چی بخریم؛ چی بخونیم؟ گزارش تفصیلی از ˝خوب˝های ادبیات و هنر نمایشگاه کتاب

امسال چه کتاب‌هایی به نمایشگاه رسیده‌اند و بهتر است عشق کتاب‏‌ها چه کتاب‌هایی بخرند و بخوانند؟

هر ساله نمایشگاه کتاب، بازار کتاب را خلاف دیگر ایام سال داغ می‌کند و شاید بتوان اردیبهشت را ماه کتاب و کتاب‌دوستان دانست. اما آنان که کل سال منتظر این فرصت هستند و دل‌شان را برای خرید کتاب در نمایشگاه صابون می‌زنند شاید بد نباشد با راهنمایی به خریدهای خود جهت دهند و کتابی بخرند که بیشترین استفاده را از مبلغی که می‌پردازند ببرند. اما امسال چه کتاب‌هایی به نمایشگاه رسیده‌اند و بهتر است عشق کتاب‏‌ها چه کتاب‌هایی بخرند و بخوانند؟

از آنجایی که نمایشگاه کتاب، هر سال ناشران را با ردیف الفبایی پشت هم صف می‏‌کند شاید از اولین‏ غرفه‏‌هایی که بخواهیم کتابی از آن خریداری کنیم، انتشارات “افراز” باشد.

افراز امسال با بیش از 700 عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران شرکت خواهد کرد که 100 عنوان آن کتاب‌هایی در حوزه‌های ادبیات داستانی، نمایش، هنر و اندیشه است. اما وقتی به غرفه افراز در نمایشگاه کتاب رسیدید گیج نشوید و فرصت خرید مجموعه کامل اشعار هوشنگ بادیه‌نشین، “رخ‌های کوچک همیشه به‌سوی” محمود شجاعی و “آیینه و آه” سیروس نیرو، داستان “اس ضد” رولان بارت که در آن بارت داستان سارازین بالزاک را از پنج منظر نقد و بررسی کرده از دست ندهید. از این غرفه می‌توانید مجموعه شعر “عطر غریب غزال مشرقها”ی قاسم آهنین‌جان را هم از بخرید. پس از آن می‌توانید به نشر “آوا نوشت” بروید و “نامه شاهپور و آهوانش” و “سوغات” علی‏مراد فدایی‏نیا را بخرید.

“سوغات” ۵ حکایت از این نویسنده است که سال‏ها پیش در مجله تماشا به چاپ رسیده است. آوانوشت همچنین دو داستان از آنتوان چخوف منتشر کرده که صادق هدایت آن‏ها را ترجمه کرده بوده و تا به حال چاپ نشده‏اند. البته این داستان‏‌ها سال‏‌ها پیش در قالب روزنامه مردم، چاپ شده بودند و حسن طاهباز که مشغول تحقیق و گردآوری آثار هدایت است، آن را برای چاپ به آوانوشت سپرده است. این کتاب با عنوان “۲ برگردان و یک مقاله” آماده شده و علاوه بر این دو داستان یک مقاله طنزآمیز هم با عنوان “مسلک علی بابا” ضمیمه‏اش شده است که این مقاله هم در روزنامه مردم چاپ شده بود.

پس از خرید این کتاب‏ها می‏توانید “دشمنان” آیزاك باشویس سینگر به ترجمه احمد پوری را از انتشارات “باغ نو” بخرید. به غرفه “بوتیمار” بروید و “جشن بی‌معنایی” میلان کوندرا با ترجمه قاسم صنعوی را تهیه کنید. هنوز زود است از این غرفه پا بیرون بگذارید. بهتر است تا دور نشده‌اید چاپ دوم کتاب “مارکسیسم و نقد ادبی” تری ایگلتون ترجمه اکبر معصوم‌بیگی را هم بخرید. انتشارات “تیسا” را به خاطر “101پرسش از فرهنگ” ناصر فكوهی از دست ندهید و همچنین “حوض نقره” که قرار بعدی ماست و جزو متفاوت‌ترین غرفه‌ها و ناشران نمایشگاه است.

حوض نقره با تقویم‌های متفاوت و دست‌سازش دل بسیاری از خریداران را می‌برد. اما اگر به این غرفه رفتید کتاب‌ “سلام آقای پاپا تریستان” صنم حسینخانی را از یاد نبرید. این کتاب اثری است طناز با چاشنی تخیلی کودکانه که خواننده می‌تواند کمال لذت را از خواندن آن ببرد.

پس از آن می‏‌توانید به غرفه انتشارات ثالث بروید و “باید عاشق شد و خواند” محمد مفتاحی که به زندگی و شعر “م.آزاد” اختصاص دارد را بخرید و پس از مدت‌ها شناخت کامل‌تری از شاعری که کتاب مستقلی درباره او وجود ندارد به دست بیاورید و پس از آن “نام‌ ناپذیر” و “مالوی” ساموئل بکت با ترجمه سهیل سمی را بخرید و حتما خواندن آن را به تعجیل بیندازید. “چشمه” اما نزدیک‌ترین غرفه به شما خواهد بود پس از “ثالث”. انتشارات چشمه که چند سالی می‌شود غایب نمایشگاه است امسال دست پر به نمایشگاه بیست و هشتم خواهد آمد.

“چسب‌زخم برای عروسک” که هایکوهایی آمریکایی به ترجمه احمد پوری است؛ “جزء از کل” استیو تولتز و “شاگرد قصاب” پاتریک مک‌کیب ترجمه پیمان خاکسار؛ “سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش” از هاروکی موراکامی به ترجمه امیرمهدی حقیقت، و “کتابخانه عجیب” و “بعدِ زلزله” او به ترجمه بهرنگ رجبی بهترین‌ها برای خرید از این ناشرند. اما اگر از چشمه دل نمی‌کنید می‌توانید “جزیره شاتر” دنیس لهین به ترجمه کوروش سلیم‌زاده را نیز به این لیست اضافه کنید. این کتاب داستان شخصیتی نظامی‌ است که در پی کشف و اعتراض به اسرار نظامی امریکا، به جزیره‌ای دور افتاده تبعید می‌شود. از ویژگی‌های برجسته‌ این کتاب جدال میان “راستی” و “دروغ” است و تفاوت‌هایی با نسخه‌ی اقتباس‌شده‌ی آن وجود دارد.

“روزگار” نیز امسال با “سر و صدای سفید” دان دلیلو به ترجمه محمدصادق رئیسی به نمایشگاه می‏‌آید. این ناشر همچنین پس از چندسال بالاخره “نقد و بررسی آثار احمد محمود” محمد مفتاحی و “از رمان” نقد و بررسی آثار هوشنگ گلشیری نوشته مجتبا هوشیارمحبوب را نیز به نمایشگاه خواهد آورد.

“ققنوس” نیز با کتاب “امانوئل لویناس” بتینا برگو به ترجمه احسان پورخیری، “حكومت جهانی” كاترین لو به ترجمه مهدی پارسا، “تاریخ شفاهی مطبوعات ایران” (گفت‌وگوهایی با پیشكسوتان روزنامه‌نگاری و مجله‌نگاری) فرید قاسمی مورد استقبال قرار خواهد گرفت شما نیز در این غرفه این کتاب‏ها را ورق زده و در صورتی که در حوزه مطالعاتی‏تان بود حتما خرید آن را از دست ندهید.

“مروارید” نیز “شعر و زندگی اسماعیل خویی” به کوشش محمود معتقدی را با خود خواهد آورد. “ماهی” هم وسوسه‌‏انگیز خواهد بود. این ناشر “زندگی عزیز”، آخرین کتاب آلیس مونرو (نویسنده برنده جایزه نوبل 2013) را به ترجمه مژده دقیقی، “دیگری” آرتور شنیتسلر را به ترجمه علی‏‌اصغر حداد، “گرینگوی پیر” کارلوس فوئنتس با ترجمه عبدالله کوثری به نمایشگاه خواهد آورد.

“ماهور” با کتاب “هارمونی” و “چشمه” با کتاب “آهنگسازی به شیوه‌ باخ” (کنترپوان تنال) علیرضا مشایخی اهالی موسیقی را هیجان‌‏زده خواهند کرد و “۱۰۷ ترانه قدیمی” حمید جوان و “ردیف کودکان” نوشته علی مومنیان وحید طارمی از دیگر پیشنهادهای ما برای خرید از نمایشگاه است.

اما انتشارات “نگاه” که در ردیف پایانی غرفه‏‌های نمایشگاه است، امسال با مجموعه اشعار “پابلو نرودا” ترجمه و روایت سیروس شاملو، “پل الوار” برگردانی از جواد فرید، “دست در دستم نِه” منوچهر نیستانی؛ کتاب “تاریخ مذکر” رضا براهنی و آثار غلامحسین ساعدی شلوغ و پرفروش خواهد شد. شما نیز این فرصت را از دست ندهید و به این غرفه نیز سر بزنید.

گرچه در این گشت و گذار در نمایشگاه بی‏شک سلیقه و خریدتان از این لیست عدول کرده و ممکن است تا نیمه نمایشگاه را هم نگشته باشید، اما حداقل فرصت ورق زدن کتاب‏‌هایی را به دست آورده‏اید که از این لیست جا مانده‏‌اند.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.