چه خبر از جشنواره فیلم کن / 10 نکته درباره مهم‌ترین جشنواره سینمایی دنیا

شهر ساحلی کوچک و زیبای کن در جنوب فرانسه اواخر این ماه بار دیگر میزبان تعداد زیادی از افراد فعال در صنعت همین‌طور علاقه‌مندان سینما می‌شود.

55891_635641150182066384_m

فرش قرمز شصت و هشتمین دوره جشنواره کن 13 مه (23 اردیبهشت) پهن می‌شود و جشنواره تا 24 مه (3 خرداد) پذیرای تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران از سراسر جهان خواهد بود.

جوئل و ایتن کوئن برادران فیلمساز آمریکایی که سال‌هاست از چهره‌های محبوب جشنواره کن هستند، ریاست داوران بخش مسابقه اصلی را به عهده دارند. برای اولین بار است دو برادر رئیس داوران این بخش هستند و از آنجا که هر کدام از آنها یک رای دارند، هفت داور دیگر به این دو ملحق می‌شوند تا هیئت داوری 9 نفره بخش مسابقه اصلی کامل شود. کوئن‌ها و همکارانشان که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است، برنده جایزه نخل طلا و دیگر جوایز بخش مسابقه اصلی را انتخاب خواهند کرد.

از سوی دیگر، عبدالرحمان سیساکو فیلمساز موریتانیایی که سال گذشته فیلم موفق “تیمبوکتو” را روی پرده سینماها داشت، رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه این دوره جشنواره کن است. بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند. سال گذشته، عباس کیارستمی کارگردان ایرانی رئیس داوران این بخش بود. رونیت الکابتز بازیگر و کارگردان اسرائیلی نیز رئیس داوران بخش هفته منتقدان بین‌المللی است.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن به مناسبت صدمین سال تولد اینگرید برگمن بازیگر سوئدی و ستاره عصر طلایی هالیوود به او ادای احترام کرده‌اند و پوستر این دوره جشنواره را با استفاده از عکسی از دیوید سیمور به او اختصاص داده‌اند. برگمن (1982-1915) که سابقه همکاری با کارگردان‌هایی چون آلفرد هیچکاک، روبرتو روسلینی و اینگمار برگمان را داشت، در سال 1973 رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بود. برگزارکنندگان جشنواره همچنین به عنوان بخشی از ادای احترام خود به برگمن، فیلم “اینگرید برگمن، به زبان خود او” به کارگردانی استیگ بیورکمان را در بخش کلاسیک‌های کن نمایش می‌دهند.

ایزابلا روسلینی بازیگر ایتالیایی/آمریکایی و دختر اینگمار برگمان و روبرتو روسلینی نیز رئیس داوران بخش نوعی نگاه این دوره جشنواره کن است.

در خال حاضر، تنها فیلمی که حضورش در جشنواره کن 2015 قطعی است، “مکس دیوانه: جاده خشم” به کارگردانی جرج میلر کارگردان استرالیایی است. این فیلم که تولید مشترک استرالیا و آمریکاست، 14 مه (24 اردیبهشت) یعنی یک روز پیش از آغاز اکران جهانی، به طور ویژه در بخش خارج از مسابقه کن روی پرده می‌رود. تام هاردی بازیگر بریتانیایی نقش اصلی چهارمین فیلم مجموعه اکشن و آخرالزمانی “مکس دیوانه” را ایفاء می‌کند. هر چهار فیلم قبلی را نیز میلر کارگردانی کرده است و از نمایش فیلم سوم مجموعه 30 سال می‌گذرد.

اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی، همین‌طور چند بخش دیگر جشنواره شامل بخش نوعی نگاه، پنجشنبه آینده 16 آوریل (27 فروردین) در یک نشست خبری در پاریس با حضور پی‌یر لسکور رئیس جدید جشنواره و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره اعلام خواهد شد.

انتظار می‌رود تازه‌ترین ساخته سینماگرانی چون وودی آلن، هو سیائو-سین، ژان-پل راپنو، گاس ون سنت، نانی مورتی، آرنو دپلشان، استفن فریرز، شان پن، ژاک اودیار، پائولو سورنتینو، آلخاندرو آمنابار، آپیچاتپونگ ویراستاکول، بن ویتلی، جف نیکولز، هیروکازو کوره-ادا، تاد هینز، جیا ژانکه، دنی ویلنو، نائومی کاواسه، ترنس دیویس، تاکشی کیتانو، ماتیو گارونه، ایم سانگ-سو، بریلانته مندوزا، اریک کو، یورگوس لانتیموس، گاسپار نویی، کیوشی کوروساوا و… در این دوره جشنواره کن حضور داشته باشند.

10 نکته درباره جشنواره فیلم کن

– ایده راه‌اندازی جشنواره فیلم کن سال 1939 به عنوان آلترناتیو جشنواره فیلم ونیز که آن زمان تحت نفوذ دیدگاه‌های فاشیستی بود، مطرح و عملی شد. جشنواره کن از سال 1946 به طور سالانه برگزار می‌شود. جشنواره در سال‌های 1948 و 1950 به خاطر مشکلات مالی برگزار نشد.

– پای ستاره‌های سینما از سال 1949 به کن باز شد. در آن سال بازیگرانی چون تایرون پائر، اورسن ولز، نورما شیرر، ارول فلین و ادوارد جی. رابینسن به کن آمدند. بریژیت باردو ستاره سینمای فرانسه اولین بار در 1953 در کن حاضر شد.

– جایزه نخل طلا، بزرگ‌ترین جایزه جشنواره کن اولین بار سال 1955 اعطاء شد. اولین نخل طلا به فیلم آمریکایی “مارتی” به کارگردانی دلبرت مان رسید. از 1939 تا 1954 بالاترین جایزه جشنواره “جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم” نام داشت. جایزه نخل طلا تا 1964 به برندگان اعطاء می‌شد. در آن مسائل مربوط به حق کپی‌رایت، برگزارکنندگان جشنواره را وادار کرد به “جایزه بزرگ” بازگردند. در 1975، جایزه نخل طلا بار دیگر راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون نماد جشنواره فیلم کن است.

– در 1960 اولین بازار کن با حضور حدود 10 شرکت‌کننده و تنها یک پرده نمایش راه افتاد. در آن سال یک پرده روی پشت بام ساختمان قدیمی “پاله کروازت” نصب شد. بازار کن به سرعت به یک محل ملاقات کاری مهم برای خریداران و فروشندگان در سراسر جهان بدل شد.

– اولیویا دو هاویلند بازیگر آمریکایی/ بریتانیایی که علاقه‌مندان سینما او را بیش از همه با نقش ملانی در فیلم “بربادرفته” می‌شناسند، اولین زنی بود که ریاست داوران بخش مسابقه اصلی کن را عهده داشت. او سال 1965 رئیس داوران کن بود.

download (2)

در 1968، لویی مال کارگردان فرانسوی که در کنار رومن پولانسکی، مونیکا ویتی و… در هیئت داوران جشنواره کن حضور داشت، از فیلمسازانی بود که برگزارکنندگان را وادار کرد در بحبوحه اعتراض‌های دانشجویی و کارگری در سراسر فرانسه، جشنواره را تعطیل کنند. پس از یک شب سخت و پرجنجال که حتی با درگیری‌های فیزیکی همراه بود، برگزارکنندگان حاضر شدند جشنواره را پنج روز مانده به پایان را متوقف کنند.

– جین کمپیون کارگردان نیوزیلندی، تنها فیلمساز زن برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن است. او سال 1993 برای فیلم “پیانو” برنده این جایزه شد. کمپیون سال گذشته رئیس داوران بخش مسابقه اصلی کن بود.

– در 1997، به مناسبت پنجاهمین سال برگزاری جشنواره کن جایزه ویژه “نخل نخل‌ها” به اینگمار برگمان اعطاء‌شد. فیلمساز سوئدی در جشنواره شرکت نکرد.

– در سال 2004، اولین مسترکلاس بازیگری با حضور ماکس فون سیدو بازیگر سوئدی در کن برگزار شد.

– آلف سیوبرگ (1951، 1946)، فرانسیس فورد کوپولا (1979، 1974)، بیله اوگوست (1992، 1988)، امیر کوستوریتسا (1995، 1985)، شوهی ایمامورا (1997، 1983)، لوک و ژان-پی‌یر داردن (2005، 1999) و میشائل هانکه (2012، 2009)، هفت فیلمسازی هستند که در تاریخ برگزاری جشنواره کن دو بار برنده جایزه نخل طلا شده‌اند.

 

منبع خبر: هنرآنلاین

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.