خارجی‌ها جذب شیرهای بی‌یال و کوپال تناولی شده‌اند

شیر های پرویز تناولی 2

خارجی‌ها جذب شیرهای بی‌یال و کوپال تناولی شده‌اند

در مراسم اختتامیه نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» که امروز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، توجه نمایشگاه‌ها و رسانه‌های خارجی به این مجموعه مورد تاکید قرار گرفت.

مراسم اختتامیه نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران»، عصر دوشنبه، ششم شهریور با حضور جمعی از هنرمندان و تندیس تناولی، فرزند این مجسمه‌ساز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فیلم «نقطه و شیر» به کارگردانی سروناز علم‌بیگی که روایت زندگی تناولی به روایت خود اوست، برای حاضران به نمایش درآمد.

این مستند به داستان تاسیس اولین آتیله‌ تناولی، الهام‌گیری او از اشکال وسایل رمالی، استفاده از قفل در آثارش، ساخت مجسمه‌های «هیچ» و توجه به شیر در آثار این هنرمند می‌پردازد.

شیر های پرویز تناولی 1
شیر های  ایرانی پرویز تناولی

پرویز تناولی در جوانی

گوهر همایون‌پور، روانکاو و نویسنده در ادامه این مراسم متنی را با عنوان «در جست‌وجوی شیرهای از دست رفته» که برای پرویز تناولی و نگاه متفاوت او به شیرهای ایرانی نوشته بود، برای حاضران خواند.

همایون‌‌پور در ادامه گفت: «ما ملت ایران برای شیرهای ایرانی میزبان خوبی نبودیم و سرنوشت مشابه برای شیرهای نمادین ما نیز در پیش است. تناولی نگاه متفاوتی به شیرهای ایرانی دارد که این نگاه نطفه در انتخاب‌های اولیه‌ش دارد. مجسمه فرهاد کوهکن او، الگوی قهرمانی ضد قهرمان است. ما دنبال قهرمانانی هستیم که نشان از شیرهای باعظمت دارند در حالیکه همه قهرمان‌های ما از پا افتاده‌اند و تا جایی که پذیرای این نوع قهرمان نباشیم، باید سرزمین بدون شیر یا بدون قهرمان را تحمل کنیم. قهرمان و الگوی تناولی ضد قهرمان است، زیرا توان افتادن دارند.»

او افزود: «شیرهای ایرانی از ما روی‌ گردانده‌اند زیرا تحمل ضد قهرمانی‌اش را نداریم. شیرهای تناولی نحیف، ضعیف، قفل‌زده و بی یال و کوپال‌اند. او می‌داند در صورتی می‌توانیم قهرمان داشته باشیم که سقوط‌ کرده را ارج بنهیم. او با تجلیل از شیرهای غیرآرمانی، موجبات تغییرات اساسی و ضروری را در ناخودآگاه ما فراهم کرده است.»

همایون‌پور همچنین گفت: «تنها فرصتی که برای بازیابی فرانسلی شیرهای از دست‌رفته داریم، جست‌وجوی آن‌ها در درون خودمان است. تناولی مجذوب شیرها پُر یال و کوپال قاجاری نشد، بلکه جاذبه شیرهای بی یال و کوپال عشایری او را گرفت.»

شیر های پرویز تناولی
شیر های ایرانی پرویز تناولی

                                                   یکی از آثار نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایرانی»

در بخش دیگر این مراسم، منتخبی از پروژه «کارگاه قصه‌گویی شهرزاد» برای حاضران پخش شد. در این کارگاه از نوجوانان خواسته بودند پس از بازدید از نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران»، داستانی را در این‌باره تعریف کنند.

تندیس تناولی، فرزند این هنرمند و مدیر موزه پرویز تناولی، سخنران دیگر این مراسم بود که درباره نمایشگاه آثار پدرش گفت: «بازخوردهایی که این نمایشگاه در خارج از کشور داشت، فرای تصوری بود که ما داشتیم. طبق مکاتبات بین‌المللی که انجام داده‌ایم، موزه‌های بسیاری ابراز علاقه کرده‌اند تا این مجموعه را به نمایش درآورند. این اولین بار است هنرمندی روی یک حیوان کار کرده و نمایشگاهی با محوریت آن برگزار شده است.»

او ادامه داد: «همچنین مقاله‌های زیادی در رسانه‌های مختلف خارجی درباره این نمایشگاه نوشته شده که نشان دهنده جذابیت این مجموعه برای آنان است.»

پخش سخنرانی ضبط شده مراد طاهباز، بنیان‌گذار موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان، پایان بخش این مراسم بود.

منبع

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)