جایزه ویژنری شبکه 4 فرانسه شد.

“ناهید” به کارگردانی آیدا پناهنده از ایران یکی از فیلم‌هایی بود که بخت دریافت جایزه دوربین طلایی را داشت. این فیلم که در بخش نوعی نگاه جشنواره حضور داشت، شنبه شب جایزه آینده روشن” این بخش را دریافت کرد.

داوران بخش‌ سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن به ریاست عبدالرحمان سیساکو فیلمساز موریتانیایی جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را به فیلم لبنانی “موج 98” (Waves ’98) به کارگردانی علی داغر اعطاء کردند.

داستان این فیلم اواخر دهه 1990 روی می‌دهد و درباره یک پسر دبیرستانی به نام عمر است که در حومه شمال بیروت زندگی می‌کند. “موج 98” پس از 24 سال اولین فیلم لبنانی بود که در بخش مسابقه رسمی کن حضور پیدا کرد. “موج 98” یکی از 9 فیلم کوتاه بود که از میان 4550 فیلم متقاضی انتخاب شدند.

شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن 13 تا 24 مه (23 اردیبهشت تا 3 خرداد) برگزار شد.

فهرست برندگان جوایز بخش مسابقه به شرح زیر است:

جایزه نخل طلا: “دیپان” به کارگردانی ژاک اودیار (فرانسه)

جایزه بزرگ: “پسر شائول” به کارگردانی لاشلو نمس (مجارستان)

جایزه هیئت داوران: “خرچنگ” به کارگردانی یورگوس لانتیموس (یونان، فرانسه، ایرلند، هلند، بریتانیا)

جایزه بهترین کارگردان: هو سیائو-سین برای “آدمکش” (تایوان، هنگ کنگ)

جایزه بهترین بازیگر مرد: ونسان لیندون برای “حد یک مرد” (فرانسه)

جایزه بهترین بازیگر زن: رونی مارا برای “کارول” (بریتانیا و آمریکا) و امانوئل برکو برای “پادشاه من” (فرانسه)

جایزه بهترین فیلمنامه: میشل فرانکو برای “وخیم” (آمریکا)

جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول: “سرزمین و سایه” به کارگردانی سزار آسه‌ودو (کلمبیا، فرانسه، هلند، شیلی، برزیل)

نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: “موج 98” به کارگردانی علی داغر (لبنان، قطر)

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.