رونمایی نسخه خطی از قرآن

همزمان با ماه نزول قرآن، از یک جلد نسخه خطی از قرآن متعلق به دوره قاجار در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران رونمایی شد.

این نسخه خطی قرآن کریم به خط نسخ و سر سور به خط ثلث است که توسط «محمد مهدی بن محمد تقی اصفهانی» در سال ۱۳۲۹ هجری قمری روی کاغذ ترمه کتابت شده است. همچنین طرح جلد این اثر روغنی لاکی با طرح گل و مرغ است.

درباره خط نسخ می‌توان گفت که این خط در آغاز خطی هم‌پایه خط کوفی بود. این خط به‌طور کلی از اواخر قرن دوم هجری رایج شد. اما تا اواخر قرن سوم هجری چندان متداول نبود. این خط به تمام سرزمین‌های شرقی که تحت لوای اسلام بوده‌اند، گسترش یافت.

امتیاز مهم خط نَسخ در رعایت نسبت است، که یکی از قواعد مهم خوشنویسی است که موجب زیبایی خط است. حروف چاپ و ماشین تحریر نیز با این قلم فراهم شده و کتاب‌ها و نشریات نیز به همین خط چاپ می‌شوند که البته با نُسخ قرآنی تفاوت‌هایی مختصر دارد. خواندن و نوشتن در خوشنویسی نُسخ بسیار ساده و روان است. از اساتید این خط می‌توان به «عثمان طه» (شیوه عربی) و «احمد نیریزی» (شیوه ایرانی) اشاره کرد.

علاقمندان برای دیدن این اثر نفیس، می‌توانند از تاریخ ۱۵ رمضان (۱۱ تیر) تا پایان ماه مبارک همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند. گفتنی است این مجموعه تا ساعت ۱۸ فعال است.

منبع خبر : تندیس مگ

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.