نوش آبادی: مد و لباس ایرانی توانمندی رقابت در سطح فراملی را دارد

به نقل از ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری جشنواره مد و لباس گفت : برگزاری چنین جشنواره‌ای یک حرکت فرهنگی در جهت ارج نهادن به کسانی است که در این حوزه فعالیت می کنند. قطعا ارتباط و همبستگی بین حوزه های مرتبط با مد و لباس، یکی از مسائل مهمی است که جا دارد به آن پرداخته شود.

وی افزود: پژوهش،طراحی، تولید،عرضه و مصرف کننده، حلقه‌هایی هستند که نیازمند متصل شدند به یکدیگرند تا بتوانیم در آینده جهت تقویت حوزه مد و طراحی، گام های موثرتری برداریم. یقینا تمدن ایرانی اسلامی ما در طول تاریخ گذشته، لباس و پوشاک سرآمدی داشته است به همین خاطر ما معتقدیم که که مد و لباس ایرانی در طول تاریخ با جلوه های اخلاقی، فرهنگی، هنری و زیبایی عجین بوده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: لباس و مد ایرانی در دنیا همواره به عنوان پوشش مناسبی که همه ابعاد زیبایی شناختی و اخلاق مداری را داشته، شناخته شده است لذا امروز نیز ما می توانیم مجدد خود را به دنیا عرضه کنیم و با برندسازی به نشان دادن توانمندی‌های متخصصان برای رقابت در سطح دنیا بپردازیم.

نوش آبادی پتانسیل لازم برای رقابت طراحان و تولیدکنندگان ایرانی در سطح فراملی را امکانپذیر خواند و گفت: ایران امروز ما با توجه به استعدادهای فراوانی که وجود دارد می توانداستعداد و هنر خود را در رقابت های جهانی تولید، عرضه و طراحی مد و لباس نشان دهد.

او تاکید کرد: لازم است که همه نهادها و دستگاه های ذیربط برای موفقیت در این بخش مشارکت کنند زیرا ما لباس و پوشاک را صرفا یک تن پوش نمی دانیم بلکه این بخش فراتر از نیاز جسمانی است. در واقع پوشاک و مد یک هویت ملی است مخصوصا مد و لباس ایرانی که همواره همراه خود فرهنگ و هویت را عرضه کرده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری برای گسترش سبک زندگی ایرانی- اسلامی بیان کرد: مد و لباس ایرانی می تواند در سطح زندگی ایرانی اسلامی که مد نظر مقام معظم رهبری است، بگنجد و خود را در ایجاد سبک اسلامی ایرانی سهیم بداند زیرا مد و لباس یک مقوله فردی نیست بلکه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و بین المللی دارد که توانمندی اجرای آن در کشور وجود دارد.

جریان سازی در عرصه مد و پوشاک هدف جشنواره است

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ابراز خرسندی از گستردگی ابعاد چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در این باره گفت: جشنواره مد ولباس فجر دارای چند وجه کمی و کیفی است که در بخش کمی نسبت به سال گذشته گسترده تر عمل شده و ابعاد بیشتری مورد پوشش قرار گرفته است.

به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ، با تاکید بر اینکه نباید صرفا روی کمیت تمرکز کرد ادامه داد: در بخش کیفی جشنواره باید تلاش های بیشتری برای استقبال مردم انجام گیرد زیرا همین استقبال و همراهی مردم بیانگر جایگاه این جشنواره و هنرمندان در بین مردم خواهد بود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به ابعاد اقتصادی مقوله مد را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: اگر بتوانیم حوزه مد و لباس اسلامی را با بخش اقتصادی لباس و شناخت مقوله فروش و بازاریابی همراه کنیم، من فکر می کنم این نمایشگاه توانسته جریان سازی کند زیرا این جریان سازی اساس تلاش همکاران ما برای این جشنواره است.

مرادخانی بازدید مجدد خود از نمایشگاه را حتمی خواند و ادامه داد: دنبال کردن روند نمایشگاه از جمله برنامه‌هایی است که در طول مدت برگزاری آن را دنبال خواهم کرد تا بتوانیم به یک جمع بندی کامل برای آسیب شناسی این حوزه و گام‌های مثبت بعدی دست یابیم.

همکاری طراحان پارچه و نساجی‌ها آغاز شده است

گلناز نصرالهی، مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از بخش صنعت این نمایشگاه دیدن کرد و آن را شروع تازه‌ای برای همکاری عرصه مد و لباس با نساجی خواند.

به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ، او با تاکید بر اهمیت ارتباط طراحان و تولیدکنندگان در این باره گفت: همه اتفاقاتی که در جشنواره مد و لباس ایجاد شده، باعث جلب توجه مسوولان به توانمندی های صنعت نساجی می‌شود. در واقع این حرکت سبب می‌شود که مسوولان بدانند که این صنعت چه امکان بالایی برای اشتغالزایی دارد ضمن اینکه ارزش افزوده این بخش نیز بسیار قابل توجه است.

او با تاکید بر اینکه صنعت نساجی کشور نیازمند ارائه تسهیلات لازم جهت رشد است، اظهار کرد: ایجاد شرایط یکسان تولید با کشورهای منطقه از جمله امکاناتی است که باید برای صنعت داخلی فراهم شود تا بتوانیم در این عرصه به رقابت دست یابیم البته قطعا اقداماتی در این عرصه انجام شده است که امیدواریم رشد بیشتری بیابد.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت درباره همکاری طراحان پارچه با صنعت نساجی بیان کرد: قطعا اقداماتی در این عرصه شکل گرفته است البته نباید انتظار داشته باشیم که نمونه های چاپ دستی که قیمت بالا و مخاطبان محدودی دارند، مورد استفاده صنایع نساجی قرار گیرد زیرا به طور حتم مخاطب شناسی و شناخت ماشین آلات روز از اهمیت بالایی برای ارائه طرح به نساجی‌ها برخوردار است.

نصرالهی از شروع همکاری طراحان و نساجی‌های داخلی خبر داد و گفت: حرکت‌هایی که در این عرصه شکل گرفته بسیار تازه و نوپا است اما قطعا نوید بخش آیند بهتری در این عرصه است البته امیدوارم که طراحان نیز پا به پای صنعت برای به روز شدن و کار کردن با ماشین آلات کارآمد دنیا گام بردارند تا رشد هر دو حوزه به تناسب یکدیگر رخ دهد.

جشنواره مد و لباس فجر هر روز در شبکه بازار پوشش داده می‌شود

مجید رجبی معمار، مدیر شبکه بازار از پخش روند چهارمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر در این شبکه خبر داد و در این باره گفت: من به مسئولان حوزه فرهنگی و هنری وزارت ارشاد و کارگروه مد ولباس برای تدارک چنین نمایشگاه خوبی تبریک می‌گویم. به نظر من اینکه چهارمین دوره جشنواره را با این گستردگی در پیش رو داریم، عالی است.

به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر ، او با اشاره به اینکه شبکه بازار اقدامات جشنواره را به صورت کامل پوشش می‌دهد اظهار کرد: شبکه بازار موضوع پوشاک را به صورت جدی دنبال می کند. بخش مهمی از مساله پوشاک مساله طراحی و تولید لباس است که در آن استفاده از نشانه های ملی و بومی متناسب با فرهنگ خودی مد نظر قرار دارد.

رجبی معمار تصریح کرد: پوشاک یک عرصه مهم اقتصادی است که در بخش فرهنگ نیز بازتاب‌های گسترده‌ای دارد. باید بدانیم که دنیا این حوزه را کاملا مورد توجه قرار داده است لذا ما نیز باید به این مساله توجه کنیم.

او افزود: عرصه مد از نظر فرهنگی بعد از غذا مورد توجه افراد است و قطعا ظاهر می تواند نشان دهنده باطن افراد باشد لذا این ظاهر باید با پیشینه ما ارتباط داشته باشد.

رجبی معمار شبکه بازار را برای انعکاس جشنواره مد و لباس مسئول خواند و گفت: ما از افتتاحیه جشنواره پخش زنده داشتیم ضمن اینکه در روزهای آینده نیز برنامه های متعددی برای پخش مد نظر قرار گرفته است البته صحبت هایی برای پخش منسجم تر برنامه ها در دست اجراست.

او ادامه داد: قطعا صبح و بعد از ظهر برنامه های متعددی برای معرفی جشنواره و بخش‌های متعدد آن خواهیم داشت که با گزارش، خبر و … اجرا خواهد شد.

بیش از 12 کارگاه تخصصی در جشنواره برگزار می‌شود

صدیقه پاک بین، رئیس انجمن طراحان لباس و پارچه از برگزاری کارگاه‌های مختلف تخصصی در چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس خبر داد وگ ت: در حال حاضر برنامه های آموزشی را پربارتر از گذشته دنبال می کنیم زیرا کارهای آموزشی در جشنواره بسیار خوب جواب داده است و روز به روز تعداد علاقمندان به این حوزه افزایش می یابد.

به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، وی افزود: در حال حاضر چند واحد دیگر مانند سبک شناسی، جامعه شناسی در هنر، زیبایی شناسی و برنامه های نرم افزاری را ترتیب داده ایم که حدودا 12 کارگاه را شامل می شود. البته اگر مشکل کمبود فضا نبود می‌توانستیم در این مدت مانند یک دانشگاه عمل کنیم.

رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس تصریح کرد: حضور برای عموم افراد در این کلاس ها آزاد است البته علاقمندان به این رشته که انگیزه کافی ادامه مسیر را دارند، می توانند در انجمن کلاس ها را ادامه بدهند.

پاک بین جذب علاقمندان مستعد در رشته طراحی را گامی مثبت در جهت رشد مد و لباس دانست و بیان کرد: ما سعی داریم رگه های مهمی از این هنر صنعت را به افراد نشان دهیم تا علاقمندان جذب شوند. وی گفت: طبق پیگیری های ما کسانی که در اینجا آموزش دیده اند، اغلب به درجات بسیار خوبی در کشوری مانند ایتالیا رسیده اند که جای بسیار خوشحالی است.

جشنواره مد ولباس فجر، فرصتی برای شناسایی نخبگان کشوراست

عضو کمیته اجرایی ساماندهی مد ولباس گفت: ما طراحان جوان خلاقی داریم که نیاز به شناسایی وحمایت دارندپس باید بتوانیم با برگزاری نمایشگاه مد ولباس ارتباطی بین تولید کنندگان وطراحان ایجاد کنیم فقط این نمایشگاه در حد مشاهده کارها نباشد ؛در پی آن به دنبال گسترش تولیدات خوب هم باشیم.

به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره مد و لباس فجر، شهرتاش رزمجو عنوان کرد:متاسفانه اکثر طرح های ما کپی از ژورنال های خارجی است این جشنواره کمک میکند تا تولید کنندگان ما به سمت کپی از ژورنال های کشورهایی مانند ترکیه نروند.

این طراح در خصوص برگزاری این جشنواره در کشور گفت:وزارت ارشاد با برگزاری این جشنواره حرکت خوبی انجام داده است . این جشنواره به شناسایی نخبگان وهمچنین ارائه مد جدید در کشور کمک می کند وفرصتی است برای معرفی افراد خلاق که تاکنون نتوانسته اند طرح های خود را ارائه دهند.

وی در پایانگفت:جشنواره مد ولباس برای آگاهی مردم نیاز به تبلیغات از سوی رسانه هایی مانند رادیو وتلویزیون دارد ، اما با این وجود می توانم بگویم هرسال جشنواره بهتر از سال گذشته برگزار می شود امیدوارم امسال هم شاهد این اتفاق باشیم.

گفتنی است چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر تا 16 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی ادامه دارد.

منبع خبر :هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.