ورق پلکسی گلاس

 دستگاه هاي ليزر غیر فلزات مي توانند بر روي مواد مختلفي حکاکي و برش را انجام دهند که يکي از آنها پلکسي گلاس است. پلکسي گلاس (Plexiglas) یا ورق آکرولیک پلاستیکی است که شباهت زیادی به شیشه دارد و به خاطر زيبايي، شفافيت و دوام زياد از محبوبيت زيادي برخوردار است و از آن برای ساخت وسایل مختلف استفاده می کنند. پلکسی گلاس پس از حک شدن به دلیل شفافیت جزئيات را به خوبي نمايش مي دهد و مي تواند بدون اينکه مانند شيشه بشکند انواع عمليات حک، برش، خم کاري و سوراخ کاري را روي آن انجام داد. پلکسي گلاس در رنگهاي مختلفي وجود داشته و از آن براي حکاکي تصاوير، حکاکي متون، حکاکي آرم و لوگو و … استفاده زیادی مي شود.

گرچه از دستگاه فرز CNC  نیز میتوان برای حکاکی پلکسی گلاس استفاده کرد، اما استفاده از دستگاه هاي ليزر غير فلزات  برای حکاکی پلکسی گلاس به خاطر سادگي کار، ارزانتر بودن، گوناگوني عمليات و سرعت و دقت زياد بيشتر است. حک دستگاه فرز CNC بر روی پلکسی کمی کند بوده و جزئيات کمتری را نسبت به حکاکی لیزری روی پلکسي حک می کند، اما به دليل توانایی حک عميق تر، ميتوان حک 3 بعدي را با کمک دستگاه فرز CNC روي پلکسي بسيار بهتر انجام داد.

حک پلکسي روش های مختلفی دارد که معروف ترين آنها حک آينه اي است. در اين نوع حک پلکسي گلاس که براي حک تنديس و لوح تقدير استفاده مي شود، حک را به طور معکوس در پشت پلکسی گلاس انجام داده که به خاطر شفافيت پلکسي از روبرو  به طور معکوس ديده مي شود . اکثر نرم افزارها قابليت معکوس کردن نوشته را دارند مثلاً در CorelDraw باز Alt+F9 اين قابليت فعال شده و مي توان طرح کلي را پیش از حک پلکسي گلاس در آن ديد.

یکی از موارد مهم در حکاکی پلکسي گلاس حک متون افقي است که گاهی باعث بد فرم شدن شکل تندیس و لوح تقدیر مي شود. براي جلوگيري از آن بايد اندازه ي قطر پرتو ليزر را بزرگتر کرد. اگر ميز کار را نيم سانت بالاتر بياوريد قطر ليزر بزرگتر شده و حک بهتري انجام مي شود.

منبع خبر : نورآفرین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.