نکات مهم در چاپ سابلیمیشن

 نکات مهم در چاپ سابلیمیشن

هرچند کیفیت چاپ سابلیمیش به میزان زیادی بستگی به کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در فرایند این چاپ دارد، ولی رعایت پاره‌ای از نکات و بکار بستن تکنیک‌هایی خاص می تواند موجب بهبود کیفیت کار شما گردد. در این مقاله به برخی از این نکات اشاره شده است.

table-flag2

 کاغذ ترانسفر:  پیشنهاد ما استفاده از کاغذهای تخصصی چاپ سابلیمیشن می باشد.  اگر شما از نزدیک کاغذ را مشاهده نمائید متوجه خواهید شد که یک سمت کاغذ روشن‌تر و براق‌تر از سمت دیگر است. چاپ باید روی این سمت کاغذ انجام پذیرد. کاغذ را در پوشش تیره نگهداری نمائید. قرار گرفتن طولانی مدت کاغذهای ترانسفر در معرض نور می تواند موجب خراب شدن کاغذ و کاهش کیفیت تصویر منتقل شده بر روی کار گردد.

چاپ تصویر: مهم نیست که شما از چه پرینتری استفاده می‌کنید، اگر بطور روزانه و مستمر کار چاپ را انجام نمی‌دهید، پیشنهاد ما این است که قبل از هربار استفاده از پرینتر ((نازل چک)) را انجام دهید. نیازی به استفاده از کاغذ سابلیمیشن نیست. شما می‌توانید از یک کاغذ کپی معمولی استفاده کنید. کاغذ را در دستگاه قرارداده و با استفاده از نرم افزار پرینتر، عملیات نازل چک را انجام دهید. اگر نتیجه نازل چک رضایتبخش نبود، نیاز به تمیزکردن هد پرینتر دارید. پس از تمیز کردن هد (Head clean) دوباره عملیات نازل چک را انجام دهید. شاید مجبور شوید عملیات تمیز کردن هد را چندین بار انجام دهید تا نتیجه رضایتبخش از نازل چک حاصل شود.

محافظت از دستگاه پرس: اگر میخواهید حاشیه‌های کارتان (محصول تحت چاپ) را هم چاپ بزنید پیشنهاد می‌کنیم کاغذ را کمی بزرگتر بگیرید. به عنوان مثال اگر میخواهید یک اتیکت اسم 25*76 میلی‌متری را چاپ کنید، کاغذ خود را 27*78 میلی‌متر انتخاب کنید. این کار موجب می‌شود که شما دقیق‌تر بتوانید جسم تحت چاپ را روی کاغذ تنظیم نمائید، مضافاً اینکه چنانچه طرح شما کاملاً رنگی باشد لبه های کار هم بطور کامل چاپ خواهد خورد.. البته این روش مشکلی را هم ایجاد می کند و آن اینکه در طی گرم شدن کار، رنگ تصعیدشده جذب پد دستگاه پرس شده و آن را رنگی می‌نماید . این موضوع باعث می‌شود رنگ نفوذ کرده در داخل پد در دفعات بعد بخار شده و کار بعدی شما را خراب نماید. برای جلوگیری از این کار می‌توانید از یک صفحه عایق حرارتی تفلونی و یا کاغذهای حرارتی در رو یا زیرکار خود (بسته به مورد) استفاده کنید.

 صفحه عایق تفلونی: پیشنهاد می‌شود از یک ورق تفلونی روی کف پرس استفاده شود.. این کار باعث می‌شود عایق حرارتی کف دستگاه پرس در اثر بخار رنگ کثیف نشود. این موضوع در هنگام چاپ همزمان دور روی کار اهمیت بیشتری دارد.

چاپ روی دو طرف جسم: این خیلی مهم است که از ورق تفلون یا کاغذ حرارتی استفاده کنید. یک طرف کار را بصورت معمولی چاپ بزنید. اجازه دهید تا کار کاملاً خنک شود. برای طرف دیگر کاغذ را بصورت دقیق روی کار تنظیم کنید. برای ثابت نگاه داشتن کاغذ ترانسفر روی کار، یک تکه کاغذ روی کار گذاشته و آن را چسب بزنید و چسب را مستقیماً روی جسم تحت چاپ نچسبانید، این کار باعث میشود روی کار سایه بیافتد .

رطوبت: وجود رطوبت در اجسامی که می‌خواهیم روی آنها چاپ بزنیم موجب کاهش کیفیت چاپ خواهد شد. این موضوع خصوصاً برای کاغذسابلیمیشن خیلی مهم می‌باشد. پیشنهاد مگیردد در محل نگهداری مواد خام و کاغذ از جاذب رطوبت استفاده شود. همچنین می‌توان قبل از چاپ کاغذ را حدود 20 ثانیه روی سطح گرم پرس قرارداد.

توجه نمائید که همیشه قبل از چاپ تصویر پرینت شده باید کاملاً خشک شده باشد.

چاپ در ابعاد بزرگتر: برای چاپ روی ابعاد بزرگتر، نظیر چاپ روی ورق های فلزی و یا تخته شاسی در سایز A4 باید کاغذ را با استفاده از چسب حرارتی روی کار بچسبانید. در مواقعی‌‌که محدودیت زمان دارید و حجم کار زیاد است می‌توانید بلافاصله بعد از خارج کردن کار از زیر پرس کاغذ را جدا کنید اما ما پیشنهاد می‌کنیم اجازه دهید کار حدود 20 ثانیه خنک شود و سپس کاغذ ترانسفر را بردارید خصوصاً برای ورق های فلزی و یا چوب. این موضوع باعث می گردد تغییرات حالت رنگ به آرامی صورت پذیرد. به عبارت دیگر  در حالتی‌که بلافاصله بعد از باز کردن پرس کاغذ را از روی کار برمی‌داریم هنوز رنگ در حال تبدیل شدن به گاز بوده و احتمال شعله ور شدن رنگ وجود دارد.

برای محصولات لاستیکی، خصوصاً تی شرت های ویسکوز کامل، باید بلافاصله پس از باز کردن پرس کاغذ را از روی کار برداشت . تأخیر در این خصوص باعث خواهد گردید در اثر انبساط کار، تصویر چاپ شده دچار سایه شده و از وضوح تصویر کاسته شود.

تغییرات زمان و دما: برای بیشتر محصولات دمای 200 درجه سانتیگراد پیشنهاد می گردد. همچنین برای اکثر مواد، فشار متوسط تا زیاد برای پرس پیشنهاد می‌گردد. زمان و دما بستگی به نوع پرس و ضخامت مواد خام مصرفی شما دارد. برای اینکه بتوانید بهترین زمان را برای انجام یک چاپ با کیفیت بدست آورید می‌توانید در فواصل زمانی 15- 5 ثانیه زمان پرس را کم یا زیاد کنید. برای دما هم می توانید در مقیاس 5 تا 10 درجه این کار را انجام دهید. استفاده از دماهای بالای 200 درجه جز در موارد خاص توصیه نمی‌شود.

اگر در حال آزمایش دما و یا زمان های مختلف هستید می‌توانید پرس را باز کرده، به آرامی گوشه کاغذ را از روی کار بلند کرده و کیفیت چاپ را مشاهده کنید، اگر کیفیت مطلوب حاصل نشده بود دوباره کاغذ را پائین آورده و پرس را ببندید. مراقب باشید که کاغذ در روی کار جابجا نشود.

اطلاعات رنگ: برای اکثر جوهرهای سابلیمیشن عملیات تصعید در دمای حوالی 200 درجه سانتیگراد آغاز می‌شود. ولی این موضوع را باید مد نظر قرار داد که دمای شروع و خاتمه تصعید برای جوهرهای مختلف سابلیمیشن تفاوت دارد. بدست آوردن زمان و فشار مناسب امری تجربی است، هرجند بسیاری از شرکت‌ها و تولید کنندگان جداولی را برای انتخاب فشار و دمای مناسب برای محصولات خود منتشر کرده‌اند ، اما این جداول نیز بصورت 100%  قابل اعتماد نمی‌باشند.

انبار کردن محصولات چاپ خورده: برای بسته بندی و انبار نمودن اجسامی که چاپ سابلیمیشن بر روی آنها انجام شده باید مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام داد. اگر مواد چاپ شده با این روش بطور مستقیم در تماس با یکدیگر بوده و یا اینکه در تماس مستقیم با مواد مصنوعی باشند، این احتمال وجود دارد که به مرور زمان رنگ سابلیمیشن به مواد مصنوعی دیگر پس داده شود. هرگز محصولات چاپ شده رو بصورت رو در رو روی همدیگر قرار ندهید، چه در حالت گرم و چه سرد. هرگز برای حمل و نقل ، محصولات چاپ شده را در داخل لفافه یا کیسه های پلاستیکی قرار ندهید. ما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام نگهداری، لابلای آنها ورق کاغذ قرار دهید و یا برای جابجایی آنها را در کاغذ بپیچانید.

ماندگاری در محیط های بیرونی: هرچند برخی از محصولات موجود برای چاپ سابلیمیشن دارای پوشش‌های UV می‌باشند لیکن بصورت کلی ، چاپ سابلیمیش برای استفاده مستمر در محیط‌های بیرونی مناسب نمی‌باشد( نظیر کاشی‌کاری فضاهای خارجی ساختمان). بسته به جنس و کیفیت مواد خام ، به مرور رنگ تصاویر چاپ شده محو خواهد شد.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که افزایش زمان چاپ موجب ماندگاری بیشتر چاپ در فضای باز می‌گردد. این افزایش دما موجب می‌شود که جوهر سابلیمیشن به میزان ماکزیممم در پوشش جسم نفوذ کند.

منبع خبر : بوبک

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.