برگزیدگان یازدهمین نمایشگاه سالانه اسماء‌الحسنی معرفی شدند

مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه اسماء‌الحسنی، با حضور دکتر مجید سرسنگی، دکتر علی رجبی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر، عصر پنجشنبه 29 خرداد همزمان با نخستین شب از ماه مبارک رمضان، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم افتتاحیه و اهداء جوایز یازدهمین دوره نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماء‌الحسنی با حضور جمعی از هنرمندان طراح در خانه هنرمندان برگزار شد. در این مراسم، دکتر علی رجبی به سخنرانی پرداخت و درباره اسماء‌الحسنی و ویژگی‌های برگزاری نمایشگاهی در باب این موضوع توضیحاتی را ارائه داد.

او با بیان اینکه قرآن در فرهنگ دینی ما راهی برای رسیدن به حقیقت است، اظهار کرد: این کلام الهی برای ما ذکر و یادآوری است از آنچه می دانیم و فراموش کرده‌ایم و ذکر برای رسیدن به اسم یا حقیقت است.اسامی مجازی که بیانگر اسم ظاهری ما است، راهی برای رسیدن به اسم پروردگار است. خداوند جزو اسامی ازلی است که از ابتدا بوده و تا آخر هم است و به نوعی گم کرده ما اوست که باید برای رسیدن به او نهایت تلاش خود را بکنیم.

رجبی هنرمندانی را که در زمینه اسماء‌الحسنی مشغول به فعالیت هستند ملزم به رعایت کردن مواردی دانست و گفت: هنرمندان باید متوجه باشند که اگر قرار است در این زمینه کاری بکنند باید به ویژگی‌های خداوند که در قرآن کریم و کلام رسول خدا و ائمه آمده است توجه داشته باشند تا دچار تحریف نشوند و همانطور که اسامی خداوند بیان شده است آن را بازگو کنند.

او افزود: در عالم هنر و به خصوص هنرهای تجسمی مشاهده، اولین شرط اساسی است که باید رعایت شود اما در زمینه تولید اثر هنری برای اسماء خداوند، هنرمند باید به درکی فراتر از مشاهده عادی برسد و آن وقت که دلبستگی به اسامی خداوند پیدا کرد دست، چشم، گوش و تمام وجود او سپرده حضرت حق می شود و از ظاهر به باطن می‌رسد.

رجبی همچنین خاطر نشان کرد: وقتی تصویرگر قلبش را به خدا بسپارد و تمام افعالش ذکر او شود به مقام حسن می‌رسد که همان مقام محبوب ومتعالی خود انسان است که با اعمال درست و قلبی پاک توانسته به آن دست پیدا کند.هنرمند اگر لطف، زیبایی و حسن را در آثار هنری خود نشان دهد توانسته به عالم ربانی نزدیک شود و به مخاطبان خود در قرارگیری در این فضا کمک کرده است.

این هنرمند در پایان اظهار کرد: 11 دوره برگزاری نمایشگاه اسماء‌الحسنی این مهم را می‌رساند که هنرمندان برای زنده نگه داشتن این موضوع همواره تلاش فراوان می‌کنند و نکته‌ای هم که باید در نظر گرفت اسامی خداوند همان اسامی خودمان است که از طریق آن می‌توان به نهایت هستی پی برد و آن را می توان در پوستر، نقاشی، نگارگری و… بسته به موقعیت در صور مختلف نشان داد.

در ادامه این مراسم برگزیدگان یازدهمین مسابقه اسماء الحسنی به این شرح معرفی شدند:

نفر اول: محسن جعفری برنده، جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال و دیپلم افتخار، نفر دوم: سروش نادری، برنده جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال و دیپلم افتخار، نفر سوم: فرهود مقدم برنده جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال و دیپلم افتخار.

همچنین امیر خادم شریف، حسین چمن‌خواه، سجاد صبور، علیرضا بیت‌اللهی و مهیار قلمی طراحانی بودند که بر اساس آراء هیئت داوران مورد تشویق قرار گرفته و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی ده میلیون ریالی دریافت کردند.

راه‌یافته‌گان یازدهمین دوره نمایشگاه اسماء‌الحسنی عبارتند از: احمد درخشنده، امیر خادم‌شریف، باقر جعفری، حسین چمن‌خواه، حمید قربان‌پور، داوود قورچانی، رضا راعی‌عمران، سجاد صبور، سروش نادری، سید‌محمد‌هادی قادری، سید‌مهدی میر‌حیدری، عباس سعدی، علیرضا بیت‌الهی، غلامرضا پیر‌هادی، فرهود مقدم، کیانوش تنها، مجتبی شبان، مجتبی کریمی، مجید اکبر، مجید الهی، محسن جعفری، محمد تقی پور، محمد جواد زهادت، محمد رضا خالقیان، محمد شمس، محمد‌مهدی منصوری، محمود بازدار، مریم فضل‌الله‌نژاد، مهدیه شجاعت الحسینی، مهرزاد خاکزاد رنانی، مهیار قلمی، میثم خاکپور، میثم همه‌یی، نعمت قراگوزلو و وحید یعقوبلو.

گفتنی است در این دوره کورش پارسانژاد، محمد خزایی، محمد‌رضا دوست‌محمدی، بیژن صیفوری و سید‌حسن موسی‌زاده اعضای هیئت داوران این دوره از نمایشگاه بوده‌اند. این نمایشگاه همه ساله به همت علی وزیریان برگزار می شود و امسال در یازدهمین دوره نمایشگاه حروف نگاری اسماء‌الحسنی معاونت اجنماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و خانه هنرمندان ایران حامیان برگزاری این برنامه بوده اند.

علاقه‌مندان به دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند تا پایان ماه مبارک رمضان همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران، نگارخانه استاد «ممیز» مراجعه کنند.

لازم به یادآوری است که این نمایشگاه از تاریخ 31 خرداد تا 16 تیرماه در محل نگارخانه چهار سوق خانه هنرمندان شهرداری مشهد واقع در بوستان کوهسنگی نیز پذیرای علاقمندان خواهد بود.

منبع خبر : هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.